Annons

Rysshack till D80?

Produkter
(logga in för att koppla)

cakon

Aktiv medlem
Någon som vet om det finns något rysshack till D80 som lägger in funktioner som t.ex. spegeluppfällning m.m?

Spegeluppfällning finns ju redan, om än med viss begränsning men det räcker rätt till rätt bra i vissa sammanhang. Vad ska du använda det till?

Något rysshack skulle nog inte jag personligen vilja stoppa in. Vad är det du önskar i en ny programvara för kameran?

Det är väl inget direkt som jag saknar för stunden men det finns ju rysshack till andra kameror. T.ex. spegeluppfällning som jag nämnt kunde vara bra vid långa slutartider. Sedan finns det ju alltid funktioner i t.ex D200 som skulle göra sig bra även i D80. Allt som är mjukvarustyrt och som inte kräver viss hårdvara borde ju kunna läggas in.

Det är absolut inte så att jag är missnöjd med min D80 utan jag bara undrade om det finns någon piratfirmware. Skulle det finnas så skulle jag förmodligen inte våga installera det ändå. :)

Bäst vore ju givetvis om Nikon implementerar nya funktioner i nästa fw till D80.

Jag håller med dig men undrar ändå, på vilket sätt räcker inte nuvarande spegeluppfällning till i D80?

I många fall kan spegeln fällas upp innan expoeringen och sedan göra exponeringen på fotografens komando. I D80 är det bara en "fördröjning" som gör att spegel åker upp, det går en kort stund för att vibrationer skall försvinna och sedan sker exponeringen. Jag tror att vid kortare brännvidder räcker det rätt långt.

Kom förövrigt på en sak som jag vill se i en FW uppdatering, dock inte i sk "rysshack", lite större frigheter i Auto-ISO. 1/125 del är inte tillräckligt kort tycker jag. Vill kunna ha så snabbt som 1/200 eller 1/250 eller helt fritt förståss, jag antar att det är det i D200.

Senast ändrad:
Risken för vibrationer är givetvis större om spegeln fälls upp 0,4 sekunder före exponeringen än om spegeln är uppfälld hela tiden. Båda funktionerna borde finnas med. Jag håller med om att ISO-auto borde ha lite fler inställningsmöjligheter.

ANNONS
Götaplatsens Foto