Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ricoh Caplio R1 ?

Produkter
(logga in för att koppla)

Mr.Christopher

Aktiv medlem
Hej
Min syster är på väg att köpa en dig.kompaktkamera och har blivit tipsad om en Ricoh Caplio R1 för 2995kr (utan minneskort).Är det någon som vet nåt om denna? Fick inga jättebra vibbar.

Kameran såg lovande ut i specifikationen. Framförallt med möjligheten att ansluta yttre blixtar.
Testbilderna jag begärde av Ricoh - de officiella - lämnar däremot mycket att önska. Kraftig kromatisk abberation.

Synd!

Johan Okker skrev:
Testbilderna jag begärde av Ricoh - de officiella - lämnar däremot mycket att önska. Kraftig kromatisk abberation.

Synd!
Japp, det har varit så med alla deras digitalkameror..märkligt att de inte kan lösa det problemet, de är ju knappast nybörjare inom kameratillverkningen.

De borde ju ha den tekniska kunskapen och utrustningen för att lösa det problemet.

Ricoh Caplio R1 verkar vara en riktigt intressant kamera. Jag såg att Kim hade beställt en, kan du eller någon annan ge en snabb rapport? Det som jag har fastnat för är 28 mm (motsv.), snabb start / bildtagning och storleken.

Resensionen på Photographyblog är ju lite nedslående, annars har jag sett mycket lovord.

Jag behöver en ny fickkamera eftersom jag har lyckats få min Minolta Xt söndertrampad(!) .

ANNONS
Götaplatsens Foto