Annons

Rysk mätsökarkamera efterlyses.

Produkter
(logga in för att koppla)

Darren

Aktiv medlem
Någon som vet vart man kan köpa en Kiev (II, IIa, IVa) mätsökarkamera. Vet att de finns till försäljning på ebay men vill helst köpa den i Sverige.

Kameran ska naturligtsvis vara funktionsduglig och minst ett objektiv ska följa med.

Har kollat igenom alla länkar (bagagnatmarknaden) på fotosidan utan framgång.

Tackar på förhand.

Tack för ditt svar. Har iofs redan tittat på deras sidan utan framgång men kan, som du säger, skicka iväg ett mail och fråga om de har nåt i lagret som inte finns på sidan.

Ja, en auktion avslutades igår. Dock hade inte säljaren testat den så det kändes lite osäkert. Vill gärna att kameran ska fungera när jag får den så jag slipper bry mig om rengöring och service.

okvintagecamera.com, är iofs i ryssland men lär vara bra. sovietcamera.com.ua är i ukraina, men är seriösa och låter alla kameror justeras och smörjas innan dom säljer dom.

Det blir nog svårt att hitta en i sverige.

Har läst på nätet om okvintagecameras och alla säger att Oleg som driver den är seriös. Sovietcamera å andra sidan har jag aldrig hört talas om.

Någon som handlat därifrån?

Jag råkar ha nå'n.. :)

Jag kanske har en till försäljning.. :)

Vilken modell? Eller årgång?

Mvh Bengan

Re: Jag råkar ha nå'n.. :)

Benganbus skrev:
Jag kanske har en till försäljning.. :)

Vilken modell? Eller årgång?

Mvh Bengan

En II, IIa eller IVa, dvs den utan ljusmätaren. Årgången spelar mindre roll. Detta är en present till svärfar min som en gång i tiden ägde en Kiev IIa och ångrar sig att han gjort sig av med den.

Kontakta mig gärna privat med mer information om kameran.

KalZoom skrev:
Jag har köpt från sovietcamera.com.ua , mycket seriös.

Sitter just och kollar på deras modeller. De har ett par kameror som skulle göra svärfar glad och priserna är vettiga.

Hur gjorde du med betalningen? Hur lång leveranstid kan man vänta sig?

Jag har en Kiev 4a, från 1972 som dock är i behov av service. Min bror köpte den åt mig i Tjeckien. Är dock inte ute efter att sälja den. (Det är väl dessutom emot reglerna att göra det under forum.) Men det du kan göra är att söka på Fotosidan vilka som äger Kiev-kameror och maila dem. Det är kanske någon som är intresserad att sälja. Jag har för övrigt sett åtminstone en på Tradera som var till salu under våren, men vanliga är de inte.

Köpte en Zorki 4 från sovietcamera, betalade via kort, köpdatum 26/2, leverans 4/3. Kameran genomgången och servad mycket bra ex

Ikophot skrev:
Köpte en Zorki 4 från sovietcamera, betalade via kort, köpdatum 26/2, leverans 4/3. Kameran genomgången och servad mycket bra ex

Såg att du har skrivit i deras gästbok så jag tänkte maila dig angående dina erfarenheter med de. :eek:)

Har skickat iväg ett mail med några frågor till de och väntar på svar.

Hur är det med kvalitén på de här kopiorna av gamla Leica- och Contaxhus? Vad jag förstått kan man paja slutaren väldigt lätt om man råkar dra fram filmen innan man ändrar slutartiden (eller var det tvärtom) eller om man vrider slutartidsvredet i fel riktning, på flera av modellerna. Man varnar för detta överallt på sajterna där man kan läsa om kamerorna. Dessutom kan slutarridån (om den är av tyg) bli sönderbränd om kameran ligger med solen lysandes in i optiken på flera av modellerna. Finns det någon av östsstatsmodellerna som inte har dessa problem? Vore kul att veta för jag har funderat flera gånger att skaffa ett hus men tvekat då jag börjat läsa om problemen med de modeller jag sett i olika annonser.

Jag har en Bessa L med 15mm-optik och har införskaffat en 50mm Jupiter 8 som också har 39mm-gängan och är standardoptik till flera öststatsmodeller. Den optiska kvalitén är det inget fel på. Däremot är Jupitern idiotiskt konstruerad rent mekaniskt. När man ändrar bländarinställningen följer gärna skärpeinställningen med och ändras också den. Har aldrig sett något liknande förut. Borde inte vara tillåtet att göra så men kanske blir det billigare/enklare vid tillverkningen? Suck, den som konstruerade optiken kan knappast ha varit någon praktiserande fotograf. Undrar om även andra objektiv till dessa kameror har samma smått irriterande konstruktioner? I så fall får jag nog titta på andra komplement med 39mm gängfattning. Någon som vet om det bara är mitt exemplar som har denna konstruktion?

Ang problemet med att ändra tider innan slutaren spänts så är det på mellanformatskamerorna Kiev 88 & 88CM som det problemet finns. De är från början kopior av Hasselblad 1000F, som också har samma problem / konstruktion.

Jag har én Kiev 4a från 1965, på Jupiter 8 med contaxfattning har objektivet klickstopp, inte på 39mm fattning, vet inte varför det är så.

Betalade 300 för min Kiev när jag var i Estland, har aldrig haft några problem med den. Köp en och prova om den går sönder kan du ha den som bojsänke:). Generellt sägs att man skall hålla sig från 60 talets mitt och bakåt för att fått ett hyfsat ex, men kvaliteten varierar mycket mellan exen. Det är riktigt att man skall spänna slutaren innan man sätter tiden, då man kan skada slutaren annars på Leicakopiorna, på Kiev spelar det ingen roll.

www.rangefinderforum.com kan man läsa mer om dessa kameror

ANNONS
Götaplatsens Foto