Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sälja bilder från konserter, får jag det?

Produkter
(logga in för att koppla)

J-Bq

Aktiv medlem
Jag fotar en hel del konserter och har hittills gjort det för mitt eget nöjes skull, bilderna publiceras på min hemsida och de band som frågar om de får använda brukar få ett par att använda mot att de länkar till min hemsida.

På senaste tiden har jag fått en hel del förfrågningar om att köpa bilder. Då kommer frågan, får jag sälja bilderna utan personerna på bildernas medgivande? Det är främst privatpersoner som frågat, ska det vara till företag och reklam så pratar jag naturligtvis med det band som är på bilderna.

På en del konserter har jag betalt inträde men på de flesta brukar jag få gå gratis, spelar det någon roll?

Jag fotar en hel del konserter och har hittills gjort det för mitt eget nöjes skull, bilderna publiceras på min hemsida och de band som frågar om de får använda brukar få ett par att använda mot att de länkar till min hemsida.

På senaste tiden har jag fått en hel del förfrågningar om att köpa bilder. Då kommer frågan, får jag sälja bilderna utan personerna på bildernas medgivande? Det är främst privatpersoner som frågat, ska det vara till företag och reklam så pratar jag naturligtvis med det band som är på bilderna.

På en del konserter har jag betalt inträde men på de flesta brukar jag få gå gratis, spelar det någon roll?

1) Har du tillstånd att fotografera av arrangör och band? Det behöver du även om du skänker bort bilderna.

2) Du kan sälja bilder men om de ska användas kommersiellt krävs en så kallad model release av alla personerna som syns på bilderna. Gränsen brukar dras vid om personen själv eller personens mamma kan känna igen personen. För publicering i vanliga tidningar krävs ingen modelrelease. Notera att releasen är för att skydda dig, inte köparen.

Tack Ola för svaret!

1. Det brukar jag oftast ha, ibland bara av arrangör. Jag kan alltså inte ens ge bort bilderna om bara arrangören gett tillstånd? Hur är det då vid stora festivaler där jag omöjligt kan få tag på alla band?
Edit: Jag behöver alltså tillstånd att sälja bilderna, inte bara fototillstånd?

2. Kommersiellt = Reklam och sånt?

1) Har du tillstånd att fotografera av arrangör och band? Det behöver du även om du skänker bort bilderna.
Nej, man behöver inget tillstånd. Så länge det inte är uttryckligen förbjudet att fotografera så är det tillåtet. Och även om man skulle ha tagit bilder i strid med ett fotoförbud så är det inget som hindrar att man säljer och/eller publicerar bilderna.

2) Du kan sälja bilder men om de ska användas kommersiellt krävs en så kallad model release av alla personerna som syns på bilderna. Gränsen brukar dras vid om personen själv eller personens mamma kan känna igen personen. För publicering i vanliga tidningar krävs ingen modelrelease. Notera att releasen är för att skydda dig, inte köparen.
Nja, snarare tvärtom. För fotografen spelar det ingen roll, sälja bilder får man göra utan "modellrelease". Däremot får köparen inte använda dem i t ex reklam utan tillstånd från personerna.

Det korta och enkla svaret på trådstartarens fråga är alltså:

Javisst, du får sälja bilderna till vem du vill utan att fråga någon om lov.

Tack Ola för svaret!

1. Det brukar jag oftast ha, ibland bara av arrangör. Jag kan alltså inte ens ge bort bilderna om bara arrangören gett tillstånd? Hur är det då vid stora festivaler där jag omöjligt kan få tag på alla band?
Edit: Jag behöver alltså tillstånd att sälja bilderna, inte bara fototillstånd?

2. Kommersiellt = Reklam och sånt?

1. Exakt, arrangören är den du ska fråga. De kanske tycker det är ok att låta folk fota för bloggar etc men inte sälja/publicera för att du då kanske konkurrerar med deras egen fotograf om publicitet i tidningar osv.

2. Ja, allt sånt som man kan tjäna pengar på med undantaget press/tv som inte behöver följa denna regel.

Nej, man behöver inget tillstånd. Så länge det inte är uttryckligen förbjudet att fotografera så är det tillåtet. Och även om man skulle ha tagit bilder i strid med ett fotoförbud så är det inget som hindrar att man säljer och/eller publicerar bilderna.

Nja, snarare tvärtom. För fotografen spelar det ingen roll, sälja bilder får man göra utan "modellrelease". Däremot får köparen inte använda dem i t ex reklam utan tillstånd från personerna.

Det korta och enkla svaret på trådstartarens fråga är alltså:

Javisst, du får sälja bilderna till vem du vill utan att fråga någon om lov.

Tar du en bild på Beckhams och säljer bilden till en barnvagnsfirma som använder den i reklam tar det hus i helsicke när de använder den i en kampanj. Det hände. Inte så skoj att hamna i domstol för miljoners dollar och försöka styrka att köparen visste att det inte fanns model release.

