Annons

Söker tips på 4K bildskärm

Produkter
(logga in för att koppla)

Anders P Hansson

Aktiv medlem
Jag köper en ny Apple Mac mini M2 och behöver en bra 4K skärm för främst fotoredigering, högt Adobe RGB. Tittat på BenQ 271C men finns säkert andra bra skärmar som jag hoppas få tips om. Vad har du?
 

Majo75

Aktiv medlem
Jag köper en ny Apple Mac mini M2 och behöver en bra 4K skärm för främst fotoredigering, högt Adobe RGB. Tittat på BenQ 271C men finns säkert andra bra skärmar som jag hoppas få tips om. Vad har du?
Jag köpte en Eizo ColorEdge CS2731 som jag är väldigt nöjd med. Det är dock ingen 4K-skärm men om det är ffa bilder så upplever jag inte det som någon nackdel. Då gick jag från iMac 5K.
Och är det inte något med att Mac inte är anpassade för 4K..? Men där kan jag ha fel 🤷‍♂️
 

Anders P Hansson

Aktiv medlem
Jag köpte en Eizo ColorEdge CS2731 som jag är väldigt nöjd med. Det är dock ingen 4K-skärm men om det är ffa bilder så upplever jag inte det som någon nackdel. Då gick jag från iMac 5K.
Och är det inte något med att Mac inte är anpassade för 4K..? Men där kan jag ha fel 🤷‍♂️
Tack, Mac mini klarar 4K tom 8k , haft Eizo hd tidigare men dags för en 4K
 

cowboy

Aktiv medlem
Jag har sedan någon vecka tillbaka en Eizo Coloredge CS2740 som jag är supernöjd med.
Datorn är en M2 MacBook Air med macOS Ventura 13.2.
 

Majo75

Aktiv medlem
Tack, Mac mini klarar 4K tom 8k , haft Eizo hd tidigare men dags för en 4K
Var detta jag tänkte på:
Som framgår av klippet så är det sannolikt inget problem men kanske för några få… ingen aning egentligen men tyckte det var värt att nämna då det är lätt att missa i djungeln. Sen gör man sin egna bedömning så klart.
Hur som helst är jag väldigt nöd med min Eizo ColorEdge CS2731 och saknar inte 4K när det kommer till just bildredigeringen. Var själv orolig för just den biten med 4K/5K vs 2K när jag köpte min skärm.
 

Anders P Hansson

Aktiv medlem
Var detta jag tänkte på:
Som framgår av klippet så är det sannolikt inget problem men kanske för några få… ingen aning egentligen men tyckte det var värt att nämna då det är lätt att missa i djungeln. Sen gör man sin egna bedömning så klart.
Hur som helst är jag väldigt nöd med min Eizo ColorEdge CS2731 och saknar inte 4K när det kommer till just bildredigeringen. Var själv orolig för just den biten med 4K/5K vs 2K när jag köpte min skärm.
Är det ett videoinslag, nu syns det
 

Majo75

Aktiv medlem
Var det första klippet när jag sökte på det. Finns så klart fler men tyckte han verkade vettig och argumenterade nyktert i frågan.
Kan vara att detta inte spelar någon roll för dig och då får du ursäkta och ignorera 😄
Här är ett klipp till på en som är mindre nöjd med sin 4K skärm till Mac…
 
Senast ändrad:

Krille

Aktiv medlem
Bra video och genomgång blir 5K istället.. :) ryktas att Apple snart uppgraderar sina skärmar får se om det är sant
Inte lätt att hitta en 5K skärm dock. LG Ultrafine och Apple Studio är de enda jag kan komma på och den förstnämnda är rätt dyr i förhållande till byggkvalitet/prestanda. Den sistnämnda är fullständigt löjligt prissatt…
 

Anders P Hansson

Aktiv medlem
Inte lätt att hitta en 5K skärm dock. LG Ultrafine och Apple Studio är de enda jag kan komma på och den förstnämnda är rätt dyr i förhållande till byggkvalitet/prestanda. Den sistnämnda är fullständigt löjligt prissatt…
Exakt men får se vad Apple släpper jag kanske får fortsätta med hd skärm ett tag till
 

Krille

Aktiv medlem
Exakt men får se vad Apple släpper jag kanske får fortsätta med hd skärm ett tag till
Vet inte vad det är för rykte du menar men Apple Studio Display är bara ett år gammal och det är en 27” 5K skärm. De lär inte släppa en ny version av den på ett bra tag. Den andra skärmen Apple har i sitt sortiment är Pro Display XDR för 60 000. Antar att det inte är den prisklassen du är inne på. Skulle förvåna mig väldigt mycket om Apple lanserar ytterligare en 27” 5K skärm. Finns ingen anledning och det skulle vara helt olikt Apple. 30 tum? Njaa. Då lär den bli fasligt dyr, med tanke på att nuvarande 27” kostar 20 000 kr. Jag har min jobb-Macbook Pro 13” med M1 chip kopplad till en 27” 4K skärm. Ser alldeles utmärkt ut. Skulle inte tveka en sekund att skaffa exempelvis en Benq eller Eizo 4K skärm till en Mac mini med M2 chip.
 

jphotog

Aktiv medlem
Bra skärm enligt tester det enda är väl ca 90% RGB men det är kanske inte man märker
Dell lovar 99% av sRGB. PC Mag säger 100%. Se nedan:

Great sRGB Color Results
For this panel, Dell claims color-gamut coverage of 99 percent of the sRGB color space, the standard color space used on the web and in many other applications, out of the box. The U2720Q hit a full 100 percent of sRGB in my testing.

 

hornavan

Aktiv medlem
Vilken tur att jag både är färgblind och har begynnande gråstarr. :cool: Skärmen är inte jätteviktigt, som man säger.
Jag hamnade i denna tråd, därför att jag vill köpa en ny MacBook Pro. Frågan är bara vilken modell och vilka specs som är viktiga.
Används nästan exklusiv med PS och iMovie. Köpte en macmini med M1 som enligt testare ”kör cirklar runt allt annat”.
Jag kan berätta att om jag kör Spotify för att få musik under arbetet så knäar minin betänkligt. PS låser sig och segar.
Hur mycket mer behöver jag för att både kunna redigera, spela musik och ha en massa diverse filer liggande på skrivbordet?
 

thommym

Aktiv medlem
Vilken tur att jag både är färgblind och har begynnande gråstarr. :cool: Skärmen är inte jätteviktigt, som man säger.
Jag hamnade i denna tråd, därför att jag vill köpa en ny MacBook Pro. Frågan är bara vilken modell och vilka specs som är viktiga.
Används nästan exklusiv med PS och iMovie. Köpte en macmini med M1 som enligt testare ”kör cirklar runt allt annat”.
Jag kan berätta att om jag kör Spotify för att få musik under arbetet så knäar minin betänkligt. PS låser sig och segar.
Hur mycket mer behöver jag för att både kunna redigera, spela musik och ha en massa diverse filer liggande på skrivbordet?
Är du säker på att det är Spotify som drar resurser? Jag lyckas aldrig få Spotify att dra mer än 1-2% CPU på en M1-maskin.
 

Artis

Aktiv medlem
4K eller 5K har ingen betydelse om skärmen kan inte hårdvarukalibreras och vad jag tror så Apples skärmar kan inte hårdvarukalibreras.
 

Majo75

Aktiv medlem
4K eller 5K har ingen betydelse om skärmen kan inte hårdvarukalibreras och vad jag tror så Apples skärmar kan inte hårdvarukalibreras.
Vad har skärmens upplösning med om den är hårdvarukalibrerad eller inte menar du?
 
ANNONS