Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sökaren på 30D? Storlek?

Produkter
(logga in för att koppla)

Lejjonet

Aktiv medlem
Hur stor är sökaren på en 30D om man jämför med en 350D? Är den större eller är den lika stor? Just storleken på sökaren har blivit en viktig fråga för mej, tyvärr, eftersom jag knappt kan blunda med ett öga vilket gör det väldigt svårt att se någonting i 350D sökaren så då är frågan, är den större på en 30D? *hoppas hoppas*

Sökaren i 30D är aningen större, 95% täckning och 0.9x förstoring kontra de 95% täckning och 0.8x förstoring som 350D har.

okej, så skillnaden är marginell, får se hur det går. var ju nästan helt omöjligt att se någonting i 350Dn.. Vad irriterande att jag inte kan blunda med ett öga nå bra, får väll öva lite nu innan jag köper en kamera...

Jag var till en fotobutik igår och fick leka runt med 30D:n med mina egna objektiv och jämföra mot 350:n då jag själv tycker att jag har svårt att se ordentligt i min 350D.. och jag upplevde att sökaren kanske inte är så där supermycket större men mycket lättare att se i, och mycket ljusare! För mig var det en enorm skillnad på sökarna.

Lejjonet skrev:
eftersom jag knappt kan blunda med ett öga

Måste du blunda med ena ögat? Själv tittar jag med vänstra ögat i sökaren, då skymmer man sikten för högerögat (som jag inte blundar med) med kamerahuset. Ok det ger mkt näsfett på displayen men det är lätt att torka av;-)

Nä, du får nog hitta på en bättre motivering att byta hus ;-)

mvh
Patrik

Fråga till Ulrica

hej
Var det samma (likadan) optik på båda kamerorna när du jämförde sökare? ( inte ute efter att hitta fel, bara nyfiken :) )

Bilagor

• viol 2.jpg
    viol 2.jpg
    43.4 KB · Visningar: 531
Förutsatt att 20D och 30D har samma sökare tycker jag skillnaden är så pass tydlig att den skulle kunna motivera en uppgradering. (Själv gick jag åt andra hållet, inte jättekul men det fanns andra argument). om man sedan dessutom klämmer på en nikon sökarförstorare mod 17 el 21.. har glömt det exakta namnet, får man ytterligare ca 20% större sökarbild. Nackdel, tja aninging lite mörkare, och för glasögonbärare kan det vara lite svårt att se hela bilden. Går att hitta info om detta på forumet.

Ni verkar ha fått det lite om bakfoten, jag har ingen 350D, (jag har faktiskt inte någon systemkamera utan är påväg att köpa en) men jag har kollat på en 350D för att ha någonting att jämföra med när jag kollar på en 30D/20D för det är en sån jag troligen kommer köpa.

Märkte att det var supersvårt att se någonting i 350D's sökare, just eftersom jag har svårt för att blunda med ett öga, (att kolla med vänster öga var ännu svårare) då funderade jag lite på hur stor sökaren är i en 30D, ifall den är lika stor eller större. Inte för att det är den avgörande faktorn men iallafall...

Re: Fråga till Ulrica

Enicar skrev:
hej
Var det samma (likadan) optik på båda kamerorna när du jämförde sökare? ( inte ute efter att hitta fel, bara nyfiken :) )

Ja, jag provade dels med kitobjektivet 18-55, samt med 100mm/2.8 macro och 100-400/4.5-5.6

Jag märkte en stor skillnad!

Tack Ulrica

Det låter intressant. Ska bli kul att prova.
Sen får vi se om det blir en ny spis eller ett nytt (kamera) hus :)

Lejjonet skrev:
Ni verkar ha fått det lite om bakfoten, jag har ingen 350D, (jag har faktiskt inte någon systemkamera utan är påväg att köpa en) men jag har kollat på en 350D för att ha någonting att jämföra med när jag kollar på en 30D/20D för det är en sån jag troligen kommer köpa.

Märkte att det var supersvårt att se någonting i 350D's sökare, just eftersom jag har svårt för att blunda med ett öga, (att kolla med vänster öga var ännu svårare) då funderade jag lite på hur stor sökaren är i en 30D, ifall den är lika stor eller större. Inte för att det är den avgörande faktorn men iallafall...
Om du har problem med Canons små sökare så kan du ju kika på Nikon D200 som har en klart större sökare, den kostar ju dock lite mer.

Även Konica Minolta & Pentax har bättre sökare som är jämförbara med Nikon D200.

//Larsa

.Z. skrev:
Om du har problem med Canons små sökare så kan du ju kika på Nikon D200 som har en klart större sökare, den kostar ju dock lite mer.

Även Konica Minolta & Pentax har bättre sökare som är jämförbara med Nikon D200.

//Larsa

Okej, det ska jag göra, men jag tror att D200 är lite för dyr för mej, tyvärr..

ANNONS