Annons

Så har man sålt sina första bilder...

Produkter
(logga in för att koppla)

Spygg

Aktiv medlem
Medlem

Från: Solna

Varning: Aningen skrytsamt inlägg nedan, men vad fan - jag är ju så glad! :D

Efter en fantastisk midsommarhelg satt jag och min fru tillsammans med två vänner och åt rabarberpaj när vi hörde de omisskänliga ljuden från en luftballongs gasolaggregat VÄLDIGT nära...

Vi gick ut på balkongen och tittade upp, och såg till vår förvåning en luftballong som svepte taket på vårt hus och rörde sig bort mot E18.

"Minsann - det här kan bli intressant - en ballong som landar på en hårt trafikerad Europaväg" tänkte jag, och högg genast åt mig digitalkameran.

Ballongen klarade sig preciiis över vägen och landade sedan ett par meter från den, och hela tiden fotade jag glatt. När jag sedan kom hem mailade jag lite tidningar, och döm om min förvåning, tillika glädje när DN - av alla - ringer upp och vill publicera inte bara en, utan två av dem.

Så nu kan jag lägga till epitetet "tidningsfotograf" till min resumé, och även casha in lite välkomna stålar till semestern.

..och ja - länken ni hittar resten på (tillsammans med en artikel där jag felciteras) finns förstås på http://www.dn.se.

I morgon - när jag är lite piggare - ska jag försöka lägga upp någon eller några av bilderna i mitt album också...

O vad du skulle gråtit om kameran legat någon annanstans, eller om du varit på besök utan kameran. Detta visar att det kan vara guld värt att släpa med sig kameran i tid och otid, tillfällena dyker kanske plötsligt upp!

Skoj! Jag kollade nämligen bilderna och kollade som vanligt fotobyline och insåg att det måste vara en privatperson som var snabb i tanke och handling. Undrade just vem den lycklige kunde vara. Grattis! Lika kul att läsa om inlägget här!!

Häromdagen upplevde jag något av motsatsen, om varmluftballonger.
Hjälpte min dotter i hennes nyköpta hus och vi satt i trädgården och drack kaffe. Så plötsligt dyker upp Hallandspostens (HP) varmluftsballong och passerar exakt ovanför oss, på mycket låg höjd. F***n, vilken bild skulle det ha varit, även med en vanlig glugg. Men, min D70 var hemma, 5 km därifrån.
Jag tror inte tillfället kommer tillbaka. Synd.
Men grattis för din lycka, Per.
/Fred

Är det fult att fråga vad DN betelar för bilder som dessa? du behöver givetvis inte svara om det är känsligt,bara nyfiken.

// Håkan

Jäklar! jag såg ballongen från min balkong! kom väldigt nära mig. S
jukt lågt gick den, men jag tappade den bakom höghusen! Så tyvärr fick jag ingen bild :S

Men grattis till dig! =)

Tack allihop för alla trevliga kommentarer - som sagt - ibland har man tur! Har nu lagt upp de två bilderna (plus en till) i lite bättre upplösning, än den DN bjöd på, i ett därför avsett album. Så alla som vill tycka till om deras tekniska eller konstnärliga kvalitet är nu välkomna att göra så (så länge ni är något sånär snälla... ;) )

Och som svar till Jan Löfgren kan jag berätta att jag fick 660 kronor plus moms per bild, vilket innebär 1320 kr mer i semesterkassan - något jag är ganska glad för, även om det faktum att de publicerades i Sveriges största morgontidning (?) faktiskt väger tyngre för mig.

Byline?

Grattis! Men när du skickar in bilder nästa gång ska du strikt ange copyright och bildbyline i samband med bild. En pro kräver betalning för utebliven byline. Vill absolut inte förringa din insats, bra jobbat. Och ditt namn står i texten så var glad. Det var bara ett tips.

Ulla, hans namn står vid bilderna när man trycker för att förstora dem, alltid nåt iaf ;)

ANNONS