Annons

Rolleicord: hur dra tillbaks film?

Produkter
(logga in för att koppla)

Fredrik Simson

Avslutat medlemskap
Första tolv exponeringarna är gjorda (eller några till för jag råkade dubbelexponera några gånger...). Nu vet jag inte hur jag rullar tillbaka filmen, för att plocka ut den.
 
frammåt!

man rullar inte tillbaka
man rullar frammåt en stund sen
öppnar man och tar ur rullen (utan att den rullar upp sig.
Sen flyttar man den tomma spolen innuti kameran
till den plats man nyss frilagt.
sen sätter man i en ny rulle film.

lycka till!
 
Gick det bra?

Ett bra knep är att lyssna efter när man vrider tills att man hör att skyddspapperet släpper från den undre spolen. Man märker också att det då går lite lättare att vrida. Sedan vrider man sex-sju varv till innan man öppnar kameran.

Kom ihåg att hålla stadigt om filmrullen både innan du ska ladda och efter du tagit ut den och ska fästa klisterremsan så att den inte tvinnar upp sig.(Har hänt mig några gånger, med vid laddning som tur var så jag förlorade inga bilder).
 
Du, jag tänkte vara en fegis och ta med kameran till butiken. För jag framkallar ändå inte filmen själv (ännu). Men det vill jag ju börja med så småningom. Så fortsättning följer...
 
Riktigt så spännande är det inte som Patric får det att låta :) Öppna kameran, ta tag i rullen, dra ut och klistra runt pappret som sitter fast på skyddspappret. Vissa har självhäftande remsa andra har slickvarianten med spännande smaker.
 
Öppna kameran, ta tag i rullen, dra ut och klistra runt pappret som sitter fast på skyddspappret.
Glöm inte att dra fram filmen ordentligt först. Det brukar synas i fönstret på baksidan (där bildnummer syns) när änden passerar. Fortsätt ett par varv efter det så är du säker.

Vad är det som gör dig säkrare om du går till fotoaffären? Hur stor chans är det att någon där ska ha sett en mellanformatskamera och dessutom bytt film i den :)

---/Thomas
 
TA0 skrev:
Glöm inte att dra fram filmen ordentligt först. Det brukar synas i fönstret på baksidan (där bildnummer syns) när änden passerar. Fortsätt ett par varv efter det så är du säker.
Han har visst en Rolleicord V, och de har inget rödfönster. Annars är det ett bra knep.
 
Om du har en Rolleicord V, så finns det en liten spak som tillåter eller hindrar dubbelexponering. Den som har en röd prick bakom sig.

Och det känns tydligt när filmen släppt från spolen genom att det blir mycket lättare att vrida.
 
MattiasL skrev:
Om du har en Rolleicord V, så finns det en liten spak som tillåter eller hindrar dubbelexponering. Den som har en röd prick bakom sig.

Och det känns tydligt när filmen släppt från spolen genom att det blir mycket lättare att vrida.

Okej! Det är det den spaken är till för. Han som jag köpte kameran av sa att det var som en säkring. Alltså att man inte skulle kunna göra nånting om man "säkrade". Men det kunde man ju så jag antog att funktionen var trasig.
Tack för tipset!
 
TA0 skrev:
Vad är det som gör dig säkrare om du går till fotoaffären? Hur stor chans är det att någon där ska ha sett en mellanformatskamera och dessutom bytt film i den :)

---/Thomas
I det här fallet har dom koll. Dom är mer inne på analog-foto överlag. En av få butiker i Göteborg som fortfarande är det, tror jag.

Men okej, jag testar väl själv ändå! :)
 
paco skrev:
Riktigt så spännande är det inte som Patric får det att låta :) Öppna kameran, ta tag i rullen, dra ut och klistra runt pappret som sitter fast på skyddspappret. Vissa har självhäftande remsa andra har slickvarianten med spännande smaker.
Javisst, det låter enkelt. Och kul med lite spännande smaker :)
 
Re: Re: Re: Rolleicord: hur dra tillbaks film?

Fredrik Simson skrev:
På ett ställe tror jag att jag har fyrdubbelexponerat. Kul att se om det blir nåt av det. Risk att det blir helt vitt kanske.
Synd att man inte kan skanna in filmen och i photoshop sedan låsa upp dubbelexponeringarna som enskilda lager, och spara dem separat som fullgoda bilder. Det hade sannerligen räddat många bilder, och inte minst skulle man spara film!
 
Re: Re: Re: Re: Rolleicord: hur dra tillbaks film?

J. Patric skrev:
Synd att man inte kan skanna in filmen och i photoshop sedan låsa upp dubbelexponeringarna som enskilda lager, och spara dem separat som fullgoda bilder. Det hade sannerligen räddat många bilder, och inte minst skulle man spara film!
Den funktionen finns som plug-in i CS3 :)
 
ANNONS