Annons

Ryskt objektiv: Jupiter-9, 2/85mm?

Produkter
(logga in för att koppla)

fmattis

Aktiv medlem
Hej!

Är det nån av er som har erfarenheter av det ryska 85mm-objektivet Jupiter-9?

Det ska tydligen vara en kopia av ett gammalt Zeiss-objektiv, och finnas i bl a M42-skruvfattning.

Räkna med väldigt mjukt resultat på full öppning samt helt OK nedbländat men inte i klass med moderna konstruktioner. Ingen multicoating gör motljusbilder kontrastlösa om solen lyser på frontlinsen.

Jo, det klart.
Men jag antar att det finns en hel del skillnader mellan olika äldre objektivkonstruktioner som ändå gör min undran befogad? :)

då det är en "gammal" konstruktion så finns den nog både i 39 och 42mm gänga.
Den senaste varianten har Multicoating så den borde nog ge hyfsat resultat.

För priset 360 kronor så är den nog ett ganska bra köp

/Göran

Jag vet inte så mycket om den, jag har hört att det ska vara en sonnarkonstruktion. Den kostar 470 kronor inklusive frakt om man köper den från rugift.com.

JO, det stämmer, jag hade glömt lägga på frakten.

Rugift.com funkar bra att handla från.

(Om du köper den på plats i Ryssland kostar den cirka 220 Sek)
/Göran

Lite överdrivet allt snack om flerskikts-antireflexbehandling. Så länge man inte fotar direkt mot mycket starka ljuskällor så går det bra med enskikts-antireflexbehandling.

Av de bilder jag har i mitt galleri just nu är bara EN tagen med ett antireflexbehandlat objektiv. De andra, även den i motljus, är tagna med kameror med objektiv helt utan antireflexbehandling.

Skillnaden mellan enskiktig Zeiss T och 6-skikts Zeiss T* är att T reducerar reflektionerna till 1% per linsyta som gränsar till luft medan T* reducerar reflektionerna till endast 0,3% per linsyta. Ett 5-linsigt objektiv som t.ex Sonnar 2,8/85mm från Carl Zeiss släpper då fram 97% av det bildalstrande ljuset till filmen med T* men endast 90% med enskiktig T-behandling.

Hur pass effektiv och kvalitativ Jupiter"sonnarens" MC-behandling är i jämförelse med Zeiss original T och T* vet jag inte men den har nog en rejäl bit kvar till denna klass. I tidningen Foto jämfördes en gång en Kiev-kopia (samma tillverkare som Jupiter) med Zeiss/Hasselbladoriginalet och skillnaden i bildernas kontrast och brillians var markant, trots att det inte var några motljusbilder.

Man ska inte underskatta en bra och flerskiktig antireflexbehandlings egenskaper. Färgerna blir mera mättade, skärpan upplevs som distinktare och i svartvitt blir separationen av detaljer i både skuggor och högdagrar bättre. Men givetvis blir skillnaderna mellan 1-skikt och flerskiktsbehandling störst i motljus och där är den t.om mycket stor.

Ska man vara petig så tillverkas Kiev i Ukraina av Arsenal som ligger just i Kiev. Jupiter 9 och alla andra zenit-objektiv tillverkas av KMZ i Krasnogorsk. Men det skiljer nog inte så mycket i teknik när det gäller Multicoating.

Skall man vara riktigt petig så tillverkas Jupiter 9 av LZOS i Lytkarino, som ligger strax utanför Moskva

Många Jupiter, Mir,Helios objektiv tillverkas på andra fabriker runt om i Ryssland, inte bara i Zeniths fabrik.
Till listan över tillverkare får inte glömmas att Vitryssland (Belarus) har ett antal Optiska fabriker också

/Göran

ANNONS
Götaplatsens Foto