Fotografen sålde bilden helt lagligt men kanske "glömde" berätta för köparen att han bara hade rätten till bilden, inte användningen, och kammade hem några 10 000 dollars.

Som sagt, skaffa model release, den är främst för att skydda fotografen.

Kan inte upprepas nog för kommerciellt foto.

Och vill artisten inte skriva på en sådan release vill han sannolikt inte heller vara med i sammanhanget du tänkt använda bilden för.

Säljer du till tex aftonbladet som har utgivningstillstånd är det förstås en annan sak, med det skrev jag ju ovan.

Tack till er båda för att ni hjälper till att reda ut det här.

Såhär har jag alltså förstått det:

Icke kommersiellt
- Det är fritt fram att sälja bilder till privatpersoner/fans, tidningar och webtidningar.
- Jag behöver i första hand tillstånd av arrangören för att fotografera på tillställningen.

Kommersiellt
- Om jag vill sälja bilderna för användning i reklam behöver jag ha tillstånd av både arrangör och artist.
- Med artisterna behöver jag ha en skriftlig modellrelease.

Tack till er båda för att ni hjälper till att reda ut det här.

Icke kommersiellt
- Det är fritt fram att sälja bilder till privatpersoner/fans, tidningar och webtidningar.
- Jag behöver i första hand tillstånd av arrangören för att fotografera på tillställningen.
Arrangören brukar vara rätt tydlig med om det är fototillstånd eller inte. Har inget med ev försäljning att göra. Ska du sälja bilder ska du väl vara tydlig med det? Du kanske får bättre plats, slipper inträde osv och så slipper du "smyga" med din aktivitet.
Kommersiellt
- Om jag vill sälja bilderna för användning i reklam behöver jag ha tillstånd av både arrangör och artist.

Eftersom du inte vet hur köparen hanterar bilderna måste du ange att du inte har model release. Vad gör du om tidningen (som har utgivningstillstånd) plötsligt trycker upp en plansch? Som sagt, skydda dig själv.

Antar att du med webbtidning menar en vanlig papperstidnings webbupplaga, dvs de har utgivningstillstånd.

Kommersiellt
Nej, du kan sälja bilderna till vem du vill utan något som helst tillstånd.

Däremot måste den som ska använda bilderna i reklam ha tillstånd av de avbildade personerna.

Detta gäller alltså endast användning i just reklam. All annan publicering och användning är tillåten. (Så länge vi förutsätter att bilderna inte uppfattas som kränkande mot den avbildade.)

Eventuell arrangör osv har inget med saken att göra.

På de konserter jag fotar just nu så har jag alltid tillstånd av arrangören, jag behöver inte betala inträde och som tack låter jag arrangören (i de fall det är ideella föreningar) publicera några bilder på sin hemsida. När det gäller större band och festivaler har jag alltid haft ackreditering. Jag orkar inte smyga med kamera i publiken utan raka rör: Jag vill fota konserten, får jag det? Jag har ännu inte fått ett nej...ta i trä.

Det är kanske bäst med exempel och rakt på sak vad jag använder bilderna till
Alla bilder jag tar på konserter publicerar jag på min hemsida, det vet alla arrangörer och i de fall jag frågar banden om.

Försäljning
Det är främst bilder i pappersformat jag tänker på, på senaste tid har jag blivit kontaktad av t.ex. band, fans och föräldrar som vill köpa bilder. Åt dem erbjuder jag som sagt utskrifter.
Här behövs väl varken modellrelease eller avtal om användningsområde?

Vill band använda bilder från sin egna konsert så har jag erbjudit bilderna i ett paket som också inkluderar porträttfotografering. Dvs de köper in mig som fotograf för promobilder och så får de några livebilder "på köpet".
i detta fall så avtalar vi om användningsområde; cd omslag, affischer, hemsida osv

Ibland händer det sig att tidningar kontaktar mig och vill använda bilder i artiklar. Då har jag inte sagt att jag inte har modellrelease men vi har kommit överens om användningsområde (t.ex. lördagens tidning).
Här ska jag alltså tillägga att jag inte har modellrelease?

Jag tänkte inte starta någon sorts bildbyrå för konsertbilder utan det är för de tillfällen då folk vill köpa mina bilder.

På de konserter jag fotar just nu så har jag alltid tillstånd av arrangören, jag behöver inte betala inträde och som tack låter jag arrangören (i de fall det är ideella föreningar) publicera några bilder på sin hemsida. När det gäller större band och festivaler har jag alltid haft ackreditering. Jag orkar inte smyga med kamera i publiken utan raka rör: Jag vill fota konserten, får jag det? Jag har ännu inte fått ett nej...ta i trä.

Det är kanske bäst med exempel och rakt på sak vad jag använder bilderna till
Alla bilder jag tar på konserter publicerar jag på min hemsida, det vet alla arrangörer och i de fall jag frågar banden om.

