Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Rimligt pris för beg 80-200/2,8?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag är intresserad av att köpa obektivet, men tänkte lägga ett bud på 2500 kr. Är det på tok för lågt? För 4000 kr vill jag inte ge! Då sparar jag hellre ett tag, och köper ett nyare. :)

2500-3000 kr tycker jag låter rimligt. Hittar du en köpare så får du säkert tillbaks pengarna om du försöker sälja det om något år eller så.

Tack igen för alla synpunkter och tips!

Jag har nu testat objektivet, och är mycket nöjd med skärpan och färgåtergivningen. Dock är autofokusen långsam om det är "lång väg". Jag har dessoutom googlat runt, och priserna på Tradera verkar variera kraftigt.

Jag är intresserad av att köpa obektivet, men tänkte lägga ett bud på 2500 kr. Är det på tok för lågt? För 4000 kr vill jag inte ge! Då sparar jag hellre ett tag, och köper ett nyare. :)

Det var en ute på blocket för 2500kr för några dagar sen.

/K

Tack igen för alla synpunkter och tips!

Jag har nu testat objektivet, och är mycket nöjd med skärpan och färgåtergivningen. Dock är autofokusen långsam om det är "lång väg". Jag har dessoutom googlat runt, och priserna på Tradera verkar variera kraftigt.

Jag köpte mitt för 20år sedan för kr 6000 begagnat, funkar än i dag.

Jag tycker att 2500 är ett korrekt bud.

Det är en skarp optik.
Jag använder det med en F5 på Manfrotto 055B. Kulan vet jag inte riktigt vad den heter... kanske... 168 eler 268??

Det funkar hyffsat bra.
Man får inte använda stativet och luta för mycket uppåt eller neråt utan att använda ändlägena. Det är nämligen så att om du riktar optiken uppåt så åker den kana av sig själv till botten. Men det spelar ingen roll när man inte använder stativ.

Det går att fixa. Motståndet är filt och med åren så slits filten ut. kostar ca 1500 att få den utbytt.

Sedan har jag faktiskt använt denna "glidfeature" vid ett par bilder och långa slutartider. Som en... sakta inbyggd zoommotor.

Det finns ETT tillfälle då jag verkligen saknade en snabbare fokus och missade bilden. En ekorre som kom skuttande rakt emot kameran, ända in i och innanför närgränsen.

Barnen har aldrig varit några problem med fokushastighet. Jag använder iofs optiken på lite avstånd med dessa bilder. Inomhus föredrar jag 17-35, snabbare och framförallt närmre.

3000 kr är ett vettigt pris. Det är ju ungefär där de brukar ligga i pris och skicket är fint. Ångrar du dig bör det inte vara några stora problem att sälja det om det är i så fint skick som det låtit på det du skrivit tidigare. Kan alltså vara värt att chansa. Du har ju hunnit testa objektivet och känns det som att det uppfyller dina behov tycker jag att du ska slå till.

3000 kr är ett vettigt pris. Det är ju ungefär där de brukar ligga i pris och skicket är fint. Ångrar du dig bör det inte vara några stora problem att sälja det om det är i så fint skick som det låtit på det du skrivit tidigare. Kan alltså vara värt att chansa. Du har ju hunnit testa objektivet och känns det som att det uppfyller dina behov tycker jag att du ska slå till.
Håller med

Det enda jag önskar mer är VR, men det är ett annat pris.

ANNONS
Götaplatsens Foto