Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sälja G7?

Produkter
(logga in för att koppla)

Leonard91

Aktiv medlem
Jag har funderingar på att sälja min Canon PowerShot G7, men samtidigt är den ju mycket smidigare än systemkameran att ta med på semestrar, m.m. Hur tycker ni att jag ska göra? Sälja G7'an och köpa en ny normalzoom eller ha kvar den "ifall-att" man skulle behöva något mindre och smidigare?
Hur prioriterar ni? Har ni en mindre kompakt som komplement?

Jag har en LX2, har inte en tanke på att sälja den underbara lilla kameran.
Den följer med nästan överallt.

Svårt! Jag funderar själv på att sälja mina kompaktkameror eftersom jag aldrig använder dem sen jag skaffade DSLR. Fast jag oroar mig lite för att det ska dyka upp nåt tillfälle när jag kan komma att behöva en kompakt.

Å andra sidan: De gånger jag inte vill ta med en stor kamera är det ofta dåligt ljus - precis de förhållanden när en kompaktkamera presterar som sämst...Så istället har jag tagit med lilla DSLR:en (450D) och minsta objektivet (24/2.8) vilket har funkat väldigt bra, så jag har insett att jag nog kan sälja kompakterna trots allt. Men som sagt, det är inte lätt...

en G9 kostar ungefär 2500 kr just nu, realistiskt alltså, så en G7:a är bättre att behålla, max tvåtusen skulle jag säga, det är den sorgliga verkligheten med digitalkameror.

Jo det var också lite det jag tänkte på. En G7 är inte värd så väldans mycket idag, men 2000kr är ändå 2000kr och för det skulle jag nog få råd med ett makroobjektiv vilket vore väldigt trevligt!
Men samtidigt gör jag en väldigt dålig affär när jag säljer den för mindre än halva priset... det här är svårt!

Har en G9 den följer med överallt,inga tankar på att göra mig av med den.Så jag tycker du skall behålla G7,du får nog inte så mycket för den,det är den bistra verkligheten
janne

Kan bara hålla med tidigare som svarat. Varför sälja en väl fungerande kamera till en bråkdel av vad du betalade. Jag tror att du har svårt att få ens 2 000 för den.
Marknaden är dränkt i begagnade kameror.
Det är bättre att behålla sina gamla och köra dem till de tar slut.
Den nya G10 är nog inte så mycket bättre än din gamla G7.
Tycker inte min G9 var en höjdare direkt men jag kommer köra den i alla väder till den tar slut.
Kan annars tipsa om en marknad. Det är MC åkare.
Det går inte att ta vettiga bilder med en integral hjälm på huvudet. Det finns inte plats nog att se sökaren ordentligt på en dSLR.
Så när man ser en vacker vy så är det perfekt att stanna till, hala upp kompaktkamera, ta en bild och köra vidare.
Det blir djävligt tradigt att stanna var 5 minut när landskapet är vackert och ta av handskar, hjälm mm. och sedan ta en bild för att till sist sätta på sig alltihop igen.

Senast ändrad:
Jag är ju studerande så det hade vart riktigt skönt med lite pengar, men frågan är kanske om det är värt det... Egentligen har jag ju inte riktigt råd att bara ha grejer som är "bra-att-ha-ibland-när-man-kanske-behöver-det" ;)
Får verkligen ta mig en funderare på det här!

Jag har en kompakt som var tänkt som komplement. Numera använder jag i stort sett bara systemkameran på uppdrag. Jag tycker det är superkul att använda kompakter och G7:an är ju bra, så jag skulle nog behålla den.

Du kan ju alltid testa att använda CHDK:s programvara i kameran. Raw och andra skojiga saker.

Jag skulle följa rådet och prova CHDK hacket. Provade det på min Ixus 800 IS.
Bilderna blev nästan lika bra som de jag får ut från G9.
Att sedan inte inställningsmöjligheter och handhavande är lika bra på Ixus är en annan femma.
De problemen har du ju inte på G7.
Så prova att köra raw filer från G7 jag lovar att du kommer tycka det är ett lyft.

Provade CHDK på min ixus 70
insåg i det ögonblicket hur kass digitala kompakter är...
En negfilm ur en kompakt kamera, tex olympus XA har samma dynamiska omfång som en ur en Nikon F5. En raw ixus-bild är inte i närheten av en bild raw från en DSLR som 20D, 5D , 1dmk2n osv.
Det är som om man var tvungen att skicka alla sina neg till VSFLs fotolabb och de skulle göra oskarpa korniga 10x15 kopior som man sen flatbäddscannar på en 299kr scanner från Siba...

Efter mycket om och men, så ska jag nu sälja kameran. Har under en tid konstaterat att jag faktiskt inte använder denna kameran till något vettigt, som jag egentligen lika gärna skulle kunna använda mobil-kameran till, ex små korta filmer på grejer i akvariet eller om jag skulle vilja fota systemkameran så får jag säkert låna föräldrarnas eller någon kompis kamera. Om jag nu skulle vilja göra det ;) Och när jag ska ut och resa så tar jag med systemet.
Ville bara skriva det för att ni skulle få veta hur det gick.

Efter mycket om och men, så ska jag nu sälja kameran. Har under en tid konstaterat att jag faktiskt inte använder denna kameran till något vettigt, som jag egentligen lika gärna skulle kunna använda mobil-kameran till, ex små korta filmer på grejer i akvariet eller om jag skulle vilja fota systemkameran så får jag säkert låna föräldrarnas eller någon kompis kamera. Om jag nu skulle vilja göra det ;) Och när jag ska ut och resa så tar jag med systemet.
Ville bara skriva det för att ni skulle få veta hur det gick.

Det vore intressant att höra vad du fick för den. Meddela oss gärna tack.
Själv vill jag absolut ha en bra kompaktkamera som komplement till mina DSLR oavsett vad som. Den är suverän att dokumentera diverse sysslor med.

ANNONS
Götaplatsens Foto