Annons

Sökartrassel

Produkter
(logga in för att koppla)

edovan

Aktiv medlem
Jag upptäckte i förrgår att det var en extra prick i sökaren bortsett från de ordinare 7 AF-punkterna. Misstänkte först skit på objektivet eller spegeln, men där fanns inget. Jag sneglade upp mot det lilla "glas" där AF-punkterna sitter, dvs ovanför spegeln. Där såg man den extra pricken om man kollade noga. Jag försökte blåsa bort det men det gick inte. Sedan struntade jag i det eftersom pricken ändå inte fastnade på bilderna.
Den här "pricken" ligger löst för den har flyttat på sig mellan olika tillfällen.

Och idag när jag gav mig ut med kameran så ser jag att AF-punkterna är "ur läge". Vet inte hur jag ska förklara riktigt, men det verkar som att punkterna i sig består av två skikt, ett med enbart svarta punkter och fyrkanter, och ett skickt med de röda dioderna som indikerar val av AF-punkt. Och det verkar som att ett av dessa skitk har hamnat lite snett i förhållande till det andra.

Nu borde jag väl ställa några tydliga frågor utifrån detta, men jag vet inte riktigt var jag ska börja. Så om någon bara känner för att tipsa om något som kan beröra ovanstående bekymmer så vore det mycket uppskattat!
Om det är något som behöver förtydligas så säg till! Kameran i fråga är en 300D, drygt två veckor gammal.
 

Biber

Aktiv medlem
Det låter som att du har råkat flytta lite på mattskivan ("glaset"). Titta så att den sitter som den ska i hållaren. Om den är löstagbar på 300D så är det bara att ta ur den och blåsa av smutsen.
 

edovan

Aktiv medlem
Vad enkelt det låter när du säger det så där :)

Så, är det nån som vet om mattskivan är löstagbar på 300D, eller måste jag undersöka det själv? *gulp*
Den sitter ju rätt knöligt till får jag säga...
 

Biber

Aktiv medlem
Titta i manualen?

På min eos3 går det till genom att man lyfter på en liten spärr, fäller ner hållaren och tar ur skivan. När man är klar är det bara att lägga i den igen och trycka tillbaks hållaren.

Var försiktig när du gör det så att du inte skadar något. Och läs manualen först. Står det inget om mattskivan så kan du nog inte ta ut den hur som helst.


Bild (dålig kvalitet, hade bara en kass kompaktkamera här):
 

Bilagor

edovan

Aktiv medlem
Manualen säger inget om mattskivan, och ju mer jag studerar dess montering desto mer säker är jag på att utfallet av ett försök till demontering utförd av mig kommer sluta hos Canons Servicecenter...

Just nu känns det som att jag ska låta "felet" vara och vänta tills den dag då jag klantar mig rejält och ändå tvingas lämna in den för reparation. Då kan man ju samma veva be dem kolla på mattskivan.
 
ANNONS