Annons

Wacom Ritplatta

Produkter
(logga in för att koppla)

Broberg88

Aktiv medlem
Jag funderar på att skaffa en Ritplatta (wacom?) till att redigera mina bilder i Photoshop. Jag har idag en extern skärm på 24". Borde jag skaffa en smal eller medium? Läst runt lite där alla säger lite olika...
 

SanneJ

Aktiv medlem
Jag funderar på att skaffa en Ritplatta (wacom?) till att redigera mina bilder i Photoshop. Jag har idag en extern skärm på 24". Borde jag skaffa en smal eller medium? Läst runt lite där alla säger lite olika...
Finns säkert olika åsikter men själv använder jag använder jag bara en liten del av min Small-platta. Tog ursprungligen det tipset från phlearn.com (köp så liten som möjligt) och det stämde väldigt bra för mig och hur jag använder ritplattan.
 

Broberg88

Aktiv medlem
Finns säkert olika åsikter men själv använder jag använder jag bara en liten del av min Small-platta. Tog ursprungligen det tipset från phlearn.com (köp så liten som möjligt) och det stämde väldigt bra för mig och hur jag använder ritplattan.
Vad brukar du redigera? I PS?
Hur stor är din skärm?
 

Malmöpågen

Aktiv medlem
Jag använder själv en Intuos Pro Medium och är ypperligt nöjd med den.

Jag använde tidigare en small under kortare tid och jag kände att jag absolut hade fördel av de två ytterligare knapparna för kortkommando som finns på medium.
 

Macros

Medlem
Finns säkert olika åsikter men själv använder jag använder jag bara en liten del av min Small-platta. Tog ursprungligen det tipset från phlearn.com (köp så liten som möjligt) och det stämde väldigt bra för mig och hur jag använder ritplattan.
Jag använder också en small enligt beskrivningen från Phlearn. Detta kan ses i denna video: http://youtu.be/1wkwpntvyU4

En större platta fyller inget syfte för mig.
 

xijing

Ny medlem
Wacom intuos medium på 24"

Jag funderar på att skaffa en Ritplatta (wacom?) till att redigera mina bilder i Photoshop. Jag har idag en extern skärm på 24". Borde jag skaffa en smal eller medium? Läst runt lite där alla säger lite olika...
Jag har en XP-Pen Deco 01 (A4- Aktiv rityta på 10" x 6.25" ) Sketch Art Tablet Skulle kunna önska mig lite mer känslighet i den, men den duger helt klart. Faktiskt så gillar jag den så mycket att den har ersatt musen helt och hållet .

Min tablet funkar bra. ritar mest i photoshop, Photoshopar minst 1 gång om dagen . Klar fördel vid retuschjobb, allt går så mycket snabbare o enklare. det jag älskar mest med den är tryckkänsligheten och rörelsefriheten när man ritar .

Mycket bra precision och trycktkänslighet. Bra för retuscheringsjobb, avritande, eller frihandsritning. stor och bra med programeringsbara knappar som underlättar jobbet.

https://www.xp-pen.com/product/84.html
 

iSolen.se

Guest
Jag har en XP-Pen Deco 01 (A4- Aktiv rityta på 10" x 6.25" ) Sketch Art Tablet Skulle kunna önska mig lite mer känslighet i den, men den duger helt klart. Faktiskt så gillar jag den så mycket att den har ersatt musen helt och hållet .

Min tablet funkar bra. ritar mest i photoshop, Photoshopar minst 1 gång om dagen . Klar fördel vid retuschjobb, allt går så mycket snabbare o enklare. det jag älskar mest med den är tryckkänsligheten och rörelsefriheten när man ritar .

Mycket bra precision och trycktkänslighet. Bra för retuscheringsjobb, avritande, eller frihandsritning. stor och bra med programeringsbara knappar som underlättar jobbet.

https://www.xp-pen.com/product/84.html
Jag jobbar timmar om dagen med photoshop och har verkligen försökt att lära mig ritplatta i flera omgångar, några veckor i taget men har ändå alltid fallit tillbaka till vanlig, nåja, högupplöst spelmus. Får inte upp hastigheten, mus är mycket snabbare. Hur gjorde du? Jag har kört ett par olika Wacom.

Dessutom är jag vänsterhänt, kör musen med höger hand och ritplattan med vänster vilket borde vara en bra kombination. Har provat plattan med höger hand men det funkar inte alls, det blir som att försöka skriva med fel hand.
 
ANNONS