Annons

Sälja tavlor i liten skala som hobby?

Produkter
(logga in för att koppla)

Sebastianr

Aktiv medlem
Hej,

Jag funderar på att skaffa en riktig domän och dra igång en sida där jag säljer mina bilder som tavlor. Kankse 1000kr för en A3 tex. Blir då ca 800kr vinst efter utgifter.

Räknar väl med att kanske kunna sälja uppåt 10 tavlor per år om jag har tur...alternativt ingen alls, men kul med en snygg sida ändå :)

Så, min fråga är om jag, utan att starta företag, kan genomföra detta?
MÅSTE jag ha professionella fakturor att skicka ut, spara alla kvitton på mina utgifter, ta upp all vinst i deklarationen från första öre?

Eller är det bara att köra på, se det som en liten hobbyverksamhet som skatteverket inte är intresserade av, och bara be kunderna att sätta in pengar direkt på mitt konto, alternativt skaffa postgiro?

Stort tack om någon orkar svara...verkar va svårt att få hjälp med sånt här. Svårt när man inte är ekonom, och heller inte har så stor business på gång att man vill lägga ut massa pengar på att gå med i fotoföreningar etc. Risken är väl stor att jag inte säljer en enda tavla så jag vill inte lägga ut massa pengar i onödan.

Tack :)
 

Sebastianr

Aktiv medlem
Dessutom har jag hört allt från att man kan sälja för upp till 70000kr utan att betala skatt (om man säljer som hobby utan egentligt företag) till att man måste betala skatt från första öret.
 

tomasandersson

Aktiv medlem
Jag har liknande planer och så här har jag uppfattat det:

Skatteverket är intresserade även om det är hobbyverksamhet. Inkomsterna deklareras som inkomst av tjänst, men du kan göra avdrag för inköp relaterade till din hobby.

Så länge avdragen är större än inkomsterna, så behöver du inte ta upp någonting i deklarationen. Däremot, om du gör avdrag för inköp från tidigare år, måste du redovisa både inkomster och utgifter från det år som avdragen kommer från.

Om hobbyverksamhetens omsättning överstiger 30000 måste du registrera företag och betala moms.

Läs mer på:
http://skatteverket.se/download/18.3dfca4f410f4fc63c8680006175/34407.pdf
 

Sebastianr

Aktiv medlem
tomasandersson skrev:
Jag har liknande planer och så här har jag uppfattat det:

Skatteverket är intresserade även om det är hobbyverksamhet. Inkomsterna deklareras som inkomst av tjänst, men du kan göra avdrag för inköp relaterade till din hobby.

Så länge avdragen är större än inkomsterna, så behöver du inte ta upp någonting i deklarationen. Däremot, om du gör avdrag för inköp från tidigare år, måste du redovisa både inkomster och utgifter från det år som avdragen kommer från.

Om hobbyverksamhetens omsättning överstiger 30000 måste du registrera företag och betala moms.

Läs mer på:
http://skatteverket.se/download/18.3dfca4f410f4fc63c8680006175/34407.pdf
Aha, en blivande konkurrent ;)

Tack så mycket för svaret :)
Över 30k omsättning kan jag inte tänka mig att jag kommer.
Och du menar att det, i liten skala, ska räcka med att, om man nu är helt ärlig, anteckna vinsten för varje försäljning, och sedan vid deklarationsdagt addera summorna. Får jag tex 10000kr vinst så kan jag antingen knåpa in 10000kr som extra inkomst på deklarationen, eller också köpa en ny kamera för 10000. Inga kvitton eller sånt absolut nödvändigt att spara?

Ska läsa din länk senare, är på jobbet just nu. Tack igen :)

EDIT: Eller vänta nu, menade du att så länge man är under 30000kr så slipper man skatt helt?
 

