Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Rykten om Leicas kikarsikten – dementerade

Produkter
(logga in för att koppla)

taz_k

Aktiv medlem
Leica nekar
"In response to the war against Ukraine, Leica Camera AG has consequently ceased all business activities in Russia in 2022. For this reason alone, Leica Camera AG followed strict rules and has never violated sanctions. The last delivery of the sport optics products to the Russian subsidiary took place in February 2022. Furthermore, there is a long-term strict company policy that we do not distribute sports optics products for military purposes."
Fast vad är det egentligen de nekar till? Det är ett mycket vagt uttalande.
De säger inget om påståendet att de skulle bytt namn på verksamheten i Ryssland? Det säger däremot att de inte brutit några sanktioner. Sant, men är det lämpligt att sälja även om det är lagligt? Många andra bolag har dragit andra slutsatser.
Vidare säger de att deras kikarsikten bara får användas till idrott. Som om Ryssland skulle bry sig om Leica's policy för kikarsikten.
 

PMD

Aktiv medlem
Jag skojar bara Per även om det är en allvarlig fråga detta rent allmänt.
Jovars. Min fråga om Leica och familjen Leitz är också allvarlig, rent allmänt. Om någon i tråden vet svaret behöver jag inte efterforska det.
Det följde med två batterier. Jag tror inte att jag behöver fler. A900 är ju en spegelreflex.

Mer i linje med trådens ämne så kanske det vore lämpligt att även bojkotta Panasonic, som Ventures antydde i inlägg #12.
Leicas vaga svar som refererats i ett par inlägg i den här tråden inger inte direkt stort förtroende.
 

nbqr

Aktiv medlem
Det var väl däromkring som Leica startade operationen Freedom Train för att rädda judar (se länk tidigare i denna tråd)? I mina ögon ser jag det som att de försökte stå på rätt sida av historien i möjligaste mån, inte sant?
Ja precis, som jag sa så hade de med all sannolikhet inget val när de levererade kameror till krigsmakten.
 

apersson850

Aktiv medlem
Jovars. Min fråga om Leica och familjen Leitz är också allvarlig, rent allmänt. Om någon i tråden vet svaret behöver jag inte efterforska det.
Leica är idag fyra olika företag. Rätten till varumärket ligger tydligen i Leica Microsystems, som inte ens var Leica från början, utan är ett schweisiskt bolag som gått samman med bland annat en avgrening från det ursprungliga Leica (egentligen Ernst Leitz GmbH, bildat 1869) och sju andra bolag.

Amerikanska Danaher är stor- eller helägare i några Leicabolag, dock inte just Leica camera. Där är det i stället tyska ACM Projektentwicklung GmbH som är störst ägare, följt av amerikanska Blackstone.
 
  • Gilla
Reaktioner: PMD

ebarile

Aktiv medlem
Det finns ett pressmeddelande från Leica publicerat den 19 maj. Det lyder som följer:

Counterstatement of Leica Camera AG of the Article „The Insider“ from May 18, 2023

Wetzlar, May 19th

Leica Camera AG firmly rejects the allegations mentioned in the article of "THE INSIDER" of 18 May 2023 regarding support for the Russian war of aggression against Ukraine. The statement that Leica Camera AG has continued to supply products for civil use to Russia despite the official announcement of an export stop is false. The last delivery of the products mentioned in the article to the Russian subsidiary took place at the end of February 2022 and thus indicates that shortly after the outbreak of the Russian war of aggression Leica Camera AG promptly implemented all relevant measures to obey the voluntary export ban. This also includes the closure of the Leica Store in Moscow and the decided implementation of the liquidation of the company Leica Russia at the end of 2022. Leica Camera AG has thus fully withdrawn from the Russian market, support of the Russian war of aggression is therefore purely factually impossible. Leica Camera AG has also at no time, as also mentioned in the article, circumvented any sanctions provisions.

Moreover, the products mentioned in the article are purely for civilian use in the field of application for hunters and sport shooters. In accordance with an updated resolution of the Board of Management in August 2022 all companies of Leica Camera AG are prohibited from bringing devices and applications for military use onto the market.

The projects for economic cooperation with Russian companies mentioned in the report took place in a phase before the Ukraine war and have been completed for some time. The nature of the cooperation has been purely related to the use of civilian applications in the field of photography.

The activities of Leica Geosystems AG mentioned in the article are in no way related to Leica Camera AG, as they are two legally separate and economically independent companies.

Leica Camera AG reserves the right to take legal action against the author of the article for disseminating false statements.
 

Frekeman

Aktiv medlem
Tack för uppdateringen, Enrico. Nu är det alltså fritt fram att köpa Leica M11! Själv fortsätter jag bojkotten men på grund av att M11 saknar bottenplatta, har för hög upplösning, saknar klassisk ljusmätning samt är av aluminium (den svarta versionen) och inte mässing! 😃
 

ebarile

Aktiv medlem
Tack för uppdateringen, Enrico. Nu är det alltså fritt fram att köpa Leica M11! Själv fortsätter jag bojkotten men på grund av att M11 saknar bottenplatta, har för hög upplösning, saknar klassisk ljusmätning samt är av aluminium (den svarta versionen) och inte mässing! 😃
Det är trots allt en viss skillnad på att inte gilla en kameramodell mot att starta en diskussion med rubriken "Leica väljer att stötta Rysslands krigsförbrytelser" enbart baserat på en artikel som inte är faktakontrollerad eller kommenterad av Leica Camera. Kameraföretaget kan av naturliga skäl bara svara för de produkter som de tillverkar, i detta fall kikarsikten. Självklart kan några sikten ha nått Ryssland (precis som annan utrustning som kan köpas öppet i andra länder), men att gå så långt som att säga att företaget därmed "stöttar kriget" är väldigt långsökt. De kikarsikten som Leica Camera tillverkar har inte någon större, militär betydelse eller användning i ett krig som det i Ukraina. Vad de andra tre företagen som använder Leica-namnet gör är något helt annat. De har inget med tillverkningen av kameror att göra. Leica Geosystems ägs till exempel av svenska Hexagon och har de tillhandahållit produkter till Ryssland ska frågan ställas till dem.
 

