Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Rykten om Leicas kikarsikten – dementerade

Produkter
(logga in för att koppla)

TBone

Aktiv medlem
Det ser ju dock ut som att Leica själva erkänner att de fortsätter att exportera till Ryssland, saxat från deras statement ovan:
”Moreover, the products mentioned in the article are purely for civilian use in the field of application for hunters and sport shooters. In accordance with an updated resolution of the Board of Management in August 2022 all companies of Leica Camera AG are prohibited from bringing devices and applications for military use onto the market.”

dvs sedan i augusti så så exporterar de inte rent militär utrustning, vilket implicerar att saker som ”civila” kikarsikten mm. fortfarande är ok. Jag förhåller mig hälsosamt tveksam till att Leica säger hela sanningen ett tag till.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Jag ser det positiva i att alla inlägg i tråden förhåller sig tydligt kritiska till den ryska invasionen. En samstämmighet mot övergreppet. Sedan om man gräver djupt nog finns nog något finger från en del företag kvar i Ryssland som man inte tänker på.
 

Frekeman

Aktiv medlem
Det ser ju dock ut som att Leica själva erkänner att de fortsätter att exportera till Ryssland, saxat från deras statement ovan:
”Moreover, the products mentioned in the article are purely for civilian use in the field of application for hunters and sport shooters. In accordance with an updated resolution of the Board of Management in August 2022 all companies of Leica Camera AG are prohibited from bringing devices and applications for military use onto the market.”

dvs sedan i augusti så så exporterar de inte rent militär utrustning, vilket implicerar att saker som ”civila” kikarsikten mm. fortfarande är ok. Jag förhåller mig hälsosamt tveksam till att Leica säger hela sanningen ett tag till.
I Leicas svar står det: "The last delivery of the products mentioned in the article to the Russian subsidiary took place at the end of February 2022". Dvs, inga av de alla produkter som nämns i artikeln har exporterats sedan det datumet.

Det som du har citerat säger bara att det vid ett styrelsemöte i augusti 2022 har fastslagits att alla företag inom Leica Camera AG är förbjudna att erhålla produkter och lösningar för militär användning överhuvudtaget. För alla marknader.

Jag ser ingen anledning att tolka det som är skrivet på det sätt som du gör, dvs att det impliceras "att saker som ”civila” kikarsikten mm. fortfarande är ok".
 

TBone

Aktiv medlem
I Leicas svar står det: "The last delivery of the products mentioned in the article to the Russian subsidiary took place at the end of February 2022". Dvs, inga av de alla produkter som nämns i artikeln har exporterats sedan det datumet.

Det som du har citerat säger bara att det vid ett styrelsemöte i augusti 2022 har fastslagits att alla företag inom Leica Camera AG är förbjudna att erhålla produkter och lösningar för militär användning överhuvudtaget. För alla marknader.

Jag ser ingen anledning att tolka det som är skrivet på det sätt som du gör, dvs att det impliceras "att saker som ”civila” kikarsikten mm. fortfarande är ok".
Då hade de helt enkelt kunnat fatta beslutet att det skulle gälla alla produkter och inte bara en kategori. Eller?
 

Frekeman

Aktiv medlem
Då hade de helt enkelt kunnat fatta beslutet att det skulle gälla alla produkter och inte bara en kategori. Eller?
– "Leica Camera AG has thus fully withdrawn from the Russian market" – i slutet av 2022 var den processen färdig. Jag ser det som att det skulle innebära att inga produkter från Leica Camera AG sen dess exporteras till den ryska marknaden av Leica.
– "The last delivery of the products mentioned in the article to the Russian subsidiary took place at the end of February 2022" – alltså, det inkluderar de problematiska produkterna som kunde tänkas användas i krig (enligt artikeln i Insider).
– på styrelsemötet i augusti 2022 så beslöts det att alla Leica Camera AG-företag (förmodligen dotterbolagen i andra länder också) förbjuds att ta fram produkter och lösningar avsedda för militär användning för alla marknader (hela världen)

Så, jag tycker alltså att de faktiskt har beslutat om att det gäller alla produkter.
 
