Annons

Sänkt pris på Canon R1, pga Trump?

Produkter
(logga in för att koppla)

Siljefjord

Aktiv medlem
Hej

Någon som vet anledningen till prissänkningen på Canon eos R1. Är det Trumps tullar, den starka svenska kronan eller något annat?

Med vänlig hälsning, Mattias

Jag tror inte att det är någon storsäljare. Många har redan skaffat Eos R3 och ser inte så stor anledning att uppgradera. Och för väldigt många är Eos R5 Mark II ett ännu bättre val.
Tack Magnus!
Du sparade mig precis 65kkr. Jag har en R5 mk ii men var sugen på att köpa en R1:a och testa, men det kanske är bättre att avstå om andrahandsvärdet sjunker snabbt.
Med vänlig hälsning, Mattias

Senast ändrad:
Kanske en och annan, men jag har inte tänkt köpa en R1 bara för det i alla fall.
Skulle jag köpa något mer idag blir det nog något RF-objektiv i så fall. Än så länge kör jag fortfarande enbart med EF via adapter. Det har fördelen att när jag använder R3 och någon variant på 1DX parallellt passar alla objektiven på alla kamerorna.

Ser att med dagens dollarkurs kostar R1 rätt jämnt 60000 kronor på plats i USA. Sales tax tillkommer, för den går sällan att slingra sig runt numera.

De stora förlorarna är de som köpt R1:an till det tidgare priset. Över en natt sjunk andrahandsvärdet med 10.000-tals kronor. Och hade de väntat med att köpa kameran, så hade de sparat bortåt 30.000:-.
Enligt Fotosidans teknik och (speciellt) Canonexpert, handlar det om en ursprunglig "över-prissättning" (mina ord) från Canons sida.

Man kan då fråga sig om R1:an nu hamnat på marknadsmässigt "rätt nivå", eller om ytterligare prisjusteringar kommer att ske.
I diskussionen ovan verkar experten tycka att det finns bättre Canonalternativ, även efter prissänkningen. Ur det perspektivet kan det ju verka klokt att avvakta ett eventuellt köp ytterligare.

Personligen känner jag inte till någon liknande prissänkning på någon ny kamera från en stor tillverkare, men jag har ingen större koll.
Ovanligt lär det i alla fall vara.

Man kan fråga sig om Canon från början insåg att deras produkt gavs ett för högt pris. En del saker talar för det.
De borde ha järnkoll på marknad och produktutbud.
De har tjänat en del extra på detta vis.
Dels genom de kameror som redan säljts, dels genom de som nu uppfattar att kameran blivit "billig", och funderar på att "passa på".
Man brukar säga att "konsumenternas minne är kort". Canons varumärke är så oerhört starkt, att det inte lär ta skada av detta.

Ovanstående är bara tankar från en person som inte är så insatt.
Det vore intressant att läsa vad experten skriver om detta.

De stora förlorarna är de som köpt R1:an till det tidgare priset. Över en natt sjunk andrahandsvärdet med 10.000-tals kronor. Och hade de väntat med att köpa kameran, så hade de sparat bortåt 30.000:-.
Enligt Fotosidans teknik och (speciellt) Canonexpert, handlar det om en ursprunglig "över-prissättning" (mina ord) från Canons sida.

Man kan då fråga sig om R1:an nu hamnat på marknadsmässigt "rätt nivå", eller om ytterligare prisjusteringar kommer att ske.
I diskussionen ovan verkar experten tycka att det finns bättre Canonalternativ, även efter prissänkningen. Ur det perspektivet kan det ju verka klokt att avvakta ett eventuellt köp ytterligare.

Personligen känner jag inte till någon liknande prissänkning på någon ny kamera från en stor tillverkare, men jag har ingen större koll.
Ovanligt lär det i alla fall vara.

Man kan fråga sig om Canon från början insåg att deras produkt gavs ett för högt pris. En del saker talar för det.
De borde ha järnkoll på marknad och produktutbud.
De har tjänat en del extra på detta vis.
Dels genom de kameror som redan säljts, dels genom de som nu uppfattar att kameran blivit "billig", och funderar på att "passa på".
Man brukar säga att "konsumenternas minne är kort". Canons varumärke är så oerhört starkt, att det inte lär ta skada av detta.

