** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Söker fotograf - bröllop

Produkter
(logga in för att koppla)
Förstår inte varför ni anser att det är fel att sätta ett värde på sitt arbete som fotograf?

Självklart har inte alla brudpar råd alla bröllopsfotografer utan väljer en släkting istället.
Och det är väl bra istället för att inte få nån bild alls.
Men att som fotograf dumpa priserna är inte särskilt smart.
Det drabbar alla i slutändan och det gäller ju förövrigt många yrkesgrupper.

Tyvärr tror många fortfarande att det är väl bara å ta lite bilder.....
Men så jobbar inte seriösa yrkesmänniskor.
Men det kanske inte är en sådan som efterfrågas i detta fallet utan en budgetvariant med allt vad det innebär.
Kanske var dumt av mig att ge mig in i denna diskussionen isåfall.

Jag kan bara hålla med. Efter att ha arbetet med åtskilliga entreprenörer i många vet jag deras vanligaste misstag är de inte vågar ta betalt och då överlever de inte särskilt länge.
 
Förstår inte varför ni anser att det är fel att sätta ett värde på sitt arbete som fotograf?

Självklart har inte alla brudpar råd alla bröllopsfotografer utan väljer en släkting istället.
Och det är väl bra istället för att inte få nån bild alls.
Men att som fotograf dumpa priserna är inte särskilt smart.
Det drabbar alla i slutändan och det gäller ju förövrigt många yrkesgrupper.

Tyvärr tror många fortfarande att det är väl bara å ta lite bilder.....
Men så jobbar inte seriösa yrkesmänniskor.
Men det kanske inte är en sådan som efterfrågas i detta fallet utan en budgetvariant med allt vad det innebär.
Kanske var dumt av mig att ge mig in i denna diskussionen isåfall.


Det är oftast dumt att ge sig in i diskussioner på FS (tyvärr)

Idag vill alla ha proffsbilder till budgetpris och tror att amatörer kan ge samma kvalitet som en som livnär sig på att fota bröllop och liknande uppdrag.

Kul att trådskaparen vill lägga en hel del pengar på att föda 250 gäster på en bröllopsmiddag men tycker att 15000 kr är hiskeligt mycket pengar att investera i bilder som brudparet ska leva med resten av livet. (förhoppningsvis)
 
Det är väl inte fel att fotografer med eget företag tar hög timkostnad som för privatpersonen blir väldigt hög.

Det finns väl ingen annan grupp företagare som inte tar betalt per timme för allt som är omkring och ingår i uppdraget.

Tyvärr hamnar man lätt på 1000:- per timme för att täcka alla egenkostnader.

Därför kommer frågan upp med amatörer som tar hand om fotot istället och som kanske räcker till för uppdragstagaren krav.

Undrar hur många amatörer som betalar skatt och egenavgifter.
 
Senast ändrad:
Duktiga amatör/frilansfotografer som kostar mindre än yrkefotografer som valt en smalt område att jobba inom ska ses lite som att köpa en kamera (odyl) billigast på internetbutik utomlandslager vs en mindre lokal fotoaffär.
På den billiga internetaffären har du sämre kundbemötande då man inte kan ses öga för öga, svårare att reklamera, reparera etc och kan inte bilda en direkt uppfattning ifall affären är bra trots de låga priserna.

Ex Canon EOS 5D Mk2 billigast 17.000 kr vs dyrast 27.000 kr (www.prisjakt.se)
Både levererar säkerligen samma kvalité. Eller vad tror ni?

Om den billigare som man inget visste om är bra så återkommer nog många och köper och därmed så kan företaget expandera och personen som haft lagret i sin källare kan öppna en fysisk butik och därmed också ge en bättre kundservice och högre priser pga detta. Personen kanske slutar sitt nuvarande jobb som deltidsstädare.

En yrkesfotograf som trängt in sig i hörnet p en svår marknad i Sverige som bröllopsfotograf räknar ju att kamma hem en årslön som duger och då måste han räkna på det i sina offerter och timpenning.

