Annons

Sälja bilder via nätet

Produkter
(logga in för att koppla)

LostInSpace

Aktiv medlem
Jag undrar några saker.. Jag kan inte så mycket om lagar och sånt där inom foto nämligen..

Jag fotar ju ganska mycket konserter och en del av er kanske känner till min sida rockfoto. Om jag skulle vilja sälja de bilder jag har tagit via nätet behöver jag några tillstånd av något slag?

Jag har ju vid varje spelning jag fotat haft tillstånd att göra detta så det är ju ok på den punkten men annars?

Det är nämligen så att en hel del folk hör av sig och vill köpa kopior för privat bruk så jag funderade på om man kunde göra någon slags shop för att få det att flyta smidigare

Undrar faktiskt samma sak, ska på UppsalaReggaeFestival o fota en massa i augusti o då kan det ju bli säljläge på en del bilder kanske.
Följer denna tråd med intresse :)

hade helst hoppats på att någon annan skulle veta så man slapp ringa då jag inte har tillgång till telefon dagtid just nu eller haha det där lät konstigt men jag jobbar hela dagarna och kan inte ringa för tillfället..

så länge du betalar skatt och så som man ska så är det väl ingen skillnad på att sälja på nätet eller att sälja bilder direkt i handen, så att säga. kan inte tänka mig att något särskilt tillstånd behövs

Sätter man ut bilder i skylltfönstret eller lägger dem på en websida och personerna är levande och identiferbara, så är det i båda fallen användning av bild i reklam. Det finns det lagstiftning om och regeln är att det inte är tillåtet utan medgivande. Vid utläggning på internet tillkommer dessutom PUL.

Gillar affärsidén skarpt

ok men eftersom alla bilder är tagna på spelningar där jag har tillstånd att fotografera (dvs banden är medvetna om att det kommer fotas under spelningen och har inte haft några invändningar) så är det ok?? (alltså ex jag har fotat på hultsfred under de tre första låtarna i fotodiket på hawaiiscenen)

finns det inte nån sån där grej om de är kända personer så gäller inte pul? för det rör det ju sig om i de flesta fallen här..

Mja...

Det beror ju på vilket avtal ni ingått.

"Jag vill plåta dig och jag kommer att använda bilderna i min marknadsföring på internet och i min studio, är det okej för dig?"

Får du ja till svar och dessutom i framtida process kan stödja detta avtal så är det lungt.

Om du pkåtar någon som inte medgivet att medverka i marknadsföringssammanhang, som en utannonserad bild innebär innebär att bilderna fortfarande kan säljas men inte annonseras ut. Bilderna kan användas i redaktionella sammanhang, typ tidningar, inte reklamtidningar som kundtidningar och inte heller som framsidor på t ex böcker, men väl som bilder inne i en bok, teveprohram etc..

Hur kul är det att hitat sitt bröllopsfoto i fotografens skylltfönster, när man inte medgivet den annonseringen?

nej det där med bröllopsfotot förstår jag men när det handlar om band/artister som inget hellre vill än att marknadsföra sig? visste du förresten hur det var med pul och "kända" eller "offentliga" personer?

LostInSpace skrev:
ok men eftersom alla bilder är tagna på spelningar där jag har tillstånd att fotografera (dvs banden är medvetna om att det kommer fotas under spelningen och har inte haft några invändningar) så är det ok?? (alltså ex jag har fotat på hultsfred under de tre första låtarna i fotodiket på hawaiiscenen)

finns det inte nån sån där grej om de är kända personer så gäller inte pul? för det rör det ju sig om i de flesta fallen här..

Fråga ett: Har du det på papper...att du får plåta dem och sprida hur du vill?
Ska inte blanda mig i detta men jag var nyfiken.

Nej det har jag inte. men jag pratade med en fotokollega som förklarade allt för mig och jag får sälja bilder fast inte i reklamsyfte men det är det inte när man säljer till tidningar eller privatpersoner och så länge man fotar på allmän plats eller har tillstånd från ex arrangören så får man fota så jag behöver inget skrivet tillstånd så jag tänker starta en web.shop, välkomna att handla bilder ;)

ANNONS
Götaplatsens Foto