Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

rysshack till g7

Produkter
(logga in för att koppla)

jfafoto

Aktiv medlem
hej!
vet inte om jag är senil eller bara dum i huvudet. har försökt att ladda ner hacket men fattar ingenting. hade varit bra om någon kunde ge mig en steg för steg beskrivning hur man gör. förklara gärna som för en femåring!
vill gärna ha raw så all hjälp mottages tacksamt.

mvh. freddan!

jfafoto skrev:
hej!
vet inte om jag är senil eller bara dum i huvudet. har försökt att ladda ner hacket men fattar ingenting. hade varit bra om någon kunde ge mig en steg för steg beskrivning hur man gör. förklara gärna som för en femåring!
vill gärna ha raw så all hjälp mottages tacksamt.

mvh. freddan!

Lättare och hjälpa till om du talar om vad och hur du gjort och vad som inte fungerar...

Menar du AllBest's Firmware, CHDK? Senaste versionen finns här: http://malbe.nm.ru/chdk/

Enklast är att ta ett tomt minneskort, kopiera in PS.fir och DISKBOOT.bin i root-katalogen via en kortläsare på datorn.
Stoppa in kortet i kameran och starta upp den i "play mode", tryck "Menu", välj "Firm Update" och "Ok".. kameran startar om.

Om kameran stängs av eller låser sig så är inte den firmware som finns i din kamera kompatibel med CHDK (ur och i med batteriet igen för att återställa).

Här kan du läsa hur du sedan använder CHDK: http://chdk.wikia.com/wiki/CHDK_firmware_usage

CHDK Community Forum: http://chdk.setepontos.com/index.php

tack joakim!
tror att det skall lösa sig nu. din beskrivning var precis vad jag behövde.

lars!! nu är det så att jag har en g7 och inte en g9. har du inget vettigt att tillföra så skit i och skriva!!!!!

Har det hänt något nytt med programvaran sedan i somras? Tyckte mig se att där tillkommit så att man kan gaffla hur många bilder som helst, men något mer?

Laddade ned det senaste. Ska visst kunna ta extra långa slutartider gafflingen var även den trevlig. Får bara inte gafflingen att fungera utan att hålla in avtryckaren. Lönt att ha det om kameran inte kan vara helt stilla. Någon som lyckats?

PeterWem skrev:
Laddade ned det senaste. Ska visst kunna ta extra långa slutartider gafflingen var även den trevlig. Får bara inte gafflingen att fungera utan att hålla in avtryckaren. Lönt att ha det om kameran inte kan vara helt stilla. Någon som lyckats?
Det är så det fungerar, du får använda stativ och fjärrutlösare.
Du kan ju också använda ett skript för att lösa detta, kolla här: http://chdk.wikia.com/wiki/UBASIC/Scripts

Ett annat alternativ är ju att fixa till bildera med HDR Alignment Tool, http://www.geocities.com/rnd6statrat/hdr_alignment_tool.html.

Hej på er

Har någon en G7 som ni har testat på, såg att det fanns ett par olika versioner.
Är fundersam till att hacka en G7, eller byta upp sig till en G9. Om man nu har något att vinna på detta..

har provat alla tre versionerna men kan inte få det att funka. på två av dem låser sig kameran och på den tredje stannar installationen vid 42%. vet inte vad jag gör fel eller vad jag skall göra. tacksam för hjälp!

mvh. freddan!

Enligt den här FAQ-sidan så fungerar CDHK på G7:eek:r med firmwareversionerna 1.00g,1.00i och 1.00j. Min G7 har firmwareversion 1.0.0.0. Jag undrar om den där FAQ-sidan stämmer för G7?

PS. Nej, jag läste inte ordentligt. Man måste ju skapa en textfil med namnet ver.req på minneskortet först. Jag återkommer. DS.

Senast ändrad:
OK, min kamera har firmwareversion GM1.00I, vilket jag tolkar som att CHDK borde fungera.

Fredrik: gör den här kollen och se om din G7 har rätt firmwareversion. Man ska trycka in FUNC/SET-knappen "samtidigt" som DISPLAY-knappen, dvs först trycka in FUNC/SET och medan man håller den inne trycka på DISPLAY. Då ska en liten text med bl.a. firmwareversion dyka upp.

Observera att man inte får vänta för länge med att trycka på DISPLAY, för då startar klockvisningen.

lyckades få det att fungera. trodde dock att man skulle kunna byta minneskort utan att det försvann. någon som vet om det finns en lösning?
hittade en mycket bra beskrivning på dprewiew som hjälpte mycket.

tack för visat intresse!

mvh. freddan!

jfafoto skrev:
lyckades få det att fungera. trodde dock att man skulle kunna byta minneskort utan att det försvann. någon som vet om det finns en lösning?
hittade en mycket bra beskrivning på dprewiew som hjälpte mycket.

tack för visat intresse!

mvh. freddan!

Hopas det funkar då för dig..
Hur blir bildkvaliten o blir kameran trög , lite trög eller olidlig

jfafoto skrev:
trodde dock att man skulle kunna byta minneskort utan att det försvann. någon som vet om det finns en lösning?
CHDK är ju inte firmware så programmet försvinner när man stänger av strömmen. Du måste kopiera CHDK till varje minneskort du använder för att kunna använda det jämt.

Det finns dock ett sätt att få CHDK att laddas automatiskt från minneskortet när man startar kameran, så att man slipper ladda det manuellt. Jag har för mig att det står beskrivet i FAQn.

ANNONS
Götaplatsens Foto