En yrkesfotograf som åtar sig fler typer av fotografering kan hålla ännu lägre priser.

En yrkesfotograf som har en fotoaffär och studio och framkallningsutrustning för allmänheten kan hålla ÄNNU lägre priser då verksksamheten ändå betalar av sig oavsett man får in den högprestiga bröllopsuppdragen.

/Stefan
 
På den billiga internetaffären har du sämre kundbemötande då man inte kan ses öga för öga, svårare att reklamera, reparera etc och kan inte bilda en direkt uppfattning ifall affären är bra trots de låga priserna.

Ex Canon EOS 5D Mk2 billigast 17.000 kr vs dyrast 27.000 kr (www.prisjakt.se)
Både levererar säkerligen samma kvalité. Eller vad tror ni?

Om den billigare som man inget visste om är bra så återkommer nog många och köper och därmed så kan företaget expandera och personen som haft lagret i sin källare kan öppna en fysisk butik och därmed också ge en bättre kundservice och högre priser pga detta. Personen kanske slutar sitt nuvarande jobb som deltidsstädare.

Tyvärr ett dåligt exempel :)

Billigast är:
Rajala
Japanphoto
Fotokungen

Vilka nog alla kan anse vara etablerade fotobutiker och som har fysiska butiker.


Dyrast är:
HedData
Microshop
PCpunkten

Vilka nog inte kan anses vara stora välkända butiker.


Men jag förstår din tanke.
 
Tyvärr ett dåligt exempel :)

Billigast är:
Rajala
Japanphoto
Fotokungen

Vilka nog alla kan anse vara etablerade fotobutiker och som har fysiska butiker.


Dyrast är:
HedData
Microshop
PCpunkten

Vilka nog inte kan anses vara stora välkända butiker.


Men jag förstår din tanke.

Japp ett dålig exempel. Skulle valt en annan produkt kanske fått upp fler konstiga affärer. Fanns ju en som heter elvaror.se eller nåt som ingen kände till och hade ett par lustiga priser ;)

/Stefan
 
Duktiga amatör/frilansfotografer som kostar mindre än yrkefotografer som valt en smalt område att jobba inom ska ses lite som att köpa en kamera (odyl) billigast på internetbutik utomlandslager vs en mindre lokal fotoaffär.
På den billiga internetaffären har du sämre kundbemötande då man inte kan ses öga för öga, svårare att reklamera, reparera etc och kan inte bilda en direkt uppfattning ifall affären är bra trots de låga priserna.

Ex Canon EOS 5D Mk2 billigast 17.000 kr vs dyrast 27.000 kr (www.prisjakt.se)
Både levererar säkerligen samma kvalité. Eller vad tror ni?

Om den billigare som man inget visste om är bra så återkommer nog många och köper och därmed så kan företaget expandera och personen som haft lagret i sin källare kan öppna en fysisk butik och därmed också ge en bättre kundservice och högre priser pga detta. Personen kanske slutar sitt nuvarande jobb som deltidsstädare.

En yrkesfotograf som trängt in sig i hörnet p en svår marknad i Sverige som bröllopsfotograf räknar ju att kamma hem en årslön som duger och då måste han räkna på det i sina offerter och timpenning.

En yrkesfotograf som åtar sig fler typer av fotografering kan hålla ännu lägre priser.

En yrkesfotograf som har en fotoaffär och studio och framkallningsutrustning för allmänheten kan hålla ÄNNU lägre priser då verksksamheten ändå betalar av sig oavsett man får in den högprestiga bröllopsuppdragen.

/Stefan

Du jämför försäljning med produktion. Det blir väldigt märkligt.

Att man kan expandera ett källarföretag genom att öka försäljning är givetvis alldeles korrekt.

Att som fotograf expandera sin verksamhet på samma sätt fungerar inte. Visst, du kan anställa fler fotografer, men de har alla sitt bildspråk.

Du gör en jämförelse mellan helt olika saker. Jag tycker det fungerar dåligt.

