Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
S60, en fickkamera med 28mm (!)
- Trådstartare sagan
- Start datum
froderberg
Aktiv medlem
Låter som nått för mig. Men antagligen ganska högt brus vid höga ISO-tal som alla andra kompakter.
/magnus (som önskar sig en kompakt med stor sensor)
/magnus (som önskar sig en kompakt med stor sensor)
froderberg
Aktiv medlem
jag förstår inte hur det skulle kunna vara så svårt att ta fram en bra kompakt. Det är väl bara att ta sensorn från 10D/300D...
En kamera som Ricoh GR-1v fast digital är drömmen. Skarp, ljusstark och kompakt.
En kamera som Ricoh GR-1v fast digital är drömmen. Skarp, ljusstark och kompakt.
sagan
Avslutat medlemskap
kromatisk aberration
Aktiv medlem
Jag har båda och kan inte undvara någon tyvärrFouFoto skrev:
Lite off-topic kanske men hur var/är Ricoh jämfört med Konica Hexar (som jag har ägt och var MYCKET nöjd över)?
Ola_H
Aktiv medlem
Jag skulle också vilja ha en digital motsvarighet till de enkla, smidiga kompakterna som har ett OK objektiv med fast brännvid och bra ljusstyrka.
Jag är väldigt nöjd med min Olympus My2 (35mm/f2,8). När kommer den digitala motsvarigheten till ett bra pris. Det behöver inte vara så mycket mer än 3MP för min del.
Finns en markand för sådana kameror (eller måste det sitta en mobiltelefon på för att fix brännvidd skall gå ett få till)?
Jag är väldigt nöjd med min Olympus My2 (35mm/f2,8). När kommer den digitala motsvarigheten till ett bra pris. Det behöver inte vara så mycket mer än 3MP för min del.
Finns en markand för sådana kameror (eller måste det sitta en mobiltelefon på för att fix brännvidd skall gå ett få till)?
sagan
Avslutat medlemskap
kromatisk aberration
Aktiv medlem
S60 ska vara lite slimmare än sin föregångare, hoppas det gör skillnaden för jag tyckte S50 gick bort för att den var för stor... jag vill att den ska gå ner i en ficka, inte i en väska... IXUS:arnas storlek, eller litenhet, är ju perfa tycker jag, men de har ju andra begränsningar. Hm, att det ska vara så svårt dammnit!
froderberg
Aktiv medlem
Men fortfarande jobbigt små sensorer...
sagan
Avslutat medlemskap
Du kan kolla tiderna här:Ola_H skrev:
Det var intressant. Tyvärr har flera av de canonkompakter (i likhet med de flesta andra digitalkompakter) jag provat varit irriterande långsamma från nedtryck av avtryckaren till bild.
Någon som vet om Ixis i (Kims förslag) känns någorlunda rapp?
http://www.imaging-resource.com/PRODS/CSD10/SD10DATA.HTM
Det finns ju fördelar med det oxå..kameran kan göras mindre, och optiken blir ljusstarkare.froderberg skrev:
Men fortfarande jobbigt små sensorer...
En zoom med f/11 i teleläget är ingen höjdare ;-) vilket blir resultatet med en stor sensor, stort zoomomfång och liten kamera.
sagan
Avslutat medlemskap
Jag ska ta en allvarlig titt på: http://www.dcviews.com/press/Ricoh-GX.htm ..tycker den verkar mycket intressant.
froderberg
Aktiv medlem
sagan skrev:
Jag ska ta en allvarlig titt på: http://www.dcviews.com/press/Ricoh-GX.htm ..tycker den verkar mycket intressant.
Hur stort är "1/1.8 CCD" jämfört med en 300D/10D-sensor.
kromatisk aberration
Aktiv medlem
...mycket intressant att man kan använda även AA-batterier i Ricohn...
sagan
Avslutat medlemskap
Väldigt liten..froderberg skrev:
Hur stort är "1/1.8 CCD" jämfört med en 300D/10D-sensor.
1/1.8" = 7.2 x 5.3 mm
10D/300D = 22.7 x 15.1 mm