Annons

Sätta in befintlig windosdisk i ny dator?

Produkter
(logga in för att koppla)

tobias.e

Aktiv medlem
Min PC laptop har börjat bete sig riktigt illa (Skärmen slocknar och vaknar inte utan omstart, händer typ när som helst men oftast vid hantering/flytt).

Nu har jag sett att nästan likadana laptops säljs billigt på blocket (fujitsu siemens lifebook s7110) och jag funderar på att köpaen sådan och helt enkelt flytta över befintlig hårddisk 8med min gamla windows), mitt extraminne och mitt extra batteri. Skulle detta funka eller kommer jag att få problem om Windows upptäcker att det inte är SAMMA utan bara identisk hårdvara runt omkring disken?

Av specarna på datorerna som säljs verkar det bara vara processorhastigheten (förutom RAM och HD som jag ändå funderar på att flytta över). Modellbeteckningen är densamma.

Dessutom undrar jag: Finns det anledning att tro att en ny intel c2d på 2.0 GHz är snabbare än en 2 år gammal 2.16GHz som emellanåt gått väldigt varm? (Hade ett tag problem med att datorn itne gick ner i vila utan tokbrummade i väskan tills batteriet tog slut. Gång på gång...) Annars kanske jag ävne skall flytta över den gamla processorn. (Det är i princip bara moderkortet med grafikkort och annat integrerat jag vill åt. Samt skärmen och skalet, den gamla börjar bli sliten).

hårddiskar skall bytas med jämna mellanrum

Känns som det vore enklare att köpa en adapter USB-hårddisk för några hundringar. DÅ kan du använda den nya disken istället för den gamla (som inte har evigt liv)

Det problemet som (kan) uppstå vid skifte av dator är att de "personliga" filerna "försvinner". Har råkat ut för det vid delvis ominstallation av håddisk vid ny hårdvara. Råkar du ut för det så ställ dig i roten och begär ägande av alla mappar filer inklusive underbibliotek så kan du leta fram de sedan.....

/Janne

Om du fysiskt byter hårddisk från en dator till en annan med identisk hårdvara (likadan, inte samma) så funkar det galant utan problem, datorn kommer dock känna av att hårdvaran inte är exakt det samma och således uppdatera sig efter det, men allt kommer ändå funka.
Men jag håller med föregående skribent, det är lämpligare att skaffa en ny HDD då dessa har ett bästföredatum.

Dessutom undrar jag: Finns det anledning att tro att en ny intel c2d på 2.0 GHz är snabbare än en 2 år gammal 2.16GHz som emellanåt gått väldigt varm? (Hade ett tag problem med att datorn itne gick ner i vila utan tokbrummade i väskan tills batteriet tog slut. Gång på gång...) Annars kanske jag ävne skall flytta över den gamla processorn. (Det är i princip bara moderkortet med grafikkort och annat integrerat jag vill åt. Samt skärmen och skalet, den gamla börjar bli sliten).

Förmodligen är den nya c2d på 2.0Ghz ungefär lika snabb eller möjligtvis lite långsammare än din gamla om den gamla också är en c2d. Din nya kommer dock producera mindre värme och därmed dra mindre ström med bättre batteritider som följd.

/Karl

Jag tackar för all hjälp. Tyvärr hann den dator jag skulle "flytta in i" bli såld (misstänker att annonsen var gammal redan när jag fick idén). Får se om det dyker upp någon annan inom snar framtid eller om det blir en helt ny burk istället. (Är lite sugen på en liten macbook pro, men det blir ju några tusenlappar till...)

ANNONS
Götaplatsens Foto