Annons

Robert Capa

Produkter
(logga in för att koppla)

Panthern

Ny medlem
Har precis läst Robert Capas memoarbok "Krigsfotografen". Frånsett allt krökande och stundom lite raljanta tonen så ligger Capas styrka i
att inte förringa krigets hemskheter.Nu undrar jag om någon har en bild på de Contaxkameror så Capa hade med sig och hur många bilder gick det på en rulle?

För vid landstigningen i Normandie (Omaha Beach. Capa är bland de första att gå i land) så tar han 106 bilder! Han tillstår att 8 klarade sig och resten smälte i ett för varmt torkrum.

Mvh/Hans Söderling i Skarpnäck

Tror han använde Contax III. Har en IIIa som är av efterkrigsproduktion med förbättrad slutare och selenmätare (tror jag), annars likadan. Byggd som en stridsvagn. Vanlig småbildsfilm med max 36 bilder per rulle. Används än idag.

Bilagor

• pict0042.jpg
    pict0042.jpg
    73.5 KB · Visningar: 1,234
Senast ändrad:
De här kamerorna flyttade fram fotojournalistiken flera steg i utvecklingen. Redan före kriget hade Zeiss utvecklat en ljusstark och kompakt normal, Sonnar 1,5/50mm som står sig bra även mot dagens optik. Då hade man ju ännu inte högkänslig film (Tri-X kom inte som småbilds rullfilm förrän in på 50-talet även om den fanns som bladfilm redan 1939-40). Kamerahusen med sina mästökare och snabba tider var outstanding och slog Leicas samtida med hästlängder. Leica-kamerorna fick mätsökare först 20 år efter Contax, som hade det redan från början 1932. Leicas enkla genomsiktsökare med avståndsmätning vid sidan om var inte alls så snabbarbetade som Contax-kamerorna. Med den inbyggda exponeringsmätaren i modell III blev Contaxen den tidens proffsverktyg. Mera läsning här!

Att han tog just 106 bilder vid Normandie innebär ju inte att det går 106 bilder på en rulle. Men Contax införde också nyheten med det moderna bakstycket med gångjärn (som fortfarande används i moderna analoga sytemkameror) så filmladdningen gick i rena expressfarten mot den betydligt långsammare laddningen av Leica-kameran. Capa kunde alltså enkelt ladda ny film i sin Contax under invasionen. Men kanske hade han flera av dom med sig?

Tror du får vänta till 2029 innan hans bilder blir fria? 75 år efter upphovsmannens död är det väl?

Den bok som det gäller "Krigsfotografen", är det den som nyutgivts på svenska nyligen?

Panthern skrev:
För vid landstigningen i Normandie (Omaha Beach. Capa är bland de första att gå i land) så tar han 106 bilder!
Mvh/Hans Söderling i Skarpnäck
Deathwish! Menar du att han helt dumdristigt riskerade livet för dessa bilder? Låter ju helt sjukt. Gjorde han fler såna vansinnesstunt? (Jag vet att han var krigsfotograf men det går ju att fotografera på rätt många olika sätt). I o f trodde man väl innan att allt skulle gå rätt lugnt till på stranden men ändå!

Re: Re: Robert Capa

Aton_ skrev:
(Jag vet att han var krigsfotograf men det går ju att fotografera på rätt många olika sätt). I o f trodde man väl innan att allt skulle gå rätt lugnt till på stranden men ändå!

Tror inte det var en särskilt utbredd inställning bland invasionsstyrkans soldater att det skulle gå lugnt till. De visste nog ganska väl vad de skulle möta.
Capa fotograferade efter sin devis: If your picture isn't good enough you aren't close enough.

Då mindes jag fel där. En otrolig insats av alla inblandade (som landsteg) att under tung beskjutning landstiga på en öppen strand.

Re: Re: Re: Robert Capa

Eeros skrev:
Det var många fler än han som den dagen riskerade (och miste) sina liv.
Jag tycker varken det kan förväntas eller är lämpligt att en krigsfotograf tar samma risker som soldater. Att en soldat riskerar livet hör till kriget.

Vad hände med alla de där Capa-neggen de hittade för ett tag sen.. har några av bilderna visats för allmänheten ännu?

Re: Re: Re: Re: Robert Capa

Fotografer/journalister deltar frivilligt.

De flesta soldater tvingas däremot ut i krig. Det tycker jag är olämpligt.

Aton_ skrev:
Jag tycker varken det kan förväntas eller är lämpligt att en krigsfotograf tar samma risker som soldater. Att en soldat riskerar livet hör till kriget.

Re: Re: Re: Re: Robert Capa

Aton_ skrev:

Varför inte? Varför ska krigsfotograferna få en skyddad särställning? Är deras liv dyrare än en "vanlig" soldats? Människovärdet borde vara det samma, oavsett yrke.

Dessutom, de tjänar alla sitt land på sitt sätt, alla med sina olika verktyg. Infanteristen med sitt gevär, radisten med sin radio och fotografen med sin kamera. Fotografens bilder kan dessutom ha större inflytande för krigets utgång än en enskild soldats insatser. Redan detta gör det befogat att krigsfotograferna får ta minst lika stora risker som vanliga soldater, för att få till de livsviktiga bilderna. För krigsbilderna har trots allt alltid ett syfte.

(Sen om det är människovärdigt att skicka ut någon, oavsett yrke, på ett slagsfält där man riskerar livet, det är en helt annan diskussion.)

Även idag dödas flera fotojournalister i sin yrkesutövning vid krigshärdar. Finns väl statisktik på det? Så vi är väl inte mindre riskbenägna idag? Capa dödades ju som filmen visar, i Vietnam 1954 när han klev på en mina, fast hans kamera verkade hålla, och det sista han såg i livet finns därför bevarat på bild.

Graal skrev:
Tror han använde Contax III. Har en IIIa som är av efterkrigsproduktion med förbättrad slutare och selenmätare (tror jag), annars likadan. Byggd som en stridsvagn. Vanlig småbildsfilm med max 36 bilder per rulle. Används än idag.

Tjaba Nils!

Nu kommer en så'n besserwisser igen! ;)

Jag tror, att det va en Contax II..
En så'n här: http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=4115

Den där påbyggda exponeringmätaren i all ära men...

Contax II blev populär redan under kriget, bla för den ljusstarka optiken.
Flera frontfotografer från tidningen Signal körde med Contax II.

Även under Korea-kriget fanns det många fotografer med Contax II-utrustningar.

Och man kunde ju även få Nikon RF-optik i Contax-fattning.
/Bengan

Re: Re: Robert Capa

Robin Gyllander skrev:
Var det prao elever?
Han kanske inte framkallade på Crimsons mobila high tech labb....

Visst dödas det krigsfotografer i dag som förr, men idag skjuts det ibland fotografer bara för att dom är fotografer...

ANNONS
Götaplatsens Foto