Sebastianr

Aktiv medlem
walter-g skrev:
Jag har prövat detta med tavlor.Folk är så rädda om sina slantar.Ingen jätteförtjänst.
Beror väl mycket på vad sidan ger för första intryck, vad man har för typ av bilder, etc etc.
Jag skulle va glad om jag fick in några tusenlappar/år. Säljer jag inget alls är det ändå kul att ha en snygg sida på egen domän, som iallafall ser någorlunda kommersiell ut och på så sätt ger ett lite seriösare intryck än vilket hemsidealbum som helst där alla bilder man tar läggs ut.

Huvudsaken är ju att man inte ödslar massa pengar på det ena och det andra bara för försäljningens skull...så man eventuellt går back på det.
DÅ är det ju inte kul.

Tack för varningen iallafall :)
 

tomasandersson

Aktiv medlem
Sebastianr skrev:

Och du menar att det, i liten skala, ska räcka med att, om man nu är helt ärlig, anteckna vinsten för varje försäljning, och sedan vid deklarationsdagt addera summorna. Får jag tex 10000kr vinst så kan jag antingen knåpa in 10000kr som extra inkomst på deklarationen, eller också köpa en ny kamera för 10000. Inga kvitton eller sånt absolut nödvändigt att spara?
På det stora hela så är det korrekt. Kvitton och dylikt måste sparas, även om du inte redovisar vinst ett år och därför inte redovisar hobbyverksamheten det året. Anteckningsplikt gäller.

Dyr utrustning (över 5000) får inte dras av på ett och samma år. Istället skriver man av beloppet fördelat över ett visst antal år.

Allt står i broschyren jag länkade till.


EDIT: Eller vänta nu, menade du att så länge man är under 30000kr så slipper man skatt helt?
Nejdu, så roligt är det inte tyvärr. Första öret som överstiger beloppet du kan dra av ska deklareras och skattas för.
 

Sebastianr

Aktiv medlem
tomasandersson skrev:
På det stora hela så är det korrekt. Kvitton och dylikt måste sparas, även om du inte redovisar vinst ett år och därför inte redovisar hobbyverksamheten det året. Anteckningsplikt gäller.

Dyr utrustning (över 5000) får inte dras av på ett och samma år. Istället skriver man av beloppet fördelat över ett visst antal år.

Allt står i broschyren jag länkade till.



Nejdu, så roligt är det inte tyvärr. Första öret som överstiger beloppet du kan dra av ska deklareras och skattas för.
Jo jag har kikat i broschyren nu.
Verkar ju någorlunda logiskt det mesta, fram tills egenavgifterna dök upp. Fattar inte vad det är eller vad det innebär, men det verkar som det inte är nog med att betala 30% skatt på vinsten, utan man ska även betala nån extra egenavgift.
Lär inte bli mycket vinst över om man säljer nåt, kanske 40-50% som ryker direkt, beroende på hur höga egenavgifterna är. Om man ens skulle klara deklarera det, med konstiga schablonavdrag hit och dit som spänner över flera år och kors och tvärs. Man är ju inte direkt nån ekonom.
Får hoppas man inte säljer nånting, blir enklast så ;)
 

meLf

Aktiv medlem
walter-g skrev:
Jag har prövat detta med tavlor.Folk är så rädda om sina slantar.Ingen jätteförtjänst.
Dubbla eller tredubbla priserna så ser folk genast mer seriöst på saken.
Så länge man kan vara trovärdig i sin prissättning.

Samt att presentationen av produkten håller samma klass.
 