För övrigt tror jag inte det finns särskilt många fotografer (eller företagere överhuvudtaget) som bestämt sig för att ta en hög timpenning och sedan prompt gör det i varje offert. Man anpassar sig. Det innebär dock inte att man går ner till den nivå amatörer med jobb vid sidan om kan sätta. Då blir man själv en amatör och måste arbeta vid sidan om. Detta är å andra sidan en verklighet för allt fler, och den är sannolikt här för att stanna.

Det jag tycker är synd är att diskussioner av den här typen blir så onyanserade. Proffs utmålas som ockrare och amatörer som framtiden. Det är väldigt långt ifrån verkligheten, och det vet de som arbetat med yrkesfotografer.

Ingen regel utan undantag (man är inte bra bara för att man är proffs, och inte automatiskt dålig för att man är amatör) men yrkesmän i alla branscher måste värderas högre än amatörer generellt. Varför? Jo, de har visat att de kan leverera och att de är pålitliga. Sedan är det en helt annan sak om marknaden värderar de egenskaperna i framtiden. Jag tror det. Däremot kanske det blir i minskad omfattning. Kravet på billighet i alla dess former har utan tvekan ökat.
 
Du jämför försäljning med produktion. Det blir väldigt märkligt.

Att man kan expandera ett källarföretag genom att öka försäljning är givetvis alldeles korrekt.

Att som fotograf expandera sin verksamhet på samma sätt fungerar inte. Visst, du kan anställa fler fotografer, men de har alla sitt bildspråk.

Du gör en jämförelse mellan helt olika saker. Jag tycker det fungerar dåligt.

För övrigt tror jag inte det finns särskilt många fotografer (eller företagere överhuvudtaget) som bestämt sig för att ta en hög timpenning och sedan prompt gör det i varje offert. Man anpassar sig. Det innebär dock inte att man går ner till den nivå amatörer med jobb vid sidan om kan sätta. Då blir man själv en amatör och måste arbeta vid sidan om. Detta är å andra sidan en verklighet för allt fler, och den är sannolikt här för att stanna.

Det jag tycker är synd är att diskussioner av den här typen blir så onyanserade. Proffs utmålas som ockrare och amatörer som framtiden. Det är väldigt långt ifrån verkligheten, och det vet de som arbetat med yrkesfotografer.

Ingen regel utan undantag (man är inte bra bara för att man är proffs, och inte automatiskt dålig för att man är amatör) men yrkesmän i alla branscher måste värderas högre än amatörer generellt. Varför? Jo, de har visat att de kan leverera och att de är pålitliga. Sedan är det en helt annan sak om marknaden värderar de egenskaperna i framtiden. Jag tror det. Däremot kanske det blir i minskad omfattning. Kravet på billighet i alla dess former har utan tvekan ökat.


Det sista av mitt inlägg handlar om att ju mer nischad man blir, desto mer inskränkt blir man desto färre jobb kan man anta och baspriserna sätta efter det.
Det betyder också att vet man som kund detta så finns det en grupp som har pengar och vill försäkra sig om att få det man betalar för.

Det innebär att det finns en grupp som inte har de resurser com gifter sig borgerligt, har en liten fest/middag som ändå vil ha bättre bilder än iPhone-bilder. Dessa lär aldirg anlita den nischade fotografen. Då innebär det en marknad för frilansare och amatörer och dessa måste även få plats.
När dessa inser att de är så duktiga att de vill livnära sig på det så kommer självklart de att hamna i en annan katergori och prisklass och därmed en annan målgrupp.

Jag svartmålar inte yrkesfotografer och deras prissättningar. Tycker de är rimligt i den nisch de jobbar i. Däremot är jag lite emot de gamla anor som många fastnat i som tex begränsade bilder, lågupplösliga etc. Den tillhör an analog era där kunden inte kunde göra egna kopior eftersom fotografen hade negativen och är en fysisk media.


Som dagt ju mer nischad man är desto mer nischade kunder.