Försäljning
Det är främst bilder i pappersformat jag tänker på, på senaste tid har jag blivit kontaktad av t.ex. band, fans och föräldrar som vill köpa bilder. Åt dem erbjuder jag som sagt utskrifter.
Här behövs väl varken modellrelease eller avtal om användningsområde?

Vill band använda bilder från sin egna konsert så har jag erbjudit bilderna i ett paket som också inkluderar porträttfotografering. Dvs de köper in mig som fotograf för promobilder och så får de några livebilder "på köpet".
i detta fall så avtalar vi om användningsområde; cd omslag, affischer, hemsida osv

Ibland händer det sig att tidningar kontaktar mig och vill använda bilder i artiklar. Då har jag inte sagt att jag inte har modellrelease men vi har kommit överens om användningsområde (t.ex. lördagens tidning).
Här ska jag alltså tillägga att jag inte har modellrelease?

Jag tänkte inte starta någon sorts bildbyrå för konsertbilder utan det är för de tillfällen då folk vill köpa mina bilder.

Bilder som köparen kan tänkas använda för reklam, affischer, bokomslag, kalendrar, vykort etc måste du ha model release för att inte råka i trubbel för. När du säljer, skriv ett par rader i ett mail om att du inte har model release så därför kan bilderna inte användas för bla bla utan att ha inhämtat modellen/ernas tillstånd (i efterhand).

Att du säljer bilder på papper måste väl vara ok tycker jag... Och om du gör det omfattande och upprepat är det väl juste att ställa en fråga till modellen/erna om det är ok?

Och tidningarna har säkert utgivningstillstånd så de behöver inte fråga dig.

Bilder som köparen kan tänkas använda för reklam, affischer, bokomslag, kalendrar, vykort etc måste du ha model release för att inte råka i trubbel för. När du säljer, skriv ett par rader i ett mail om att du inte har model release så därför kan bilderna inte användas för bla bla utan att ha inhämtat modellen/ernas tillstånd (i efterhand).

Att du säljer bilder på papper måste väl vara ok tycker jag... Och om du gör det omfattande och upprepat är det väl juste att ställa en fråga till modellen/erna om det är ok?

Och tidningarna har säkert utgivningstillstånd så de behöver inte fråga dig.
Vet inte vad du menar med "trubbel", men enligt svensk lag ("Lagen om namn och bild i reklam") är det endast om bilden ska användas "vid marknadsföring av vara, tjänst eller annan nyttighet" som man behöver den avbildades tillstånd. Alltså varken på bokomslag, vykort, affischer eller kalendrar.

Om användaren har utgivningstillstånd eller inte har inget med saken att göra.

Vet inte vad du menar med "trubbel", men enligt svensk lag ("Lagen om namn och bild i reklam") är det endast om bilden ska användas "vid marknadsföring av vara, tjänst eller annan nyttighet" som man behöver den avbildades tillstånd. Alltså varken på bokomslag, vykort, affischer eller kalendrar.

Om användaren har utgivningstillstånd eller inte har inget med saken att göra.

Trubbel = att den avbildade känner sig utnyttjad eller att upphovrätten inte respekterats av fotograf - köpare.

Det är alltså inte bara lagens bokstav för du kan som sagt sälja vilken bild du vill till vem du vill hur den än är tagen enligt svensk lag.

(Jag säljer iofs mest internationellt)

Men ta exemplet med stämningen av jönköpingsmejeriet pga youghurtförpackningen där det saknades model release. En förpackning kan väl inte vara reklam?

Men ta exemplet med stämningen av jönköpingsmejeriet pga youghurtförpackningen där det saknades model release. En förpackning kan väl inte vara reklam?
Bilden har inte bara använts på burken utan också i annonser och annan reklam. Men även bilden på burken skulle nog kunna anses vara marknadsföring i lagens mening.

För övrigt innebär inte en stämning att käranden har rätt.

Bilden har inte bara använts på burken utan också i annonser och annan reklam. Men även bilden på burken skulle nog kunna anses vara marknadsföring i lagens mening.

För övrigt innebär inte en stämning att käranden har rätt.

Nej men min poäng ovan var att det inte räcker med att ha rätt för att slippa strul, det är väl inte skoj att behöva förvara sig i domstol? Tingsrätten är ett dyrt ställe att vara på och de som stämmer brukar inte vara fattiga direkt dvs de kan ha helt annan uthållighet.

Om man tjänar pengar på någon annans berömdhet tycker jag man ska hålla sig på väldigt god fot med de berömda och helst ha något skrivet för den dagen något börjar kärva.

Men det är bara mina åsikter.

Nu börjar jag ha allt på det klara.

Tusen tack till er båda för att ni har tagit er tid för att förklara!

ANNONS
Götaplatsens Foto