Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Rodinal Hållbarhet?

Produkter
(logga in för att koppla)

dJb

Aktiv medlem
Hej
Jag hittade en flaska oöppnad Rodinal i kylen som jag glömt bort. Jag fick den av min bror för ett halvår sen och han har desförinnan haft den en längre tid. Är det någon som känner till maximal lagringstid för Rodinal?

david

dJb skrev:
Är det någon som känner till maximal lagringstid för Rodinal?
Nej, inte ens Agfa. Den håller väldigt länge i koncentratform. Färgen kan förändras, men effekten är kvar. Är den oöppnad kan du säkert använda den om femtio år.

Re: Re: Rodinal Hållbarhet?

jimh skrev:
Nej, inte ens Agfa. Den håller väldigt länge i koncentratform. Färgen kan förändras, men effekten är kvar. Är den oöppnad kan du säkert använda den om femtio år.

Ja men kanon! Den flaskan är nog i alla fall minst tio år gammal. Men då är det bara att köra på!
Tackar!

Den klarar hur länge som helst, men blir starkare med tiden.
Tror det längsta jag hört var 30 år gammal rodinal, som fungerade bra, men var ganska trögflytande och neggen blev överframkallade vid normal utspädning.

/Henri

Men oavsett vad du får för besked i såna här forum är det naturligtvis alltid en självklarhet att testa först innan man sätter en viktig film på spel.

jimh skrev:
Men oavsett vad du får för besked i såna här forum är det naturligtvis alltid en självklarhet att testa först innan man sätter en viktig film på spel.

Självklart! Jag kör en testrulle först och ser för säkerhets skull!

"Lånar" den här tråden.

Om flaskan är öppnad? Hur länge håller koncentratet då?

Plåtar bara någon enstaka sv-rulle som jag scannar så det vore ju bra med kemi man inte behöver kasta bort. Håller det något år är jag nöjd.

Per

Jag framkallade i söndags och flaskan har varit öppnad drygt ett år då. Körde en testsnutt men behövde inte öka något alls utan den var lika bra som första gången ur flaskan:) Förvarar just rodinalet i orginalflaskan i kartongen i mörkrumstemperaturen. Det verkar den tåla.

Men klipp några rutor och testa på innan du kör hela filmer..

EDIT: En koll på anteckningen nu visade att drygt ett år inte räckte. Jag hade öppnat den i Juli 2003, (men det är ju inte megamånga försvunna droppar som lämnat luft i flaskan förstås..)

Rodinal är nog det bästa som finns för den sporadiska användaren. Jag har en flaska hemma som jag öppnade 2002 tror jag och den framkallade till rätt densitet sist jag testade den i vintras.

Jag har filmbyte på att-göra-listan och kommer i samband med det att börja använda enbart Rodinal. Inför de testerna kommer jag nog att köpa en sprillans ny flaska, men det beror bara på att jag är sån att jag vill eliminera så många variabler som möjligt när jag lägger ner tid på tester. Jag tror säkert att min gamla flaska kommer att ge identiskt resultat.

Sådärja.. det funkade fint. Har just kört en pressad tri-x. Det ser ut som det ska!
Nu ska jag köra några plus-x. Det blir nog ännu bättre då.

ANNONS
Götaplatsens Foto