Är man för billigså klagar alla. Är man för dyr så tycker de flesta lyckliga dig......Tänker på porträttfotografen som tog 500.000 kr för 50 porträtt ;)



/Stefan
 
Tråden har utvecklat sig ser jag. Önskar Debes och hans vänner ett trevligt bröllop. Inledningsvis handlade det om detta forum ska vara ett slags anslagstavla för lågpris/gratis arbetskraft.
Det är helt självklart att prissättningen är en sak mellan kund och uppdragstagare. Ett avtal upprättas som båda godkänner. Behöver inte debatteras om detta då beräkningsgrunderna kan vara så olika.

Ett tips till de priskänsliga brudparen är att sätta upp en lapp hos den lokale Ica-handlaren, precis som man gör då man vill sälja vinterhjul eller köpa en hamster.
 
Det är väl som i andra branscher.

Vill man ha erfaret proffs så kostar det därefter.

Iofs är det många som kan tänka sig att ta mindre betalt för jobb för att bygga upp sitt cv.
Inte så många systemutvecklare utan erfarenhet som kan ta ut 1000 kr/h. (iaf inte om kunden vet vad de gör)

Men om pris är viktigare än ett 100% resultat så kansle det är värt det?
 
Men TS ville inte ha ett erfaret proffs för 15k. Han vill ha en ambitiös amatör som är duktig på att ta kort!

As simple as that.

Precis det jag menade med min post. Och att det kan finnas amatörer som är villiga att fota ett bröllop billigt för att bygga på sitt CV.
 
Precis det jag menade med min post. Och att det kan finnas amatörer som är villiga att fota ett bröllop billigt för att bygga på sitt CV.

Härligt, då är alla överens! :)

Ser absolut inget som helst fel med att ställa en sån fråga. Antingen nappar man, eller så gör man det inte. Ungefär lika valfritt som att köpa en begagnad Saab eller en sprillans ny Ferrari.
 
Härligt, då är alla överens! :)

Ser absolut inget som helst fel med att ställa en sån fråga. Antingen nappar man, eller så gör man det inte. Ungefär lika valfritt som att köpa en begagnad Saab eller en sprillans ny Ferrari.

Japp, vi är helt överens, ser heller inget fel med att ställa en sån fråga.
Största frågan är väl vilken nivå TS tycker att en "duktig amatör" skall vara på. Men det är mellan honom och den som nappar på det.
 
ang Fotograf

Hej har ni hittat någon fotograf till brölloppet? Jag och min sambo är båda fotografer. Hur många bilder handlar det om att ni vill ha och hur många redigerade. Önskar ni att sätta ihop bilderna i en bok sedan så att ni kan göra det själv? El vill ni att det ska ingå?


min sida www.megritzh.se

Vänligen meg :)))
 
vid stora bröllop som detta med 250 gäster så är det väldigt svårt att hinna om man vill få med dom flesta på bild. Vid sådana stora bröllop så tar jag med en assistent. Vad är viktigast? kvaliten eller priset? går det fel så får ni ingen mer chans. Har man ett bröllop för så många gäster så är fotograf kostnaden låg allt handlar om vad man prioterar. Är bilderna viktiga så välj en fotograf med en bildstil som ni gillar tag hellre kortare tid men få bra bilder.
Sedan hur har ni tänkt få bilderna? ska ni sitta o kolla på datorn på alla bilder, eller göra kopior typ 10x15 storlek? Jag anser att visa upp sin stora dag på det sättet är rätt trist idag så finna det så mycket snygga coffebooks i alla storlekar så man kan få mindre att ge till sina föräldrar o vänner etc men det kommer kosta lite mer så är priset viktigast så får ni sitta framför datorn o visa eran stora dag.
Så mitt råd är att hellre ta mindre timmar o en duktig fotograf med en bildstil man gillar som tar (hand) om brudparet sedan kan ni ta en intresserad kompis som gillar att fota att knäppa gästerna för som sagt var ni får ingen mer chans.
 
ANNONS