Annons

Ricoh GRD II är verklighet

Produkter
(logga in för att koppla)

Bokeh

Aktiv medlem
Tror jag behåller min GRD ett tag till, med dom nya options som kommer med den nya firmwaren så blir den bara bättre, det jag gillar stark är..

- Synchronized monitor off mode if the VF is used, the LCD will show only the status information (like aperture, time, iso, etc).

Den optionen var verkligen efterlängtad..

Annars så är väl den snabbare Rawhanteringen och den nya processorn + brushanteringen starka skäl att byta upp sig, jag inväntar tester först innan jag bestämmer mig.

/kent
 

ghost102

Aktiv medlem
ho jag kommer nog åxå att avakta lite tester å så, framförallt en bättre rawbuffer är verkligen intressant!
 

pareli

Aktiv medlem
Hoppas bara att det inte är samma sensor som i GX100, den är sämre än GR-Ds.
Tycker Ricoh borde gå emot strömmen och inte haka på megapixelrejset. 8 megapix är fullt tillräckligt för en kompakt.
Ännu bättre vore om Ricoh kunde använda en stor sensor. Det vore verkligen i linje med vad "Ricoh GR" står för.
 

Bokeh

Aktiv medlem
Jo 40mm är rätt, och man blir lite sugen på den, men jag kan inte se att den nya minisökaren har skala för 40mm, tydligen bara 28mm, hmm.. undrar om Voigthländer har en 40mm sökare..

En minisökare i metall finns redan att tillgå från Voightländer, själv har jag den större 28mm sökaren i metall från voightländer, den är helt perfekt för skala 2:3.

Har man väl provat en riktig optisk sökare på en kompakt vill man aldrig fota efter LCD'n igen.....

/kent
 

ghost102

Aktiv medlem
RAW mode achieves speed and high image quality

In addition to JPEG (Fine/Normal), images can be stored in RAW mode. In the RAW setting, buffer memory size is boosted so that as soon as the first shot is taken, the camera is instantly enabled for the next shot. You can toggle between JPEG and RAW modes instantly using the Fn control.

undrar om hur detta funkar i praktiken...verkar väldgit trevligt...
 

Graal

Avslutat medlemskap
Vill man inte köpa ytterligare en sökare för 40mm kan man ganska enkelt maska av en 28mm-sökare med svart papper på framsidan. Bilden är så stor ändå att det funkar ganska bra.
 

norragryta

Aktiv medlem
Jag har en fråga som handlar om Ricoh GRD, men inte den nya...

I somras köpte jag äntligen sökaren (Ricohs egna) till min GRD. Jag blev och är ännu otroligt imponerad över hur ljus den är, men jag blev snabbt förbannad över att man får med mer till vänster i sökaren än vad ramen visar! Till höger är den exakt, men till vänster får man med till nånstans mittemellan 28mm-ramen och 21mm-ramen. Det är otroligt irriterande och dåligt av Ricoh med tanke på att sökaren kostade 170 Euro!!

Jag har testat med en annan sökare och haft samma problem, men jag undrar ändå om det är något som ni andra ägare av Ricoh GRD har märkt av?

MVH
Carl
 

handbolls_gurun

Avslutat medlemskap
Godmorgon Johan=)
ååh vad fint! Tack!

Har en vän i Japan som skullu kunna köpa den utan skatt. Min flickvän köpte en macbook när hon var där. Kostar här hemma runt 1400 euro och hon betalade 700 =)

Låter ju som en bra deal! Hoppas det blir ett bra avdrag på kameran också!

Föresten..har du sett några tester på kameran någon stanns???
 

handbolls_gurun

Avslutat medlemskap
Kanskde det! Faktum är att hon skall skicka hem ett stort paket från Japan...hon kasnke skulle kunna smyga in en extra där?!?!
Skulle duvara intresserad av det?
Jag kan ju be henne kolla priserna?!?!
 

Bokeh

Aktiv medlem
norragryta skrev:
Jag har en fråga som handlar om Ricoh GRD, men inte den nya...

I somras köpte jag äntligen sökaren (Ricohs egna) till min GRD. Jag blev och är ännu otroligt imponerad över hur ljus den är, men jag blev snabbt förbannad över att man får med mer till vänster i sökaren än vad ramen visar! Till höger är den exakt, men till vänster får man med till nånstans mittemellan 28mm-ramen och 21mm-ramen. Det är otroligt irriterande och dåligt av Ricoh med tanke på att sökaren kostade 170 Euro!!

Jag har testat med en annan sökare och haft samma problem, men jag undrar ändå om det är något som ni andra ägare av Ricoh GRD har märkt av?

MVH
Carl
Jo det har jag också märkt, jag har Voigtländers 28mm sökare, jag tror det beror på att blixtskon inte sitter exakt rakt över linsen.
Jag har inga problem med det eftersom det igentligen bara är att komponera efter höger sida, det lilla det skilljer på vänster sida har jag lärt mig, det är strax utanför den vänstra ramlinjen i min sökare, efter att lärt sig det är det inga problem alls, jag kör alltid min GRD i det vidare formatet, det är möjligt att det skiljer mer i det mer fyrkantiga formatet.

/kent
 
Senast ändrad:
ANNONS