Annons

Sälja Capture NX som man fått gratis genom köp av D3/D300?

Produkter
(logga in för att koppla)

Teodorian

Aktiv medlem
Hur ser ni på att sälja det man fått gratis tex SB-400 genom Flash-Back-kampanjen vid köp av D40/D40X eller som här Capture NX som vi D3-/D300-ägare fick genom våra köp av kamerorna? Själv har jag tre licenser av just Capture NX varav en är fullbetald. Den är ju svårsåld nu när så många fått/får NX gratis vid sina inköp. Hur skall man överhuvudtaget se på vidareförsäljningar av programvara som tex NX eller CS2 där man kanske själv behåller programmet i sin dator? Är det juridiskt hållbart?

http://www.fotosidan.se/classifieds/view.htm?ID=74453
 
Detta med programvaror är klurigt. Jag ska med intresse följa vad ni tycker.

Men med en blixt är det väl enkelt? Sälj den till mig :)

Kalle
 
Hej Tore,

Jag har precis köpt en D40x men har inte sett något om den flash back kampanj du nämner - kan du utveckla vad det är för något.

Man vill ju inte missa något som man kan få gratis ;)

Mvh
 
Man bör väl inte sälja ett program som man har kvar i sin dator och använder. Men om man har tre licensnycklar till ett och samma program kan det väl inte vara något problem att överlåta de som man inte själv har användning för?

Att sälja en blixt man fått på köpet kan väl inte heller vara något problem, varför skulle det vara det???
 
Program brukar ofta vara så att man köper en licens för att få använda programmet. Licensen kan du i regel inte sälja.
Kika i din EUL (End User Licens)för programmet du har.
Sen hur det fungerar i praktiken är ju en helt annan sak...
 
hasse lundberg skrev:
Program brukar ofta vara så att man köper en licens för att få använda programmet. Licensen kan du i regel inte sälja.

Så jag får inte köpa en låda med PSE på Claes Ohlsson och ge den i födelsedagspresent till min mamma? Eller min kompis? Får jag ge den till min kompis men inte sälja den? Om jag får en av min kompis, men inte vill ha den - får jag sälja den till min mamma då?

Dimmorna tätnar..

Per (ägare av en Capture NX-skiva, eller..?)
 
ufo969 skrev:
Hej Tore,

Jag har precis köpt en D40x men har inte sett något om den flash back kampanj du nämner - kan du utveckla vad det är för något.

Man vill ju inte missa något som man kan få gratis ;)

Mvh

Kampanjen skedde under sommaren 2007.
 
Man köper alltså rätten att använda programmet, inget annat. Jämför gärna med bilder.

Du köper en licens, som du sedan kommer på att du inte vill använda, alltså kan du sälja rätten att använda programmet til någon annan. Men då får du naturligtvis inte ha det installerat på datorn hemma, du har ju inte rätt att använda det.

vs.

Du köper en bild, som du sedan kommer på att den inte passar hemma, alltså kan du sälja vidare exemplaret, då du köpt precis det exemplaret och inget annat. Naturligtvis får du inte ta en kopia att ha kvar på väggen.

ganska logiskt, eller hur?
 
Klart som bläck.....

Jag solgte en laptop med licensierad Win XP.
Någon säljer kamra med alla tillbehör (programvara)
Skall någon styra detta oxå????
/Erik J
 
Det bör vara ok att sälja en oanvänd licens.

Det hela hänger ju på hur avtalet är formulerat. Den som följer med kameran kanske är knuten till kameran rent licensavtalsmässigt.

WinXp är ju till exempel personlig och knuten till datorn den är installerad på.
Det är inte tillåtet att skrota en dator och återanvända WinXP på nästa maskin man köper.
 
MrSmith skrev:
WinXp är ju till exempel personlig och knuten till datorn den är installerad på.
Det är inte tillåtet att skrota en dator och återanvända WinXP på nästa maskin man köper.

Hur menar du nu? Menar du att WinXP som är förinstallerat på en burk(OEM bundlat) man köper färdig är bundet till datorn? Såvitt jag vet så kan man mycket väl byta dator med WinXP, det vore ju tämligen dumt om du köper en licens och tvingas köpa en ny när du byter dator ett halvår senare. Jag har inte stenkoll på just detta då jag bygger både mina egna och andras datorer och mina egna OS får jag personliga licenser på genom Chalmers. När jag byggde en ny dator och skrotade den gamla ringde jag bara och bad om en ny Vista-nyckel som jag fick utan problem då den nyckeln jag fick bara gick att aktivera en gång(såvitt jag vet är detta specialfall på grund av att jag inte köpt produkten utan får den genom utbildning). Borde väl inte vara svårare än så?
 
OEM-licenser lever och dör med den specifika datorn. Retail-licenser däremot får användas på andra datorer, men får bara vara installerad på en dator åt gågnen.

Antagligen är det en definitionsfråga om vad som är en ny dator, exempelvis vid ombyggnad av en dator som är köpt med en OEM-licens.
 
ANNONS