Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

s/v utskriftskvalite´?

Produkter
(logga in för att koppla)

ulrik2

Medlem
Hej hej och god fortsättning.

Skall nu köpa mig en skrivare som kan skriva ut i A3. Fotar mycket s/v. Har tittat på Epson R2400 och Canon IP9950. Epson, har jag förståt, är väldigt bra på s/v:a utskrifter. Vad är det som gör den "bättre" än Canon på det? Har HP någon likvärdig skrivare? När jag tittar på prisskillnaden blir jag ju lite fundersam. Blir utskrifterna så mycket bättre från Epson än från Canon ( eller HP).
En annan sak som jag inte riktigt förstår:
Måste jag använda Canons,HP:s ellerEpsons orginalpapper för att få garanterat bra utskriftsresultat?

Hoppsa på många intressanta svar som lyser upp tillvaron i januarimörkret. :)

Det finns två olika bläcktyper. Olika skrivare använder olika bläcktyper (tekniker).
Canon brukar använda Infärgning och Epson brukar använda Pigment men kolla upp hur det är för modellerna som du nämnt.

Pigmentbläck:

+ Lång livslängd
+ Utskrifterna tål fukt och fingeravtryck
+ Går att använda med många olika papperssorter

- Inte lika djup svärta som med infärgning
- Färgskiftningar i olika ljus

Infärgning:
+ Kan ge klarare färger
+ Djupare svärta än med pigment
+ Samma färger i olika ljus

- Kräver speciellt papper för långlivslängd
- Behöver torka efter utskrift

Hejsan

Jag har själv Epson 2400R och har aldrig varit så nöjd med en skrivare.
Tidigare hade jag en Canon Pixma 5000 som visserligen ger bra utskrifter men om du vill sätta upp dem på väggen så håller de ju inte måttet. De bleknar alldeles för fort medans Epson-utskrifterna håller hur länge som helst.

När det gäller papperssorten så har jag använt dels Epsons archival matte och dels Hahnemüles fina Photo Rag. Båda med mycket bra resultat.

Epsons 2400 ger utmärkta svartvita utskrifter och kan verkligen rekommenderas om du vill ha lång hållbarhet på dina bilder.

MVH
Ulrika

ANNONS
Götaplatsens Foto