Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

S/w C41

Produkter
(logga in för att koppla)

ThomK

Avslutat medlemskap
Vilken S/W C41 film skulle ni rekomendera i stället för gamla ärevördiga Tri-X eller Ilford FP4 ? Bekvämligheten och latheten har gjort så att jag inte framkallar filmen själv längra utan föredrar att skicka allt till Crimson, framkallning & skanning.
Please, ge mej lite feedback av era erfarenheter.
/Thomas.

Kodak har även +400, Kodak 400CN och Konica Minolta har en som jag inte minns namnet på, men den kostar 39 kr på Clas Olsson :)

Konica Monochrome VX400 heter den på Clas Ohlson. Jag har bara provat BW400CN och den är jag nöjd med. Men jag har inte gjort jämförelse med någon annan film.

"Skåningen" skrev:
Kodak har även +400, Kodak 400CN

Såvitt jag vet och minns så har dom slutat tillverka allt annat utom portrafilmen som finns även som konsumentvariant men är samma film egentligen. Konsumentfilmen heter Black & White 400 eller något liknande.

VX400 Monochrome ja, den glömde jag bort. Har inte sett till den i någon hylla på år och dar dock.

Thomas, jag kan inte rekommendera någon av dem tyvärr, plåtar bara "riktigt" svartvitt än så länge. Men just nu skulle jag, av mer ideologiska skäl, använda XP2, då Ilford satsar på det svartvita just nu samtidigt som Kodak håller på o stänga butiken.

/Henri

Har inte provat ilford xp2 men hört mycket gott om den. Ilfords filmer är i allmänhet väldigt bra.

Jag provade 400CN och fick tillbaka jättehårda kopior, beror nog mest på ett dåligt labb.

Thomas, om du inte kopierar själv rekommenderar jag Kodak. Dels är det på grund av spridningen mer sannolikt att labben har en kanal uppsatt för filmen och dels är filmbasen mer färgfilmslik vilket bör göra det lättare om de inte har kanalen.

Kopierar du själv är svaret det motsatta.

Om du lämnar till ett digitallabb där de kan göra neutralt svartvitt utan att bry sig om filtrering så tycker jag att du skall välja Ilford eftersom de behöver all försäljning de kan få.

fast när man kopierar s/v i ett digitallabb så måste man kalibrera om maskinen så att det inte blir färgstick. välj ett labb som fixar det!

Jag brukar fota en del med Kodaks BW400CN nu när Portran är borta. Eftersom jag är lat av naturen så skickar jag alltid mina rullar till Fotolabo och inte testar något annat labb. Fast nu efter den senaste rullen kom tillbaka så tror jag nog att jag kommer skicka nästa till nått annat ställe. Negativen är som väntat helt ok, men kopiorna däremot håller ingen vidare kvalite. Det är diverse olika färgstick, gult grönt eller rött(rosa), på samma rulle.

Är det kanske någon här på FS som har tipps på ett labb som grejar hyfsade bilder från s/v c-41?

/Jesper

ANNONS
Götaplatsens Foto