Graal

Avslutat medlemskap
Funderar också på egenavgifterna. Men det är väl ungefär detsamma som de sociala avgifterna för en själv och då tillför man ju lite till sin egen pension också? Man får även göra avdrag för egenavgifterna i deklarationen. Man kan göra schablonavdrag för ett inkomstår med vinst på max 25%. Har jag t.ex ett första överskott på 20.000:- ett år gör jag schablonavdrag med 5.000:- och redovisar resultat på 15.000:-. Om du nästa år gör vinst med 30.000:- deklarerar du även föregående års schablonavdrag på 5000:-. Du gör sedan avdrag för de faktiska egenavgifterna enligt slutskattebeskedet du fått för föregående år och får på det sättet fram resultatet, låt oss säga 29.000:-. Schablonavdraget blir då 25% av 29.000:- vilket blir 7250:- och det beloppet drar du från de 29.000 för att få fram resultatet du ska skatta för, alltså 21.750:-.
 
Senast ändrad:

Sebastianr

Aktiv medlem
Graal skrev:
Funderar också på egenavgifterna. Men det är väl ungefär detsamma som de sociala avgifterna för en själv och då tillför man ju lite till sin egen pension också? Man får även göra avdrag för egenavgifterna i deklarationen. Man kan göra schablonavdrag för ett inkomstår med vinst på max 25%. Har jag t.ex ett första överskott på 20.000:- ett år gör jag schablonavdrag med 5.000:- och redovisar resultat på 15.000:-. Om du nästa år gör vinst med 30.000:- deklarerar du även föregående års schablonavdrag på 5000:-. Du gör sedan avdrag för de faktiska egenavgifterna enligt slutskattebeskedet du fått för föregående år och får på det sättet fram resultatet, låt oss säga 29.000:-. Schablonavdraget blir då 25% av 29.000:- vilket blir 7250:- och det beloppet drar du från de 29.000 för att få fram resultatet du ska skatta för, alltså 21.750:-.
Jo men man undrar ju hur mycket man betalar i egenavgift. Skatten blir väl 30% som ryker ungefär?
Är det sen 10-20 procentenheter till i egenavgifter, eller är det försumbart lite måntro?

Känns som i ditt exempel använde du bara egenavgifter till att göra massa avdrag och få en lägre summa att dra skatt ifrån, men egenavgifterna är väl något man ska betala, utöver skatten?
 

Graal

Avslutat medlemskap
Sebastianr skrev:
Jo men man undrar ju hur mycket man betalar i egenavgift. Skatten blir väl 30% som ryker ungefär?
Är det sen 10-20 procentenheter till i egenavgifter, eller är det försumbart lite måntro?

Känns som i ditt exempel använde du bara egenavgifter till att göra massa avdrag och få en lägre summa att dra skatt ifrån, men egenavgifterna är väl något man ska betala, utöver skatten?
Egenavgiften och allmän löneavgift är 30.71% och det är den skatt du ska betala. Dessa är avdragsgilla enligt exemplet ovan. Man gör först schablonavdrag på 25% eftersom man inte vet den exakta avgiften vid deklarationsdags och gör avstämning året efter genom att lägga till schablonavdraget samt dra av det faktiska enligt slutskattebeskedet.
 

Sebastianr

Aktiv medlem
Graal skrev:
Egenavgiften och allmän löneavgift är 30.71% och det är den skatt du ska betala. Dessa är avdragsgilla enligt exemplet ovan. Man gör först schablonavdrag på 25% eftersom man inte vet den exakta avgiften vid deklarationsdags och gör avstämning året efter genom att lägga till schablonavdraget samt dra av det faktiska enligt slutskattebeskedet.
Menar du att egenavgiften är skatten?
Det är inte ca 30% PLUS egenavgift, utan de 30 procenten är skatt plus egenavgift.

I så fall är det ju trevligt, jag blev lite orolig när jag läste den där broschyren om all skatt man skulle betala, och sedan avslutades den med att man även skulle betala egenavgift.
Men så illa kanske det inte var då iallafall...
 

Graal

Avslutat medlemskap
Skatten du betalar på det du tjänar blir alltså inte riktigt 30,71% utan något mindre. Har du överskott på 10.000:- blir skatten före avdrag 3.071:-. Dra bort det från de 10.000:- så får du 6.929:- och det är det belopp du faktiskt betalar skatt på. Den blir då 2128:-. Du får alltså behålla 7.872:- av ditt överskott på 10.000:-.
 