Senast ändrad:

TBone

Aktiv medlem
– "Leica Camera AG has thus fully withdrawn from the Russian market" – i slutet av 2022 var den processen färdig. Jag ser det som att det skulle innebära att inga produkter från Leica Camera AG sen dess exporteras till den ryska marknaden av Leica.
– "The last delivery of the products mentioned in the article to the Russian subsidiary took place at the end of February 2022" – alltså, det inkluderar de problematiska produkterna som kunde tänkas användas i krig (enligt artikeln i Insider).
– på styrelsemötet i augusti 2022 så beslöts det att alla Leica Camera AG-företag (förmodligen dotterbolagen i andra länder också) förbjuds att ta fram produkter och lösningar avsedda för militär användning för alla marknader (hela världen)

Så, jag tycker alltså att de faktiskt har beslutat om att det gäller alla produkter.
Fast själva grundproblemet är att de inte tillbakavisar direkta påståenden i artikeln. Det de säger kan ju vara sant, men behöver inte vara hela sanningen.

”According to Russia’s State Register of Legal Entities (USRLE, also EGRUL), instead of terminating its operations in Russia, LLC “Leica Camera Russia” only changed its name to LLC “Vechernaya Zvezda” on April 6, 2023.”

”While Leica Camera Russia filed only one declaration for rangefinder binoculars in 2020 and 2021, the numbers took a different turn in 2022, as the company completed only one declaration for the import of cameras, and filed three declarations for night vision devices.”

En av anledningarna till att jag förhåller mig skeptisk är att tex Alfa-Laval beter sig på ett motsvarande sätt. De kommer med fina uttalanden med mycket corporate mumbo-jumbo om att de avvecklar sin verksamhet i Ryssland på ett ansvarsfullt sätt mm, samtidigt som de i domstol överklagar beslut om att de inte får exportera dual-use teknik till oligarkkontrollerade ryska företag.

Så minsta lilla tveksamhet och öppning för att de inte säger hela sanningen gör mig mycket skeptisk. Det är ju naturligtvis bra om det är helt sant det de påstår och artikeln är ett rent påhitt. Men jag är som sagt skeptisk.
 

Frekeman

Aktiv medlem
Fast själva grundproblemet är att de inte tillbakavisar direkta påståenden i artikeln. Det de säger kan ju vara sant, men behöver inte vara hela sanningen.

...

En av anledningarna till att jag förhåller mig skeptisk är att tex Alfa-Laval beter sig på ett motsvarande sätt. De kommer med fina uttalanden med mycket corporate mumbo-jumbo om att de avvecklar sin verksamhet i Ryssland på ett ansvarsfullt sätt mm, samtidigt som de i domstol överklagar beslut om att de inte får exportera dual-use teknik till oligarkkontrollerade ryska företag.

Så minsta lilla tveksamhet och öppning för att de inte säger hela sanningen gör mig mycket skeptisk. Det är ju naturligtvis bra om det är helt sant det de påstår och artikeln är ett rent påhitt. Men jag är som sagt skeptisk.
Att vara skeptisk är eftersträvansvärt men det bör väl gälla åt båda hållen, inte sant? Endast ordet "tydligen" är det förbehåll du visar i ditt initiala inlägg. För att sedan glatt påpeka att det är lätt att bojkotta detta företag (förmodligen för att deras produkter kostar mycket pengar). Personligen tycker jag att det skulle vara lite knepigt att bojkotta dem eftersom de tillverkar ett unikt kamerasystem (Leica M) som jag använder mig av.

Det kan stämma det som skrevs i Insider. Det kan också vara som Leica skrev i sitt svar. Låt oss se vad som ytterligare kommer fram innan vi drar några definitiva slutsatser.
 

