Annons

Sälja tavlor i liten skala som hobby?

Produkter
(logga in för att koppla)

Olsin

Aktiv medlem
Sebastianr skrev:
Men det är ju sjukt om ca 50% åker i skatt, även fast man inte har företag och slipper lägga på moms.
Fatta om man har företag, hur mycket försinner då? Typ 75% eller nåt?
Helt sanslöst egentligen, nästan så man inte tror det är sant. Kan tänka mig att det går en hel del pengar rakt ner i fickan bland mindre företag pga det...
I princip lika mycket, men de belopp som räknas på är exklusive moms.
 

Graal

Avslutat medlemskap
Olsin skrev:
...........I deklarationen så har man rätt att göra ett schablonavdrag på 25 % och då ska beloppen vara enligt följande:
Vinst: 10 000 kr
Avdrag för egen avgifter (25 % av 10 000): 2 500 kr
Inkomst av tjänst (10 000-2 500): 7 500 kr
Preliminär inkomstskatt (30 % av 7 500): 2 250 kr
Kvar i fickan: 5 250 kr
Enligt broschyren från skattverket ska man redovisa 15000 kr i resultat om man första året har vinst på 20000 kr. Detta efter schablonavdrag på 5000 kr. Skatten på de 15000 blir ungefär 5000. Du får alltså behålla ca 15000:- av de 20000 fick i vinst.

Om man nästa år får 30000 kr i vinst lägger man till schablonavdraget från föregående år samt drar bort den faktiska egenavgiften enligt slutskattebeskedet (-5178 kr) ger 29822 kr som man på nytt gör schablonavdrag för vilket blir -7455 kr, vilket dras från de 29822 kr. Då blir resultatet 22 367 som du ska ta upp som inkomst av tjänst det året. Skatten blir väl ca 7500 på det och du får alltså behålla 22500 av de 30000 du hade i överskott.

Det blir alltså inga 50 % i skatt på hobbyverksamhet. Ditt räkneexempel stämmer inte med vad skatteverket skriver.
 

Sebastianr

Aktiv medlem
Graal skrev:
Enligt broschyren från skattverket ska man redovisa 15000 kr i resultat om man första året har vinst på 20000 kr. Detta efter schablonavdrag på 5000 kr. Skatten på de 15000 blir ungefär 5000. Du får alltså behålla ca 15000:- av de 20000 fick i vinst.

Om man nästa år får 30000 kr i vinst lägger man till schablonavdraget från föregående år samt drar bort den faktiska egenavgiften enligt slutskattebeskedet (-5178 kr) ger 29822 kr som man på nytt gör schablonavdrag för vilket blir -7455 kr, vilket dras från de 29822 kr. Då blir resultatet 22 367 som du ska ta upp som inkomst av tjänst det året. Skatten blir väl ca 7500 på det och du får alltså behålla 22500 av de 30000 du hade i överskott.

Det blir alltså inga 50 % i skatt på hobbyverksamhet. Ditt räkneexempel stämmer inte med vad skatteverket skriver.
Dom skriver ju att man ska betala egenavgift!
Det borde ju betyda att de 25% man gör schablonavdrag med är för att man ska slippa betala skatt på egenavgiften (vilket vore lite sjukt), men däremot ska man ju betala egenavgiften på 25-30%.
DET borde bli en effektiv summa på ca 50% som ska betalas in till staten, utav det man från början ser som sin vinst.

Fattar jag det som. Att det står att man ska betala egenavgift borde rimligen inte betyda att man enbart använder egenavgiften att göra avdrag med för att få lägre skatt.

"Om hobbyverksamheten ger överskott ska du betala egenavgifter på överskottet.
Egenavgifterna är avdragsgilla vid beräkningen av årets överskott."

Man BETALAR alltså egenavgift, men för att det inte ska bli sanslösa 60% i "skatt" så får man iallafall dra av egenavgiften (som av nån anledning schablonas till 25% fast den egentligen är 30%) innan man räknar ut sin ca 30-procentiga skatt.
 

Graal

Avslutat medlemskap
Har nog fattat allt fel. Ring skatteverket för klart besked! För min egen del blir det nog ändå aldrig fråga om någon vinst utan bara lite inkomster som minskar underskottet av alla utgifter.
 

LindbergJ

Aktiv medlem
Det är väl vinsten som blir över man skattar på? Om jag säljer bilder på egenköpt skrivare för 15000:- och materialet kostar 4000:- Då är det 11000:- jag ska skatta för?

Fortfarande kan man ju bjuda på utskriften och sälja pappret? Det är väl ändå som att sälja exempelvis en använd fotboll? 😉
 

j3n5

Aktiv medlem
Hur ser momsen ut kring försäljning av foto? Är det att betrakta som konst så det går att sälja för 336000 innan du behöver börja momsa?

Sedan är det ju dumt att ta ut lön istället för att göra ”investeringar” i verksamheten när det handlar om något du inte försörjer dig på..
 

mac60

Aktiv medlem
Kan nog hänt så pass mycket för skattemyndigheten på dessa 11 år sedan tråden skapades att det mesta som behandlats här har ändrat sig 😀

Kanske bättre att kolla med skatteverket direkt eller skapa en ny tråd så att inte missförstånd uppkommer?

Lite nyfiken på hur det gått för dig med försäljningen?
Var inne på hemsidan och tittade
Inte så många att välja på men väldigt fina dom flesta
 

LindbergJ

Aktiv medlem
Kan nog hänt så pass mycket för skattemyndigheten på dessa 11 år sedan tråden skapades att det mesta som behandlats här har ändrat sig 😀

Kanske bättre att kolla med skatteverket direkt eller skapa en ny tråd så att inte missförstånd uppkommer?

Lite nyfiken på hur det gått för dig med försäljningen?
Var inne på hemsidan och tittade
Inte så många att välja på men väldigt fina dom flesta
Haha var jag som letade information så det är mitt fel att tråden hoppade igång igen.
Öppnar en ny diskussion istället.
 

mac60

Aktiv medlem
Haha var jag som letade information så det är mitt fel att tråden hoppade igång igen.
Öppnar en ny diskussion istället.
Tycker inte att det är fel att få igång gamla trådar
Tycker bara att man kanske skulle lägga en rad om att det är en gammal tråd så att folk inte tar det som "sanning " det som står 😀
Många kollar ju inte datumet på tråden " hänt mig med "
Tycker man kan lära sig en del samt skoj att se hur saker ändras med tiden
Kollade på skaparen och han har ingen "sist inloggad"
Vet inte om det betyder att det är länge sedan han loggade in eller att man kan ta bort datumet
Skulle i alla fall tycka att det hade varit kul att höra hur det gått för honom och hur han upplevt skatteverket då och nu.
 
ANNONS