Annons

Sälja en bild av Kungen

Produkter
(logga in för att koppla)

Stefan7

Aktiv medlem
Om jag tar en bild på t ex Kungen eller någon annan sk kändis vid ett arrangemang eller på öppen gata. Får jag då ha bilden på utställning och sälja den? Det var tillåtet att fota på både gatan och arrangemanget. DVS inget fotoförbud rådde.
 

niclasforsberg

Aktiv medlem
Du kan ju ge ngn (som du vet är duktig på exakt DET) i uppdrag att sälja bilden så dyrt som möjligt, i ditt (upphovsrättsinnehavarens) ställe. Sedan så delar ni på vinsten. Smidigt för dig om du inte har tid att hålla på å jaga rätt köpare.

Lättare om bilden är rejält saftig ;)
Blir nyfiken i en storstrut!

/N
 

Stefan7

Aktiv medlem
Tack för snabba svar. Det handlar inte om någon "avslöjande" scoop bild utan mer generellt. Jag kan ju t ex fota vid olika idrottsarrangemang, konserter mm där det inte råder fotoförbud. Om jag t ex tar en bild på en konsert där det är tillåtet att fota. Om jag fattar det hela rätt så får jag alltså göra förstoringar och sälja bilderna!?
 

ErlandH

Aktiv medlem
Om jag fattar det hela rätt så får jag alltså göra förstoringar och sälja bilderna!?
Ja. Enda begränsningen är om en näringsidkare (dvs ett företag) vill använda bilden i marknadsföring (dvs reklam). Då måste man ha personens tillstånd. Oavsett om denne är en kändis eller inte.
 
ANNONS