Annons

Ryggsäck för resor

Produkter
(logga in för att koppla)

Neken

Medlem
Jag har haft Lowepros Mini Trekker AW och Kata Sensitivity V och tyckte båda va bra på sitt sätt. Det jag saknar är möjligheten till att ta med sig lite annat än bara kameraprylar.
När jag reser har jag med mig: kamerahus (D90 - soon to be D600), vidvinkelzoom, normalzoom eller superzoom, fast ljusstark glugg, lite småkrafs som minnen, batterier osv. Laddare och sådant som behöver 220V lämnas på hotellrummet, sällan jag har iPad med mig men ibland och detta kommer nog uppdateras till MacBook Air 11,6".
Vill även kunna ha med en extra tröjja, vantar/mössa, liten neccesär ibland, kunna lägga undan jackan (en sån som går att komprimera rätt bra.
In transfer vill jag ha lättillgängligt till pass, resedokument osv.
Kameran i handen oftast när jag är ute så mest för transport eller då jag vill plocka undan sakerna när jag är ute i folkmassor osv.

Jag har tittat på 2 väskor:

- Think Tank Shapeshifter
- Lowepro Photo Hatchback AW 22L

Någon som har erfarenheter av dessa eller något emot någon av väskorna? Förslag på annan väska? Jag är 178cm lång och kommer aldrig ha med er än ovan nämnda saker, kanske en blixt eller 2 samt en glugg till.

Tacksam för svar och synpunkter.
 

MatMat

Aktiv medlem
Mitt tips är att gå till en fotobutik och kolla/känna/klämma/rycka. Säg vad du har för preferenser så hittar dom garanterat en bra lösning åt dig :)

//M
 

frwe

Aktiv medlem
Jag tycker inte det finns några bra ryggsäckar som kombinerar både skydd för kamera och utrymme för andra saker. För något år sedan kunde jag köpa detta kamerablocket
http://www.scandinavianphoto.se/produkt/3465860/dakine-ryggsaeck-sequence-med-kamerablock-svart
löst och det var precis lagom stort för att jag skulle få plats med det jag tar med mig, t ex när jag är i fjällen. Det passar också bra i mina väskor till motorcykeln vilket också var ett syfte. Tanken var att köpa en bra ryggsäck där kamerablocket skulle få plats och det skulle vara enkelt att komma åt prylarna.

På många moderna ryggsäckar kan man öppna hela fronten och då är det bara ett par dragkedjor så är kameran och tillbehören tillgängliga. Jag har bloggat om detta med bilder tidigare men hittar inte det just nu. Ryggsäcken blev en
http://www.haglofs.com/sv-SE/produkter/ryggsackarvaskor/backpacking/unisex/oxo_70_sv-se.aspx
där det finns ganska gott om plats för övriga saker. Extra kläder, mat, termos mm. Dessutom funkar det utmärkt att hänga stativet på utsidan med några remmar. Efter min blogg vet jag åtminstone 5 personer som har skaffat samma grejer och är mycket nöjda. En stor fördel är också förstås att du har en utmärkt vanlig ryggsäck också. Skall försöka hitta bloggen. /frode
 

Tony johansson

Aktiv medlem
Jag tycker inte det finns några bra ryggsäckar som kombinerar både skydd för kamera och utrymme för andra saker. För något år sedan kunde jag köpa detta kamerablocket
http://www.scandinavianphoto.se/produkt/3465860/dakine-ryggsaeck-sequence-med-kamerablock-svart
löst och det var precis lagom stort för att jag skulle få plats med det jag tar med mig, t ex när jag är i fjällen. Det passar också bra i mina väskor till motorcykeln vilket också var ett syfte. Tanken var att köpa en bra ryggsäck där kamerablocket skulle få plats och det skulle vara enkelt att komma åt prylarna.

