Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

RGB och s-RGB

Produkter
(logga in för att koppla)

Figlewski

Ny medlem
Jag har nyligen införskaffat en digitalkamera av modell Canon 20D och undrar om man kan ställa in så att man får bilder i 16-bit kvalite och inte 8. Sen undrar jag om någon kan klargöra skillnaden mellan S-RGB och RGB.

Tack på förhand

/Adam

Kanske bara går i formatet RAW på bilder?
Kör bara i Raw så jag vet inte exakt.
Du öppnar rawbilderna i tex photoshop´s rawplugin. Där kan man ställa in 8bit eller 16bit.
När det gäller RGB eller sRGB så vet jag tyvärr inte.

så länge du plåtar i jpg så går det inte att plåta i mer än 8 bit.
i raw eller tif går det dock bra med vilket som.
jag kan inte mycket om 20D men nog blir det automatiskt 12 eller 16 bit i rawformat, skulle jag tro.

Jpeg-formatet kan inte lagra 16 bitar, så skall du köra det så spelar det ingen roll när i processen konverteringen sker, det blir 8 bitar oavsett vad.

Jpeg 2000 kan förmodligen hantera högre bitdjup, men i kamerorna används gamm-jpeg.

jimh skrev:
Jpeg-formatet kan inte lagra 16 bitar...
Tack!

Nu snodde ju jag den här tråden, vilket inte var meningen...
Så åter till skillnade mellan sRGB och RGB - min egen tolkning kan vara fel, så jag avstår från den förklaringen.

Jag har aldrig sett någon benämna sRGB som RGB. sRGB är en färgrymd där det är definierat hur de olika färgerna skall se ut. Säger man RGB talar man bara om att bilden byggs upp additivt med rött, grönt och blått och inget om hur det sen kommer att se ut.

FILM) (ulltand skrev:
Men sRGB = standard RGB och benämns ofta som endast RGB, eller har jag fel?
Du har fel men ändå unte. RGB är bara en benämning på Red Green Blue och inget annat; sedan kan man göra olika color-space (palett) och dessa får heta saker typ sRGB (som är en palett som man enats om som en standard), aRGB s(om är Adobes egen palett).

Men det finns även andra paletter som typ ProFoto som är mycket större än både sRGB och aRGB och om man arbetar med 16-bitars RAW så kan man lika väl spara med dena palett istället för nått annat och sedan konvertera till annan palett när man arbetat klart med bilden.

Hej!
Gå in på:
http://www.aretsbild.com/

under rubriken "frågor och svar" hittar du en liten förklaring på skillnaden mellan sRGB och RGB och när man ska använda sig av vilken.

Hälsn. Kerstin

Ella_a skrev:
[B...liten förklaring på skillnaden mellan sRGB och RGB...[/B]
Och enligt den sidan är sRGB _endast_ för skärmbetraktning.

*s* Inte lätt att reda ut det här för min lilla hjärna. Jag får nog satsa på radiostyrda bilar eller ngt sånt istället för foto :)

Sommer skrev:
Kanske bara går i formatet RAW på bilder?
...Där kan man ställa in 8bit eller 16bit.

När jag går från RAW till TIFF har jag tre alternativ;

8bit / ch
16bit / ch
16bit / ch Linear

Vad är det för skillnad på de två 16 bit alternativen?

Mvh

Eftersom jag halkade på vägen till kontoret, gäller inte lagen om att man skall vara snäll på morgonen.

sRGB är gjord för att användas för material som enbart kommer att visas på en bildskärm, alltså hemsidor på Internet. Det finns ingen anledning att ha flera olika valörer när upplösningen endast är 72 dpi på skärmen,..

Det är sådana här förklaringar som gör mig irriterad, visserligen finns det ofta skäl att ha enkla förklaringar, men detta är för fel.

Framförallt det där med att det är upplösningen som styr vilka färger som kan visas.

Även om sRGB har en mindre färgrymd än Adobe RGB och allt vad de heter, så duger den finfint för 99,9 % av alla svenssonfotografer. Jag har visserligen bara en digitalkompakt, men anser likafullt detta; möjligen ser man skillnad när man håller två likadana bilder men med olika färgrymder bredvid varandra, fast det gör man ju aldrig såvida man inte är en pixelpipare!

ANNONS