Annons

Ricoh GRD II är verklighet

Produkter
(logga in för att koppla)

handbolls_gurun

Avslutat medlemskap
Johan!

Haha, nu drömmer jag konstiga grejer också!
Ja, för att göra en "lång" dröm kort så drömde jag att viträffades på någon slags fotbollsträning. DU hade med din Ricoh och jag frågade om jag fick känna på den. Visst sa du och gav mig kameran. Sen glömde jag lämna tillbaka den innan ajg åkte hem till mig självoch gjorde pankakor. Syster min ringde dig och sa sedan mycket alvarligt till mig.

- Jens, för fan, johan sitter på kontoret och skäms för sina kunder nu när han itne har någon kamera att fota med. Du måste åka och lämna tillbaka den genast.

I lätt panik vaknade jag och trodde jag stulit din kamera!

haha, knasigt!

Mmm ,för övrigt såg jag på någon malaysiskhemsida att man kunde köpa grd 2, dock för 700 dollar.Verkar ju dyrare än här hemma.

Ja, min japan vän kommer snart tillbaka till Tokyo och då spanar hon på priserna där.

Ha det fint!
Jens
 

tsienni

Aktiv medlem
Hej,

Tack för informationen!

Denna GR optik erbujder högst kvalitet för svartvit fotografering bland dagens övriga digitalkompakts, kan man säga då? Hur det fungerar i jämförelse med Leica optik för Lumix modell i kompaktklassen?

Och någon faktiskt vet när Ricoh GRD II skulle kunna levereras i Sverige? december? januari?

Kollade lite priserna från en tysk sajt. 484 Euro just nu....

Hälsningar,

Tsienni
 

handbolls_gurun

Avslutat medlemskap
vad innebar den nya firmwear. Vilka nya egenskaper far kameran?

Jag har funderat myket nu. Eftersom min ekonomi inte är sa stark och jag ända behöver en kompakt kamera sa kasnke jag skulle leta efter en beg grd1.
Vad jag funderar pa är den saktfärdiga raw hanteringen. Är detta nagon som kanske ordnar sig med den nya firmwear?
 

andersju

Aktiv medlem
handbolls_gurun skrev:
vad innebar den nya firmwear. Vilka nya egenskaper far kameran?

Jag har funderat myket nu. Eftersom min ekonomi inte är sa stark och jag ända behöver en kompakt kamera sa kasnke jag skulle leta efter en beg grd1.
Vad jag funderar pa är den saktfärdiga raw hanteringen. Är detta nagon som kanske ordnar sig med den nya firmwear?
Kika på länken som Kent postade, under Revision History. Bl.a. kan man välja att visa bara slutare/bländare/osv på displayen, ingen bild, om man vill (sedan tidigare går det bra att stänga av displayen helt men då gick inte slutare/bländare att ändra). Även möjlighet att justera blixtexponeringen och stöd för den nya 40mm-"tele"-adaptern som kommer i samband med GRD2.

Raw-hanteringen är inget som ordnar sig, segt hur du än gör. Är det ett bekymmer så är det GRD2 som gäller. Själv kör jag i JPEG, inga problem..
 

schaki

Aktiv medlem
Om någon mot all förmodan har missat så är det några användare på Dpreview som fått sina GRD II-kameror och börjat uttala sig.
Finss det f.ö. med all sannolikhet på andra stora forum också.
 

sjuntorparn

Medlem
någon som kan länka till nån bra sökare (sånt tittöga?) till GRD2.

har jag uppfattat de rätt att de inte behöver vara ricohs egna?


nån som har sett nån riktig recension på kameran ifråga?
 

andersju

Aktiv medlem
Det går bra med vilken som helst (de är ju optiska). Cosina Voigtländer har två olika 28mm-sökare och även för 21mm och 40mm, kika på http://www.cameraquest.com/voigtacc.htm

Jag har 28/35 mini-finder, funkar rätt bra, och kameran får fortfarande plats i jeansfickan. (Tänk dock på att sökarramarna är 2:3 medan kamerasensorn är 3:4, så du får med lite extra).

http://www.robertwhite.co.uk är en bra europeisk återförsäljare, men förmodligen dyrare (knappast någon risk att en liten sökare fastnar i tullen, speciellt inte om du ber honom skriva värde på typ $20).
 

handbolls_gurun

Avslutat medlemskap
HUr är det med ramarna i Voigtländers sökare. Säg att ma nköper 28mm sökaren. FInns det ramar i den öäven för 21mm?
Det finns det ju i Ricohs GV-1.

Vda jag förstått så har GV-2an endast ramar för 28 mm + stöd för rektangulära bilder...stämmer det????
 

handbolls_gurun

Avslutat medlemskap
den du länkade till är till den nya grd2. men jag tror att det är kompatibel även med den äldra GRD. Tror INTE denna har ramar för 21 mm. Utan endast för 28 och fyrkantigt. Dock är det ju en 28 mm sökare du eftersöker så den funkar nog. Maila cyberphoto och kolla om den funkar till den gamla GRD
 

Bussmicke

Aktiv medlem
Denna GRD 2 har väl 2,8 som största? medan en kommande Sigma DP-1 bara har 4 men med APS-C sensor. Frågan är ju här vilken som är bäst.
Dynamiskt omfång etc.
 

andersju

Aktiv medlem
handbolls_gurun skrev:
HUr är det med ramarna i Voigtländers sökare. Säg att ma nköper 28mm sökaren. FInns det ramar i den öäven för 21mm?
Det finns det ju i Ricohs GV-1.

Vda jag förstått så har GV-2an endast ramar för 28 mm + stöd för rektangulära bilder...stämmer det????
Voigtländer har separata sökare för 21mm och 28mm, så vill du ha båda i samma är det Ricohs som gäller.

GV-2 är 28mm + kvadratiskt vad jag förstår. Både GV-1 och GV-2 är optiska och går att använda på vilken kamera som helst med blixt-/tillbehörssko.
 

andersju

Aktiv medlem
sjuntorparn skrev:
en korkad fråga: visst går det stänga av liveview på displayen? på grd2.
Ja, det går att ha den helt avstängd, eller avstängd men med info om bländare/slutare/osv. Väldigt behändigt. Det senare läget finns även i GRD sen den senaste firmware-uppdateringen.
 
ANNONS