Ovanstående är bara tankar från en person som inte är så insatt.
Det vore intressant att läsa vad experten skriver om detta.
Min A9 III gick ner från 86 KKr till 68 KKr i slutet av 2024 (och jag köpte ett demoex för ytterligare ett gäng tusenlappar billigare), så det är inte unikt för Canon.

Min A9 III gick ner från 86 KKr till 68 KKr i slutet av 2024 (och jag köpte ett demoex för ytterligare ett gäng tusenlappar billigare), så det är inte unikt för Canon.
Vissa saker skiljer i jämförelse med R1:an.
Både i rena pengar räknat, eller i procent, så sänktes priset på Canonkameran betydligt mer.
Sony A9-3 är en väldigt speciell kamera, fullformatare med global slutare, som inte funnits på marknaden tidigare.
Sannolikt säger inte kameraexperter att man i princip lika gärna skulle kunna köpa en annan Sonymodell, på samma sätt som här. Vilket alltså skett efter prissänkningen.

Senast ändrad:
Det ger lite fåniga resultat. Just nu har Rajala en begagnad R1 till salu för högre pris än vad de vill ha för en ny.
Ja men nu är priset 91 igen på andra butiker än rajala så chansen är på väg att vara över för denna gång. Jag var väldigt nära att trycka köp men sparade ju 65 för att jag tvekade 😃

Det ger lite fåniga resultat. Just nu har Rajala en begagnad R1 till salu för högre pris än vad de vill ha för en ny.
Intressant iaktagelse.
Fenomenet i sig är inte unikt.
Jag har tidgare sett det hos både Cyberphoto och Scandinavian Photo, bl.a. när jag kollat efter en SonyA7R3.
När det varit kampanjer från Sony, t.ex. vid black friday, så har deras begagnade A7R3 blivit dyrare än deras pris på nya sådana.
Vid något tillfälle har jag då försökt pruta på den begagnade kameran, utan framgång. Priserna stod fast, trots det absurda.
Då handlade det dock om någon enstaka tusenlapp.
I de situationerna tror jag, tycker jag, att problemet är att dessa stora fotofirmor tar lite väl högt pris för begagnade kameror.
Beträffande Canon R1 och nu, verkar det dock handla om större pengar och andra orsaker.

Ja men nu är priset 91 igen på andra butiker än rajala så chansen är på väg att vara över för denna gång. Jag var väldigt nära att trycka köp men sparade ju 65 för att jag tvekade 😃
Oerhört intressant.
Tusen Tack för att du skapat den här tråden, och tagit upp det här Mattias.

Enligt dig har alltså priset på R1:an återgått till ungefär det tidigare.
Kommer det att stanna där?
I så fall kommer de som köpt R1-kameror till det låga priset att bli vinnare. Speciellt de återförsäljare som köpt in flera kameror till det låga priset, och sedan kan sälja vidare dem till det högre.
Påminnande om spekulationer på råvarubörser.

Kan man förvänta sig fler sådana här drastiska prissänkningar på R1:an?
I så fall blir det ju oklokt att köpa kameran till det högre priset.

Inte sparade du 65 tusen Mattias. Oavsett vad som hänt efter ett köp, så hade du ju haft kameran.
Och om du köpt kameran för det priset, och den modellen varaktigt återgår till det högre priset, så hade du ju kunnat testa kameran ett tag, för att sedan sälja den vidare med vinst.

Vad säger du Magnus?
Du är ju teknikexpert med speciellt intresse för Canon.
Du har här, i denna tråd, rekommenderat att inte köpa R1:an till det låga priset, utan istället välja andra Canonkameror.
Vad säger du nu?
Hur förklarar du att priset verkar ha vänt tillbaka?
Hur förklarar dina kontakter på Canon dessa prisförändringar?
Vad tror du att vi kan förvänta oss framgent?

ANNONS
Götaplatsens Foto