Annons

Söka i Lightroom efter bild tagen med specifikt objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

Visom

Aktiv medlem
Satt igår och ville söka efter en bild som jag vet är tagen med en specifik kamera/objektiv. Men när jag filtrerar efter denna kombination så kan jag inte söka i alla undermappar. Är det en inställning någonstans som jag inte hittar? Om inte, kan man göra filter permanenta så de inte återställs när jag byter mapp?
 

Ventures

Aktiv medlem
Satt igår och ville söka efter en bild som jag vet är tagen med en specifik kamera/objektiv. Men när jag filtrerar efter denna kombination så kan jag inte söka i alla undermappar. Är det en inställning någonstans som jag inte hittar? Om inte, kan man göra filter permanenta så de inte återställs när jag byter mapp?
Har du inte "alla bilder" som mappalternativ?
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Är du säker på att du har underkataloger och inte parallellkataloger då?
I huvudkatalogen står en siffra på min och är summan av alla bilder i alla underkataloger inräknade och söker jag så söker den i alla dessa filer.
Det har alltid varit så och kan inte minnas att jag gjort någonting och jag hittar inte i inställningar heller var det skulle tänkas finnas.

/stefan
 

Visom

Aktiv medlem
Är du säker på att du har underkataloger och inte parallellkataloger då?
I huvudkatalogen står en siffra på min och är summan av alla bilder i alla underkataloger inräknade och söker jag så söker den i alla dessa filer.
Det har alltid varit så och kan inte minnas att jag gjort någonting och jag hittar inte i inställningar heller var det skulle tänkas finnas.

/stefan
Jag vill minnas att så har det funkat förr för mig också, men jag har mest filtrerat på nyckelord, rating och färgkoder innan. Detta är första gången jag fitrerar på metadata. Antingen fungerar det annorlunda eller så har jag råkat klicka i en checkbox som jag inte hittar....

Min struktur är /Huvudkatalog/Årtal/datum.
 

AFJ

Aktiv medlem
Satt igår och ville söka efter en bild som jag vet är tagen med en specifik kamera/objektiv. Men när jag filtrerar efter denna kombination så kan jag inte söka i alla undermappar. Är det en inställning någonstans som jag inte hittar? Om inte, kan man göra filter permanenta så de inte återställs när jag byter mapp?
Har inte LR framför mig men den sista frågan bör väl kunna gå att lösa genom att klicka på "hänglåset" som finns i filtreringslisten.

Det skall inte vara något problem att filtrera på underliggande mappar. Jag har t ex sparat en filtervy som jag kallat för "Teknik" där jag kan filtrera på kamera, objektiv, ISO mm. Om jag markerar hela katalogen - ja då kan jag filtrera i hela.

Har du kanske klickat ur inställningen för att visa bilder i undermappar?
 

ArneB

Aktiv medlem
Satt igår och ville söka efter en bild som jag vet är tagen med en specifik kamera/objektiv. Men när jag filtrerar efter denna kombination så kan jag inte söka i alla undermappar. Är det en inställning någonstans som jag inte hittar? Om inte, kan man göra filter permanenta så de inte återställs när jag byter mapp?
Längst upp i fil-/mappstrukturen finns en ruta med bl a texten "All photographs". Om du klickar där och applicerar filtret bör du hitta bilden/bilderna. All photographs innebär alla bilder som importerats till Lightroom.
 

Visom

Aktiv medlem
Jag tackar för svaren. Ska kolla ikväll om jag hittar knappen för att söka i undermappar alternativt allt som importerats...
 

AFJ

Aktiv medlem
Jag tackar för svaren. Ska kolla ikväll om jag hittar knappen för att söka i undermappar alternativt allt som importerats...
Kollade nu, för att visa filer i undermappar när man markerar en högre mapp så hittar du inställningen under ´meny valet "Library", halvvägs ner "Show photos in subfolders".

För att filtrera fram bilder, markera en mapp (eller All Photographs under Catalog i vänster spalten). Gå till View-Filter bar, klicka på Metadata så bör du kunna filtrera fram bilderna med objektivet du söker.

Är behovet återkommande så kan du skapa en "Smart Collection" med de kriterier du vill ha. Då kan du göra det riktigt komplext om du vill. T ex ta med bilder med det objektivet OCH som har minst 3 stjärnor OCH som INTE är tagna i Grekland - möjligheterna är nästan oändliga! :)
 
ANNONS