Annons

Säkerhetsproblem

Produkter
(logga in för att koppla)

danne

Medlem
Det heter ju att man inte ska triumpfera ut allt för tydligt i sociala medier att man är bortrest, för då kan en uppmärksam tjuv läsa detta och veta att det inte finns någon hemma och då bjuda in sig själv ostört.

Den här webbplatsen har ett liknande problem. I sin profil kan man lägga in vilken utrustning man har och markera var man bor på en karta. Någon kan sedan tex söka på någon värdefull utrustning och sedan se vilka användare som har dessa (min logik här var att någon med en värdefull grej, troligtvis har flera. Men man kan givetvis hitta personer med stor dyr utrustning på andra sätt), gå in på deras profil och se vad de mer har för utrustning och har man "tur" kan man även få reda på var användaren bor. Det behöver inte vara för noga markerat, för man vet ändå vad personen heter. Nu vet man var man garanterat hittar värdefulla saker och kan börja spana på bostad och de som bor där för en chans att roffa åt sig.

Hur sannolikt detta scenario är låter jag vara osagt, men jag tycker ändå att det kan vara bra att tydligt upplysa användare om vad det kan medföra att vara allt för detaljerad med var man bor och vad man har.

Man kan ställa in att man inte vill visa sin kameraväska i sin profil, men att man ser den när man skall tagga sin bilder.

Man kan också låta bli att lägga in kartposition och utrustning helt. Men det var inte min poäng. Det vore trevligt av fotosidan om man talade om att det kan finnas konsekvenser av att lägga upp allt i sin profil och därmed ge användarna anledning att tänka efter lite innan de lägger upp allt synligt. Kanske dölja allt som standardval kan vara en poäng. Om inte det redan är så (jag undersökte nog inte detta fullt ut)

Daniel, ska vi verkligen behöva skydda medlemmarna mot sin egen dumhet på det sättet? I dessa dagar vet väl alla att allt som finns på nätet går att använda i kriminella sammanhang, utan att man explicit måste säga det?

Det är frivilligt, såvitt jag vet, att publicera adress och utrustning.

Per.

ANNONS
Götaplatsens Foto