Sebastianr

Aktiv medlem
Graal skrev:
Skatten du betalar på det du tjänar blir alltså inte riktigt 30,71% utan något mindre. Har du överskott på 10.000:- blir skatten före avdrag 3.071:-. Dra bort det från de 10.000:- så får du 6.929:- och det är det belopp du faktiskt betalar skatt på. Den blir då 2128:-. Du får alltså behålla 7.872:- av ditt överskott på 10.000:-.
Ja men då är det ju bra med egenavgift...mindre skatt ;)

Tack ska du ha för förklaringen :)
Hoppas det stämmer bara...fick så starkt intrycket i broschyren att först var det skatt, och den brukar ju alltid va runt 30%, och sen skulle det va egenavgift därutöver, men så illa är det alltså inte.
Man åker ALDRIG på över 30% till staten, så länge man är på hobbynivå med omsättning under 30000/år, tydligen.
 

parvasen

Medlem
endast vid överskott

egenavgift betalas bara om du får ett överskott efter eventuella avdrag. alltså om du säljer tavlor för 2000kr och samma år köper tex en blixt för 2000kr så gör du ingen vinst och skall inte betala egenavgift.. får du däremot ett överskott efter du dragit av blixten och papper,bläck etc så betalar du egenavgift ca30% + löneskatt30% på vinsten..

jag säljer tavlor så som du verkar vilja, ta en titt på www.konstfotografen.se och inspireras :)

till skillnad från enskild firma så tror jag inte det finns krav på vinst för en hobbyverksamhet..
 

Olsin

Aktiv medlem
Graal skrev:
Skatten du betalar på det du tjänar blir alltså inte riktigt 30,71% utan något mindre. Har du överskott på 10.000:- blir skatten före avdrag 3.071:-. Dra bort det från de 10.000:- så får du 6.929:- och det är det belopp du faktiskt betalar skatt på. Den blir då 2128:-. Du får alltså behålla 7.872:- av ditt överskott på 10.000:-.
Nu blev det nog lite fel här. Egenavgifterna (=sociala avgifter för egenföretagare/hobbynisse) kräver lite bakåträkning.
Om vi (lite felaktigt) kallar det som man ska ta upp som inkomst av tjänst i deklarationen för Lön, så skall egenavgifterna beräknas på lönen. Summan av lönen och egenavgifterna skall vara samma belopp som vinsten av verksamheten. Lönen skall man sedan betala inkomstskatt på (30-57 % beroende på marginalskatt).

Om vi nu tar exemplet med 10 000 kr i vinst, så blir fördelningen följande på slutskattsedeln:
Vinst: 10 000 kr
"Lön" (10000/1,3071): 7 651 kr
Egenavgifter (30,71 % av 7651): 2 349 kr
Inkomstskatt (30 % av 7651): 2 295 kr
Kvar i fickan: 5 356 kr

I deklarationen så har man rätt att göra ett schablonavdrag på 25 % och då ska beloppen vara enligt följande:
Vinst: 10 000 kr
Avdrag för egen avgifter (25 % av 10 000): 2 500 kr
Inkomst av tjänst (10 000-2 500): 7 500 kr
Preliminär inkomstskatt (30 % av 7 500): 2 250 kr
Kvar i fickan: 5 250 kr
 

Sebastianr

Aktiv medlem
Olsin skrev:
Nu blev det nog lite fel här. Egenavgifterna (=sociala avgifter för egenföretagare/hobbynisse) kräver lite bakåträkning.
Om vi (lite felaktigt) kallar det som man ska ta upp som inkomst av tjänst i deklarationen för Lön, så skall egenavgifterna beräknas på lönen. Summan av lönen och egenavgifterna skall vara samma belopp som vinsten av verksamheten. Lönen skall man sedan betala inkomstskatt på (30-57 % beroende på marginalskatt).