På många moderna ryggsäckar kan man öppna hela fronten och då är det bara ett par dragkedjor så är kameran och tillbehören tillgängliga. Jag har bloggat om detta med bilder tidigare men hittar inte det just nu. Ryggsäcken blev en
http://www.haglofs.com/sv-SE/produkter/ryggsackarvaskor/backpacking/unisex/oxo_70_sv-se.aspx
där det finns ganska gott om plats för övriga saker. Extra kläder, mat, termos mm. Dessutom funkar det utmärkt att hänga stativet på utsidan med några remmar. Efter min blogg vet jag åtminstone 5 personer som har skaffat samma grejer och är mycket nöjda. En stor fördel är också förstås att du har en utmärkt vanlig ryggsäck också. Skall försöka hitta bloggen. /frode
Har varit inne på samma tankar och fann detta:

http://fstopgear.com/product/mountain

För egen del så sneglar jag på Satori EXP.
 

antic

Aktiv medlem
Jag har en liknande Dakine insats som passar i deras rycksäckar. Jag hittade den löst på en outlet för inga pengar alls. Det är den kameraväskan jag använder oftast. Packar ner den i en större träningsväska typ trunk för det mesta när jag ska någonstans. Inga problem att packa ner i en ryggsäck om man har en som är lite större. Mycket flexibelt.
 

Folke19

Aktiv medlem
Jag har haft Lowepros Mini Trekker AW och Kata Sensitivity V och tyckte båda va bra på sitt sätt. Det jag saknar är möjligheten till att ta med sig lite annat än bara kameraprylar.
När jag reser har jag med mig: kamerahus (D90 - soon to be D600), vidvinkelzoom, normalzoom eller superzoom, fast ljusstark glugg, lite småkrafs som minnen, batterier osv. Laddare och sådant som behöver 220V lämnas på hotellrummet, sällan jag har iPad med mig men ibland och detta kommer nog uppdateras till MacBook Air 11,6".
Vill även kunna ha med en extra tröjja, vantar/mössa, liten neccesär ibland, kunna lägga undan jackan (en sån som går att komprimera rätt bra.
In transfer vill jag ha lättillgängligt till pass, resedokument osv.
Kameran i handen oftast när jag är ute så mest för transport eller då jag vill plocka undan sakerna när jag är ute i folkmassor osv.

Jag har tittat på 2 väskor:

- Think Tank Shapeshifter
- Lowepro Photo Hatchback AW 22L

Någon som har erfarenheter av dessa eller något emot någon av väskorna? Förslag på annan väska? Jag är 178cm lång och kommer aldrig ha med er än ovan nämnda saker, kanske en blixt eller 2 samt en glugg till.

Tacksam för svar och synpunkter.
Hej hej,
Kolla gärna in FSTOP GEAR på www.fstopgear.com
Dom har ju deras MOUNTAIN series. Tänker här på Tilopa BC.Verkar klara sig att ha med som handbagage.
Går att köpa olika inlägg (ICU) så det går att kombinera kamerautrustning med kläder,stativ osv.
FSTOP kanske ett intressant alternativ för dig.
MVH Jonas
 

enghell

Aktiv medlem
Hej hej,
Kolla gärna in FSTOP GEAR på www.fstopgear.com
Dom har ju deras MOUNTAIN series. Tänker här på Tilopa BC.Verkar klara sig att ha med som handbagage.
Går att köpa olika inlägg (ICU) så det går att kombinera kamerautrustning med kläder,stativ osv.
FSTOP kanske ett intressant alternativ för dig.
MVH Jonas
Har kollat på F-stop under tid nu och verkar vara det jag letat efter också.
 

Emil-G

Aktiv medlem
Jag har en Tilopa BC med Pro ICU L och är störtnöjd, det är en fantastisk väska. Jag har haft den på fjällvandring, på dagsutflykter och som handbagage på allt mellan Wideroes inrikesflyg mellan Svolvaer och Bodö till en stor Airbus A320 mellan Bryssel-Entebbe. Enda gången någon klagat på den var just på vägen hem från Entebbe, då gnällde snubben i incheckningen lite på att den vägde mer än mitt incheckade bagage (13,5 resp 12 kg). Då hade jag två kamerahus, 70-200/2,8, 300/4, TC, vidvinkelzoom, macro, två bärbara hårddiskar, en bok och allt möjligt småplock man behöver till kamerorna. Normalt sett har jag bara ett kamerahus, telezoom och vidvinkel med mig, då får jag plats med termos, smörgåsar, fleecetröja, regnbyxor och lite till.

Tyvärr har Fstop länge haft problem med leveranserna, det är alltid någon del som inte finns i lager. Just nu finns det gott om väskor men inga större ICU.
 
ANNONS