Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Söker SMAL kamerarem

Produkter
(logga in för att koppla)

Rumpelstiltskin

Aktiv medlem
Vill ha en smal rem till lill-kameran. Gärna läder, men inte nödvändigtvis. Nån slags textil eller textilliknande material funkar också. Men helst inte nylon. Och längden ska vara ställbar. Vi snackar alltså vanlig axel-/nackrem, inte handledsrem.

Använder nu en gammal kikarrem som är närmast perfekt. Men jag behöver den till kikaren ju... Den är 1 cm bred och det är precis lagom. Om den har ett lite bredare parti över nacken gör det inget.

Det närmaste jag hittat är Kamerastockholms rem.
I cm. Det enda är att jag gillar inte spännet med en pigg som ska in i hål för att ställa längden. Min gamla kikarrem har en smartare lösning med en loop som regleras utan att man behöver använda fasta hål. Men så är det Leitz också. 😋

Har sökt på kikarremmar också och det finns, men de är svindyra. Leitz och Zeiss för hela slanten.

Ursäkta den fantastiska ljussättningen. Snacka om blandljus! 😄

P4070002_DxO-E-small.jpg

Jo, jag har sett den remmen på Amazon. Men den är nästan dubbelt så bred. Blir klumpigt på den lilla kameran och får antagligen inte rum i den lilla väskan jag har den i på cykeln.

Hittade en trevlig - och billig - läderrem till Olympusen, svensk faktiskt. Fick mig att inse hur mycket skönare den är än nylonremmen som följde med. Så då drabbades jag av lust efter en schysst rem till lilleplutten också. Den jag har funkar bra, men jag kommer att nöta ut den om den ska dubblera som kikarrem. Den börjar bli lite spröd just där vid fästena.

Alltid detta habegär! Det är alltid nån liten pryl som fattas för att allt ska vara perfekt. 😄

Vill ha en smal rem till lill-kameran. Gärna läder, men inte nödvändigtvis. Nån slags textil eller textilliknande material funkar också. Men helst inte nylon. Och längden ska vara ställbar. Vi snackar alltså vanlig axel-/nackrem, inte handledsrem.

Använder nu en gammal kikarrem som är närmast perfekt. Men jag behöver den till kikaren ju... Den är 1 cm bred och det är precis lagom. Om den har ett lite bredare parti över nacken gör det inget.

Det närmaste jag hittat är Kamerastockholms rem.
I cm. Det enda är att jag gillar inte spännet med en pigg som ska in i hål för att ställa längden. Min gamla kikarrem har en smartare lösning med en loop som regleras utan att man behöver använda fasta hål. Men så är det Leitz också. 😋

Har sökt på kikarremmar också och det finns, men de är svindyra. Leitz och Zeiss för hela slanten.

Ursäkta den fantastiska ljussättningen. Snacka om blandljus! 😄

Visa bilaga 177268
Kolla aliexpress.com

Ett budget förslag som kräver viss händighet och lite enkla verktyg är att köpa 10mm läderrem och göra en själv.

Det där med begagnat var en idé! Kunde ju masa mig iväg till en loppis kanske.

Redan kollad kina-sajterna. Finns några smala på Ali, men ingen ställbar.

Förresten, om nån annan letar bredare läderrem så hittade jag som sagt en jag är nöjd med. Gear Buffalo. Svensk företag men tillverkas i Indien tror jag det var. Hittade den billigast på BuyersClub (man kan handla utan att vara medlem). Den är enkel, ett skikt, inte dubbel med sömmar. Mer än i övergången mellan bred och tunnare rem där den har en förstärkning. Men den är skön, både runt halsen och att hålla i handen.

Jag vaxade min. Då mörknade lädret lite och fick en väldigt trevlig ton och lite mer yta.

Hej!
Jag gör mycket läderarbeten på fritiden, alltifrån plånböcker till kamera tillbehör.
Skicka mig gärna en skiss så återkommer jag med kostnadsförslag. Går att få med peak design-fästen bl.a.
Återkom vid intresse!
Mvh, Elias

Hej!
Jag gör mycket läderarbeten på fritiden, alltifrån plånböcker till kamera tillbehör.
Skicka mig gärna en skiss så återkommer jag med kostnadsförslag. Går att få med peak design-fästen bl.a.
Återkom vid intresse!
Mvh, Elias

Det låter ju. Men misstänker att det blir för dyrt. Idealet vore en rem precis som kikarremmen ovan. 1 cm bred - max. Loop för att ställa in längden. Fästen till kameran har jag redan, så det behövs bara att man kan göra en ögla av läderremmen där. På den gamla kikarremmen är det som två knapphål med en slags dubbel-knapp som håller ihop det öglan. Tror det syns på bilden.

Kan ta bättre bilder om du vill, men som sagt, jag väntar mig inte att du ska göra det gratis och vill inte lägga allt för mycket på detta.

Ett förslag på hur man kan göra en kamerarem relativt enkelt i 5 steg.
Vad behövs.
1. Läderrem, kan köpas i önskad bredd men var noga med att remmen är gjord i ett stycke. På t ex Amazon finns billiga men de är ofta skarvade och inte i ett stycke. Vilket gör att de inte är lika starka.

2. 1st glidspänne, den svåraste detaljen att hitta. 50 st i olika storlekar och 10st med 13mm bredd... Men om du vill kan du ju alltid göra 5-6 extra och sälja.

3. Två D-ringar i passande storlek. Enklare än glidspännet...

4. Metall nitar för läder. Kolla att både bredden och att de passar till 2 ggr läderremmens tjocklek.

Steg: 1. Montera glispännet genom att nita det i remmens ena enden
Steg: 2 Trä på den ena D-ringen.
Steg: 3 Trä remmen igenom glidspännet
Steg 4: Kolla hur lång remmen behöver vara och kapa till den om det behövs.
Steg 5 Nita den andra D-ringen i änden av remmen.

Bilagor

• Kamerarem-1.jpg
    Kamerarem-1.jpg
    734.9 KB · Visningar: 3
  • Kamerarem-2.jpg
    Kamerarem-2.jpg
    695.6 KB · Visningar: 3
  • Kamerarem-3.jpg
    Kamerarem-3.jpg
    648.4 KB · Visningar: 3
  • Kamerarem-4.jpg
    Kamerarem-4.jpg
    919.9 KB · Visningar: 3
Intressant! Trodde jag var ensam i att gilla och använda smala kameraremmar. Använder bara smala remmar. Kanske kan jag hjälpa dig. Jag har några som kanske kan passa. En, som det verkar ny Olympusrem, en rem i bra skick från en Minolta och en väldigt sliten Nikonrem. Alla smala och ställbara. Du kan kontakta mig på mail eller pm eller vad det kallas på FS, om intresse finnes.

Nja, jag gillar nog mediumbreda kameraremmar normalt, för nackens skull. Men detta är en minikamera som inte väger nåt och dessutom ska få rum (med rem) i en pytteväska som jag har den i på cykeln. Plus att det skulle både vara bökigt och se perverst ut med en bred rem på en så liten kamera. 😀

Vem har pratat om breda remmar? Jag hade tänkt hjälpa dig med smala remmar. Men det kan kvitta nu.

ANNONS
Götaplatsens Foto