Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

S60, en fickkamera med 28mm (!)

Produkter
(logga in för att koppla)
Låter som nått för mig. Men antagligen ganska högt brus vid höga ISO-tal som alla andra kompakter.

/magnus (som önskar sig en kompakt med stor sensor)

Jag börjar också bli intresserad...

För mig kunde kameran gärna ha fast optik någonstans mellan 28-35mm.

jag förstår inte hur det skulle kunna vara så svårt att ta fram en bra kompakt. Det är väl bara att ta sensorn från 10D/300D...

En kamera som Ricoh GR-1v fast digital är drömmen. Skarp, ljusstark och kompakt.

Lite off-topic kanske men hur var/är Ricoh jämfört med Konica Hexar (som jag har ägt och var MYCKET nöjd över)?

FouFoto skrev:
Lite off-topic kanske men hur var/är Ricoh jämfört med Konica Hexar (som jag har ägt och var MYCKET nöjd över)?
Jag har båda och kan inte undvara någon tyvärr ;) Hexaren är som bekant underbart tyst och jag älskar sökaren - GR1v ÄR mer av en kompaktkamera = väsnas något (obs jmf m Hex "quiet mode") lite halvkackig sökare, men kanonbra liten blixt (där tycker jag inte Konica har lyckats) och en betyydligt smidigare kamera.

Jag skulle också vilja ha en digital motsvarighet till de enkla, smidiga kompakterna som har ett OK objektiv med fast brännvid och bra ljusstyrka.

Jag är väldigt nöjd med min Olympus My2 (35mm/f2,8). När kommer den digitala motsvarigheten till ett bra pris. Det behöver inte vara så mycket mer än 3MP för min del.

Finns en markand för sådana kameror (eller måste det sitta en mobiltelefon på för att fix brännvidd skall gå ett få till)?

S60 ska vara lite slimmare än sin föregångare, hoppas det gör skillnaden för jag tyckte S50 gick bort för att den var för stor... jag vill att den ska gå ner i en ficka, inte i en väska... IXUS:arnas storlek, eller litenhet, är ju perfa tycker jag, men de har ju andra begränsningar. Hm, att det ska vara så svårt dammnit!

Det var intressant. Tyvärr har flera av de canonkompakter (i likhet med de flesta andra digitalkompakter) jag provat varit irriterande långsamma från nedtryck av avtryckaren till bild.

Någon som vet om Ixis i (Kims förslag) känns någorlunda rapp?

Ola_H skrev:
Det var intressant. Tyvärr har flera av de canonkompakter (i likhet med de flesta andra digitalkompakter) jag provat varit irriterande långsamma från nedtryck av avtryckaren till bild.

Någon som vet om Ixis i (Kims förslag) känns någorlunda rapp?
Du kan kolla tiderna här:
http://www.imaging-resource.com/PRODS/CSD10/SD10DATA.HTM
froderberg skrev:
Men fortfarande jobbigt små sensorer...
Det finns ju fördelar med det oxå..kameran kan göras mindre, och optiken blir ljusstarkare.
En zoom med f/11 i teleläget är ingen höjdare ;-) vilket blir resultatet med en stor sensor, stort zoomomfång och liten kamera.

När kommer kameran med:

* 300d sensor
* Fast skarp optik 28-->35mm / 2.8
* Histogram (i realtid?)
* Lika liten som Ricoh GR
* Minst 5mb pixlar
* Mediumpris (5-6 tusen)
* CF-kort (har ju redan en 300d...)

Har jag glömt något?

ANNONS