Frekeman

Aktiv medlem
Det är trots allt en viss skillnad på att inte gilla en kameramodell mot att starta en diskussion med rubriken "Leica väljer att stötta Rysslands krigsförbrytelser" enbart baserat på en artikel som inte är faktakontrollerad eller kommenterad av Leica Camera. Kameraföretaget kan av naturliga skäl bara svara för de produkter som de tillverkar, i detta fall kikarsikten. Självklart kan några sikten ha nått Ryssland (precis som annan utrustning som kan köpas öppet i andra länder), men att gå så långt som att säga att företaget därmed "stöttar kriget" är väldigt långsökt. De kikarsikten som Leica Camera tillverkar har inte någon större, militär betydelse eller användning i ett krig som det i Ukraina. Vad de andra tre företagen som använder Leica-namnet gör är något helt annat. De har inget med tillverkningen av kameror att göra. Leica Geosystems ägs till exempel av svenska Hexagon och har de tillhandahållit produkter till Ryssland ska frågan ställas till dem.
Enrico, jag skojade till det lite med tanke på att PMD skämtsamt skrev tidigare i trådan att "jag ska försöka hålla mig från att köpa en Leica M11 den närmaste tiden". Notera att jag inte är trådskaparen och inte heller tog artikeln för att nödvändigtvis vara sanning. En del andra verkade dock villiga att genast svälja innehållet – Kristoffer och Lars-Gunnar vad jag kan se. Det är nog bäst att som alltid ta det man läser nästan överallt med en rejäl nypa salt.
 

ebarile

Aktiv medlem
Enrico, jag skojade till det lite med tanke på att PMD skämtsamt skrev tidigare i trådan att "jag ska försöka hålla mig från att köpa en Leica M11 den närmaste tiden". Notera att jag inte är trådskaparen och inte heller tog artikeln för att nödvändigtvis vara sanning. En del andra verkade dock villiga att genast svälja innehållet – Kristoffer och Lars-Gunnar vad jag kan se. Det är nog bäst att som alltid ta det man läser nästan överallt med en rejäl nypa salt.
Kanske var något oklar i formuleringen. Jag har naturligtvis sett att tråden inte skapades av dig. Tycker bara att en del inlägg i tråden (förutom det första) är rätt tråkiga att läsa. Jag vet inte exakt vad Leica Camera gör eller inte gör, men att med enbart en artikel som grund påstå att företaget stöttar Rysslands krigsföring är minst sagt lätt absurt. Även om det börjar bli allt mer ovanligt i diverse nätbaserade forum anser jag fortfarande att faktakontroll och källgranskning är viktigt. Till detta kommer att man bör hålla sig till tråden. Utvikningar om Leicas roll under andra världskriget och om kvaliteten på deras optik har knappast något med "Rysslandsfrågan" att göra. Därmed inte sagt att historien inte är intressant. Fast i så fall i en egen tråd.
 

jjq

Aktiv medlem
Blev lite förvånad att en del nappade så hårt, på twitter lät det dessutom som många jublade över att få ösa skit på Leica.

Min är för övrigt från 1947 :)
 

Frekeman

Aktiv medlem
Kanske var något oklar i formuleringen. Jag har naturligtvis sett att tråden inte skapades av dig. Tycker bara att en del inlägg i tråden (förutom det första) är rätt tråkiga att läsa. Jag vet inte exakt vad Leica Camera gör eller inte gör, men att med enbart en artikel som grund påstå att företaget stöttar Rysslands krigsföring är minst sagt lätt absurt. Även om det börjar bli allt mer ovanligt i diverse nätbaserade forum anser jag fortfarande att faktakontroll och källgranskning är viktigt. Till detta kommer att man bör hålla sig till tråden. Utvikningar om Leicas roll under andra världskriget och om kvaliteten på deras optik har knappast något med "Rysslandsfrågan" att göra. Därmed inte sagt att historien inte är intressant. Fast i så fall i en egen tråd.
Visst är det så att vissa inlägg gick utanför ämnet men jag har sett värre exempel på det på Fotosidan. Det är för mig nästan lite skrattretande att det blev så ensidigt med kritik av Leica utan att ha hört bägge sidor uttala sig. Faktakoll och källgranskning är som du säger väldigt viktigt.

Jag själv gick igång på den så ofta förkommande kritiken av Leica och dess kunder (jag själv är en!) som i slutändan går ut på att det är dyra smycken och att man är korkad som betalar så mycket för utrustningen. Därav min kommentar om de optiska kvaliteterna.

Om jag föreföll ironisk när jag tackade dig för uppdateringen så var det absolut inte så. Jag var uppriktigt tacksam.
 

Ventures

Aktiv medlem
Har ingen Leica och har inga planer på att köpa någon. Om jag fick en gratis är en annan sak. Då skulle den naturligtvis användas. Så var är alla givmilda? 😀
 

Frekeman

Aktiv medlem
Blev lite förvånad att en del nappade så hårt, på twitter lät det dessutom som många jublade över att få ösa skit på Leica.

Min är för övrigt från 1947 :)
Ja, det var många där som lätt gick med i drevet på rätt lösa grunder. Lite typiskt aktivister, va? 1947? Hmm... vi ska nog kunna hitta nåt moraliskt tvivelaktigt om nån anställd som hjälpt till att framställa din kamera!
 
ANNONS