Annons

Söka i forum

Produkter
(logga in för att koppla)

Lasse C

Aktiv medlem
Hej!

Vi medlemmar uppmanas med allt större och rödare OBS-textrutor att söka i forumen innan vi startar en ny tråd. Detta med all rätt, det underlättar för både FS och dess medlemmar om det inte finns tusen trådar om samma sak. Inte minst när man söker i äldre trådar efter svar på en fråga.

Flera gånger när jag startat en ny tråd har jag tänkt att jag kanske borde lägga ned lite mer jobb på att söka i forumen först. Men jag brukar hindras av att jag skulle behöva mer avancerade sökfunktioner för att kunna hitta den information jag söker. Sökmotorn i sig fungerar oftast bra, men jag saknar fler avancerade sökalternativ.
Kanske känner någon igen sig?

Just nu när jag fick idén till den här tråden har jag faktiskt svårt att minnas konkreta exempel på vilka sökfunktioner jag saknat vid dessa tidigare tillfällen, men jag återkommer när jag har några bra exempel.

Vad jag vill med den här tråden är att starta en diskussion om hur vi medlemmar vill att forumens sökmotor ska fungera. Säkert är det fler än jag som saknat en och annan sökfunktion då och då.
Om dessa önskningar kommer fram i ljuset och förverkligas av FS kan det kanske leda till mer sökande och mindre startande av trådar om frågor och ämnen som redan diskuterats om och om igen tidigare.

Det går ju också bra att haka på gamla trådar med nya frågor i samma ämne, men då gäller det ju att hitta de relevanta trådarna, och det tycker i alla fall jag kan vara ganska svårt ibland.

Vänliga hälsningar.
Lasse C

Att kunna söka bland inläggen i trådarna vore bra. Ett sökresultat som är en tråd på 10-15 sidor känns lite jobbigt...

Forumet är en tredjepartsprogramvara. Eget meck med den gör uppgraderingar knöligare, så det är knappast sannolikt att den sökfunktionen kommer att byggas ut.

Men, den version som körs nu är gammal, och nyare versioner har bättre sökning, bl a sökning i trådar som Anders efterlyser. Och forumet kommer att uppgraderas vad det lider, jag kan dock inte svara på när.

WFS) (Graylingman skrev:
Att kunna söka bland inläggen i trådarna vore bra. Ett sökresultat som är en tråd på 10-15 sidor känns lite jobbigt...

Fast det finns ju möjligheten att bocka i alternativet: "Visa resultat som svar". Är inte det en god bit på väg?

Hej!

Jag kom på ett konkret exempel. Jag saknar möjligheten att kunna söka i exempelvis två forum i samma sökning, inte bara välja bland alternativen i rullgardinsmenyn.

För min del skulle jag ibland vilja kunna söka i forumen Canonkameror och Canonobjektiv samtidigt eftersom ämnena är närbesläktade och det jag söker efter kan finnas i båda två.
Jag kan visserligen begränsa urvalet jämfört med att söka i alla forum genom att välja Teknikfrågor per Tillverkare, men då får jag ju med Nikonforumen och alla andra under den rubriken också, och det blir alldeles för många irrelevanta sökresultat.

Jag kan visserligen göra två sökningar i varsin flik i webläsaren, men det är inte särskilt smidigt när jag letar igenom sökresultaten.

Mvh.
Lasse C

Hej igen!

Jag kom på en annan sak också, som både underlättar sökningar och ökar chansen att få svar på sina frågor.
Nu hoppas jag ingen tar det här som att jag leker FS-polis, men jag tycker faktiskt att det är viktigt, det som står i forumreglerna, att skriva en relevant och beskrivande ämnesrad till tråden.

Dels underlättar det sökning efter informtaion eftersom man kan söka på enbart ämnesraden, vilket kan ge fler relevanta träffar eftersom många vanliga fototermer kan förekomma i många inlägg utan att tråden är relevant för det.

Det andra är att när jag själv får bevakningsmejl från ett forum jag bevakar med en ämnesrad typ "Hjälp! Vad är det som är fel?" så orkar jag ofta inte gå in och läsa tråden utan raderar bevakningsmejlet. Gissningsvis gör fler än jag så och därmed minskar chansen att få svar.

Mvh.
Lasse C

Hej!

Ytterligare ett önskemål. När man söker via medlem är det tydligen medlemsnamnet som sökningen sker på och inte personens riktiga namn.
Jag tycker att det vore bättre att sökningen gällde det riktiga namnet, eller helst att det gick att välja vilket av dem man vill söka på.

Personligen kommer jag betydligt oftare ihåg vad en viss person, som t ex skrivit i en tråd jag vill hitta, heter på riktigt. Hans/hennes mer eller mindre kryptiska medlemsnamn kommer jag sällan ihåg när jag skulle behöva det.

Mvh.
Lasse C

OK, det låter bra.

Här har jag ytterligare ett exempel på sökningssvårigheter. Jag sitter och försöker hitta trådar som handlar om fotografers erfarenheter om vilka uppladdningsbara AA-batterier som är bäst.
Jag har haft mycket batteriproblem och är intresserad av att få veta vilka batterier som fått bäst omdömen av användarna.

Hur jag än söker så får jag antingen för många resultat, inga resultat, irrelevanta resultat.
Jag har bl a provat "bra OR bäst* AND batteri*" i sökrutan och att söka på endast ämnesraden i olika forum, Canonkameror, Tillbehör etc. Inga relevanta resultat. Jag vill inte ha resultat som innehåller "bäst" i ämnesraden utan att också innehålla "batteri", vilket jag fick. AND borde vara prioriterat över OR, men så är det tydligen inte.

Provade också ett flertal kombinationer av "batteri", "bra", "bäst" etc och valde "Sök i hela texten", också det i troligtvis relevanta forum. 30 sekunders söktid överskreds och "fatal error" som felmeddelande.

Det måste finnas massvis av trådar i forumen där det diskuteras erfarenheter av vilka uppladdningsbara AA-batterier som fungerar bäst. Hur hittar jag dem utan att behöva undersöka över 600 trådar, som en sökning jag gjorde resulterade i?

Jag gissar att om jag startar en ny tråd där jag frågar just detta så suckar många och någon svarar "sök i forumen". Detta med all rätt, men hur ska jag söka?

Mvh.
Lasse C

ANNONS
Götaplatsens Foto