Annons

Rullar i Nya Zeeland

Produkter
(logga in för att koppla)

Morjas

Aktiv medlem
Kommer flytta till Nya Zeeland den 1 a juli och tänkte redan nu börja inhandla lite fotorullar, har ni något tips för rullar passande deras sol ? det är ju som ganska vitt ljus skulle jag säga i NZ har varit där redan och bara knäppt emd en vanlig aps kamera och en del kort blev rätt dåliga pga ljuset tror jag så nån som ha rnågot tips ?
Behövs nått filter med då man är tad och tar foton utomhus ?

var där på

resa för några år sedan.avände då en vanlig iso200.tycker att den funkade aldeles utmärkt

Grattis till flytten! Skulle själv gärna flytta dit...eller ta en lång semester där. Jag har inte varit i NZ men så vitt jag förstår finns alla möjliga vädertyper plus olika omgivningar. Allt från snöbeklädda toppar, mörka och murriga kullar, gröna skogar till stränder med allt vad det innebär när det gäller överflöd av ljus. Om mängden ljus motsvarar Indonesien t.ex tror jag du klarar dig bra med Reala 100 på dagen och kanske 400 för lite mörkare platser som marknader eller lättare skog. Fast det är juh bättre att kompensera dåligt ljus med stativ än med snabbare film. Om du kör med dia så har jag ingen egentlig koll...skulle tro att olika typer av ND graduerade filter är viktigare än film typen, iaf vid landskapsfoto. Lycka till

Min uppfattning är att du ska använda samma film där som du vill använda annars. Själv kör jag diafilm, Kodak 100 VS och Fuji Velvia 50 har funkat bra då jag varit i NZ. Polfilter och graderade gråfilter har varit det som jag haft mest nytta av, men det är inget specifikt för det landet.

Lycka till med flytten!

Johan

Bruk samme film som i hjemlandet, men NB: husk å bruke et UV-filter. NZ har *mye* høyere UV-nivå enn det vi er vant til, og uten et UV-filter blir himmelen gjengitt veldig blass og utvasket. Du blir dessuten veldig hurtig solbrent om du ikke bruker en solkrem med meget høy faktor, minst 30 (egen erfaring fra min tid i NZ).

Morjas skrev:
har ni något tips för rullar passande deras sol ?

Är det inte samma sol? Någonting måste jag ha missat i skolan... :)

Jag tror att du ska köra med samma filmer som du brukar göra på sommaren i Sverige. Mitt på dagen kan säkert ljuset vara vitt och tråkigt. Det Men ofta blir det bäst att plåta på morgon/kväll.

Jag skulle valt Fuji Superia 100 för negativ eller Kodak Elitechrome 100 extra color för dia.

ok tack fö alla tips men den där norska texten forstod jag inte så bra, var det att man skulle ha uv-filter
jo det är mycket vitare ljus och starkare sol där, har varit där två månader förra året, och sen så blev himmeln rätt korning med 200 film, men tror jag får köra på fuji reala 100, föressten vet någon om tider och sånt får lite mörkare ljus och foton inne i skogen ? vilka tider med ISO 100 Fuji Reala ?

ANNONS
Götaplatsens Foto