Om vi nu tar exemplet med 10 000 kr i vinst, så blir fördelningen följande på slutskattsedeln:
Vinst: 10 000 kr
"Lön" (10000/1,3071): 7 651 kr
Egenavgifter (30,71 % av 7651): 2 349 kr
Inkomstskatt (30 % av 7651): 2 295 kr
Kvar i fickan: 5 356 kr

I deklarationen så har man rätt att göra ett schablonavdrag på 25 % och då ska beloppen vara enligt följande:
Vinst: 10 000 kr
Avdrag för egen avgifter (25 % av 10 000): 2 500 kr
Inkomst av tjänst (10 000-2 500): 7 500 kr
Preliminär inkomstskatt (30 % av 7 500): 2 250 kr
Kvar i fickan: 5 250 kr
Ajaj då, så det är inte alls bara max 30%, utan det är de vanliga 30% plus egenavgifter, och resultatet blir runt 50% i skatt. Även fast man inte har företag utan bara bedriver hobby-försäljning.

Fy fan vad surt. Gäller att inte sälja nåt till skattemyndigheten ;)
Alternativt köpa kameraprylar för de få ören man lyckas skrapa in, vilket ju inte lär vara några problem iofs :D

Förresten, det där schablonavdragsexemplet ger ju mindre kvar i fickan???

Har iallafall fått ut min sida nu. Lite tunnt än så länge, men det blir mer och mer med tiden. Kul med egen domän och egenhändigt kodad sida, hur försäljningen än går.

http://sebastianfoto.se/
 

Olsin

Aktiv medlem
Sebastianr skrev:
Fy fan vad surt. Gäller att inte sälja nåt till skattemyndigheten ;)
Alternativt köpa kameraprylar för de få ören man lyckas skrapa in, vilket ju inte lär vara några problem iofs :D

Förresten, det där schablonavdragsexemplet ger ju mindre kvar i fickan???

När det gäller inköp så är det inte säkert att du kan dra av hela kostnaden, utan i vissa fall så får du endast göra förslitningsavdrag.

Schablonexemplet är hur det ser ut i deklarationen och din preliminära skatt. Till syvende och sist är det slutskattsedeln som gäller och om alla dina avdrag går igenom så har du kvar 5 356 kr på vinsten.

Ett varningens finger rörande dessa skatter är att man ibland missar att begära jämkning så att inbetalningen på dessa kommer i samband med restskatten och då har man kanske handlat upp pengarna redan. Det är en klassiker bland nyföretagare att tro att alla pengar som man får in är spenderbara, men en del av dem ska du bara lagra på hög och betala in till finansministern lite senare.
 

Sebastianr

Aktiv medlem
Olsin skrev:
När det gäller inköp så är det inte säkert att du kan dra av hela kostnaden, utan i vissa fall så får du endast göra förslitningsavdrag.

Schablonexemplet är hur det ser ut i deklarationen och din preliminära skatt. Till syvende och sist är det slutskattsedeln som gäller och om alla dina avdrag går igenom så har du kvar 5 356 kr på vinsten.

Ett varningens finger rörande dessa skatter är att man ibland missar att begära jämkning så att inbetalningen på dessa kommer i samband med restskatten och då har man kanske handlat upp pengarna redan. Det är en klassiker bland nyföretagare att tro att alla pengar som man får in är spenderbara, men en del av dem ska du bara lagra på hög och betala in till finansministern lite senare.
Men det är ju sjukt om ca 50% åker i skatt, även fast man inte har företag och slipper lägga på moms.
Fatta om man har företag, hur mycket försinner då? Typ 75% eller nåt?
Helt sanslöst egentligen, nästan så man inte tror det är sant. Kan tänka mig att det går en hel del pengar rakt ner i fickan bland mindre företag pga det...
 
ANNONS