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
Här är ett uttalande från Leica som dementerar ryktet:

Counterstatement of Leica Camera AG of the Article „The Insider“ from May 18, 2023


Wetzlar, May 19th



Leica Camera AG firmly rejects the allegations mentioned in the article of "THE INSIDER" of 18 May 2023 regarding support for the Russian war of aggression against Ukraine. The statement that Leica Camera AG has continued to supply products for civil use to Russia despite the official announcement of an export stop is false. The last delivery of the products mentioned in the article to the Russian subsidiary took place at the end of February 2022 and thus indicates that shortly after the outbreak of the Russian war of aggression Leica Camera AG promptly implemented all relevant measures to obey the voluntary export ban. This also includes the closure of the Leica Store in Moscow and the decided implementation of the liquidation of the company Leica Russia at the end of 2022. Leica Camera AG has thus fully withdrawn from the Russian market, support of the Russian war of aggression is therefore purely factually impossible. Leica Camera AG has also at no time, as also mentioned in the article, circumvented any sanctions provisions.


Moreover, the products mentioned in the article are purely for civilian use in the field of application for hunters and sport shooters. In accordance with an updated resolution of the Board of Management in August 2022 all companies of Leica Camera AG are prohibited from bringing devices and applications for military use onto the market.


The projects for economic cooperation with Russian companies mentioned in the report took place in a phase before the Ukraine war and have been completed for some time. The nature of the cooperation has been purely related to the use of civilian applications in the field of photography.


The activities of Leica Geosystems AG mentioned in the article are in no way related to Leica Camera AG, as they are two legally separate and economically independent companies.


Leica Camera AG reserves the right to take legal action against the author of the article for disseminating false statements.
 

Bilagor

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
Trådrubriken är därför uppdaterad till "Rykten om Leicas kikarsikten – dementerade"
 

taz_k

Aktiv medlem
Trådrubriken är därför uppdaterad till "Rykten om Leicas kikarsikten – dementerade"
Var dementerar de ryktet att de bytt namn på verksamheten? Det är svårt att tyda samtidigt som Leica Camera AG fortfarande listas på Yale's lista över bolag som har kvar verksamhet i Ryssland.

Yale skulle mycket väl kunna vara källan till nyhetsartikeln eftersom listan på Yale är uppdaterad 14 Maj medan nyhetsartikeln är ifrån 18 Maj.
 
Senast ändrad:

PMD

Aktiv medlem
Här är ett uttalande från Leica som dementerar ryktet:

[…]
Moreover, the products mentioned in the article are purely for civilian use in the field of application for hunters and sport shooters. In accordance with an updated resolution of the Board of Management in August 2022 all companies of Leica Camera AG are prohibited from bringing devices and applications for military use onto the market.


The projects for economic cooperation with Russian companies mentioned in the report took place in a phase before the Ukraine war and have been completed for some time. The nature of the cooperation has been purely related to the use of civilian applications in the field of photography.
[…]
Leica är väl ändå inte så naivt att bolaget tror att Ryska staten bryr sig om sådana restriktioner?
 

PMD

Aktiv medlem
Nä, det var en allmän fråga. Jag menar att de delar av Leicas dementi som jag citerade tyder antingen på aningslöshet eller arrogans.

Ingen som har följt nyhetsrapporteringen om kriget borde kunna tro att Ryssland bryr sig om avtal som den tror att den kan vinna på att bryta.
 

TBone

Aktiv medlem
Trådrubriken är därför uppdaterad till "Rykten om Leicas kikarsikten – dementerade"
Det kanske går att skriva i mitt första inlägg att du har gjort det också? Nu framstår det som jag som trådstartare skulle anse att det ”gräv” som gjorts om Leica bara är ett falsarium och att det är säkerställt att Leicas pressmeddelande är hela sanningen. Så kanske det är, men det är bara Leicas ord som säger så.
 

Viewmaster

Aktiv medlem
Jag reagerar på distinktionen mellan [produkter avsedda för militärt bruk] och [produkter avsedda för civilt bruk]. Det finns ingen hård skiljelinje i verkligheten, kikarsikten och avståndsmätare etc avsedda för ena marknaden går fint att använda även på andra marknaden.
 
ANNONS