Annons

Ritplatta

Produkter
(logga in för att koppla)

PMD

Aktiv medlem
Standardläget för ritplattor brukar vara ”absolute position”, dvs att ex övre vänstra hörnet på plattan alltid motsvarar vänstra hörnet på skärmen. Därmed går inte känsligheten att ändra.
Jag tänkte mig att man skulle kunna markera ett område på skärmen som plattan ska arbeta inom. Det vore rätt så praktiskt för finlir.
 

Dead_Silent

Aktiv medlem
Jag tänkte mig att man skulle kunna markera ett område på skärmen som plattan ska arbeta inom. Det vore rätt så praktiskt för finlir.
Nu när du säger det så kommer jag på att den funktionen finns och heter "precision mode". Så det är ju ett tillvägagångssätt om man vill köra med en mindre platta, men ändå kunna köra med yvigare rörelser i finlirssammanhang.
 

JanRön

Aktiv medlem
Med en 27" skärm bör jag alltså ha använda mig helst av en platta av mediumformat?

Hälsningar

Jörgen
Pricken över i:et som man säger.
Jag har en medium på en 27 tummare och de lirar perfekt i mina ögon.
Försökte i början att använda plattan till precis all användning på Datorn men gör alla mina redigeringar med den i stället.
Tycker det passar mig men vet många som ställer undan plattan efter ett tag då det känns för ovanligt.
Ge dig inte för det blir lättare för varje gång.
Lycka till / Janne
 

TheInvisibleJackal

Aktiv medlem
Tack så mycket för alla tips och synpunkter. Jag tänkte till att börja med ta mig någon butik och fysiskt se och känna på ritplattorna och sedan se om det finns någon i fotoklubben hemma som arbetar med ritplatta.

Hälsningar Jörgen
 

iSolen.se

Guest
För egen del har det aldrig uppstått någon kärlek mellan mig och den Intous Pro Medium jag köpte för några år sedan. Jag arbetar i LR och någon gång i bland i PS. Jag plockar fram plattan med jämna mellanrum för att försöka bli kompis med den, men nej - efter redigering av några bilder åker plattan undan och musen fram igen. För mig funkar musen mycket bättre, snabbare och exaktare. Men jag ger inte upp. Den här tråden har fått mig att ta fram plattan igen för ett nytt försök till försoning:)

Jag vet att det finns många som verkligen trivs med sina ritplattor och tycker att de funkar mycket bättre än redigering med mus. Så inget ont om ritplattor. Men vi är alla olika. För mig tycks tillvänjningströskeln vara gigantisk:)

Min teori är att ritplattan nog är alldeles utmärkt för den som arbetar dagligen med t ex bildbehandling eller liknande. För oss andra med mer sporadiska besök i redigeringsprogrammen är tillvänjningstiden låååång, för att inte säga oändlig:) Så har du möjlighet att låna en ritplatta några veckor för egen test så kanske du kan undvika ett möjligt felköp. För 1000 spänn kan man köpa roligare saker än en ritplatta som riskerar att bli liggande i nedersta skrivbordslådan.
Jag har haft ett par olika plattor men lyckas inte heller bli vän med dem. Sista försöket var flera veckor långt men lyckas aldrig överträffa precisionen hos mus (har högupplöst spelmus) eller hastigheten. Och då är jag ändå vänsterhänt. Kör ritplattan med vänster och musen med höger. Dvs jag sitter hela dagarna och ritar etc med fel hand (!) när jag använder musen. Wacomplattan är ikopplad som ett dåligt samvete men det ligger bara en hög papper på den.

Finns det någon kurs?
 

martinot

Aktiv medlem
Personligen hade jag velat ha Photoshop i en form av surfplatta med penna till.
Har sett några varianter som är snordyra. Det känns fel med att rita på en platta och titta på en bildskärm. Men skulle man haft bärbart Photoshop så man kan doodla var som helst hade nog jag gjort fler teckningar.
Köp en Surface Pro eller liknande.
 

baohua

Ny medlem
XP-Pen DECO 02 ritplattor

Köpte själv en XP-Pen DECO 02 Pen Tablet ( 10”x5.63” med 8192 levels tryckkänslighet , 5080LPI , 6 fysiska knappar ) dagarna innan julen och är oerhört nöjd med produkten i fråga.
Om du har pengarna, köp den rakt av. Rekommenderar den starkt.

https://www.xp-pen.com/goods/show/id/324.html

https://www.storexppen.com/buy/59.html


Hade hört i förhand att det skulle ta lite tid att vänja sig vid den, men jag kände inte av något av detta överhuvudtaget. Det funkade perfekt från start. Helt naturligt. Att man behöver hålla pennan på ett helt annat ställe än var färgen faktiskt dyker upp när man trycker stör inte det minsta.

Jag har dock inte använt mig av datormus innan, utan enbart använt mig av den lilla plattan som finns inbyggd i min Macbook. Så det kan naturligtvis vara en faktor som gjorde övergången smärtfri.

Jag använder den till Photoshop och Illustrator i mitt arbete men även till allt annat också, om det så handlar om att redigera film eller att surfa på internet. Den går bra till det med.
 

jag&bilden

Aktiv medlem
Mycket intressanta saker de hade!

Tackar för tipset!

Köpte själv en XP-Pen DECO 02 Pen Tablet ( 10”x5.63” med 8192 levels tryckkänslighet , 5080LPI , 6 fysiska knappar ) dagarna innan julen och är oerhört nöjd med produkten i fråga.
Om du har pengarna, köp den rakt av. Rekommenderar den starkt.

https://www.xp-pen.com/goods/show/id/324.html

https://www.storexppen.com/buy/59.html


Hade hört i förhand att det skulle ta lite tid att vänja sig vid den, men jag kände inte av något av detta överhuvudtaget. Det funkade perfekt från start. Helt naturligt. Att man behöver hålla pennan på ett helt annat ställe än var färgen faktiskt dyker upp när man trycker stör inte det minsta.

Jag har dock inte använt mig av datormus innan, utan enbart använt mig av den lilla plattan som finns inbyggd i min Macbook. Så det kan naturligtvis vara en faktor som gjorde övergången smärtfri.

Jag använder den till Photoshop och Illustrator i mitt arbete men även till allt annat också, om det så handlar om att redigera film eller att surfa på internet. Den går bra till det med.
 

Mwd

Aktiv medlem
Vi kör en Intuos 4 och är mycket nöjda med den rent hanteringsmässigt.
Problemet är att PS börjar lagga som tusan efter ett tag.
Har laborerat med inställningar men kommer inte runt det.
Kör PS CC på hyfsat bra stationär dator.
Något bra tips på inställningar eller knep för att få den att jobba bra?
Detta kanske tangerar "trådkapning" men det gäller ju att få verktyget att fungera också.
Det är inte bara plug n play alla gånger.
Frågan kan vara intressant att dryfta i sammanhanget.

// Mats W
 

jonasfj

Avslutat medlemskap
Jag använder en Wacom Intuos modell mindre och jag ar nöjd med den. Jag har aldrig kännt ett behov av en större.

Det är en halvbrant lärokurva innan man blir van att jobba, men när det väl lossnar är det en bra upplevelse.

Jag använder den både till min Macbook Pro 13" och en iMac 27".

Det jag gillar med det lilla formatet är att den ar smidig att ta med sig.
 
ANNONS