Annons

Safari - färghantering?

Produkter
(logga in för att koppla)

AFJ

Aktiv medlem
Safari webläsare - färghantering?

Hej

Jag sitter med en kalibrerrad skärm. Färgerna ser bra och rätt ut i Lightroom och även i Windows Vistas bildvisare.

I Internetexplorer blir färgerna fel. Jag förstår att detta beror på att IE inte använder sig av min skärmprofil. Jag har accepterat detta men gått och klurat på att om det inte är dags att byta webläsare av detta skäl.

Idag installerade jag så Safari då jag läst att den skulle ha en riktig färghantering, men tji fick jag. Bilderna i Safari ser lika illa ut som IE!

Måste jag aktivera färghanteringen på något sätt i Safari? Gör jag något fel? Jag har sökt i hjälpfilerna till Safari men där får jag inte ens någon träff på färghantering.

Jag kör Windows Vista 32-bit och Safari 3.2.1

Tacksam för tips.

Mvh
Anders

Senast ändrad:
FireFox 3

Har bara erfarenhet av att köra Safari på OS X.
Men jag föredrar FireFox, som i version 3 har stöd för "profilhantering".
Detta måste dock aktiveras medvetet.

Kommer inte ihåg exakt hur jag gjorde, men jag minns att svaret finns på Google ;)

Sedan så tycker jag personligen att FF är den bästa webläsaren på marknaden idag.
Så jag tycker att du ska testa FF.

Gott nytt år!

/Daniel.

Nu har jag försökt förstå vad som händer och noterat följande:

När jag kollar bilder här på fotosidan - ja då verkar det fungera.

Det som blir problem är min egen hemsida. Där gör jag så att jag exporterar först bilderna från Lightroom i hög upplösning. Sedan låter jag JAlbum generera webalbum. JAlbum skapar då kopior av originalfilerna, dels en thumbnail, dels en för visningssidan där bilden blir 900 x 600. Sedan laddar jag upp alltihop till min server inklusive originalexporten från LR.

Det som då är märkligt är att om jag använder Windows Vistas bildvisare för att kolla bilderna som JAlbum genererat, ja då ser färgerna rätt ut. Om jag däremot i Safari öppnar html-sidorna som pekar till samma bilder - då ser det fel ut!

Här är ett exempel på min hemsida:

Bild på Steninge slott

Denna bild blir i Safari (och även i IE) för röd.

Om jag däremot klickar på bilden en gång till så öppnas själva originalfilen från Lightroom export upp och då blir färgerna rätt i Safari (men inte i IE).

originalet

Varför klarar inte Safari att visa färgerna rätt när JAlbum genererat bilden? Windows bildvisare klarar ju båda.

Mvh
Anders

Nu har jag försökt förstå vad som händer och noterat följande:

När jag kollar bilder här på fotosidan - ja då verkar det fungera.

Det som blir problem är min egen hemsida. Där gör jag så att jag exporterar först bilderna från Lightroom i hög upplösning. Sedan låter jag JAlbum generera webalbum. JAlbum skapar då kopior av originalfilerna, dels en thumbnail, dels en för visningssidan där bilden blir 900 x 600. Sedan laddar jag upp alltihop till min server inklusive originalexporten från LR.

Det som då är märkligt är att om jag använder Windows Vistas bildvisare för att kolla bilderna som JAlbum genererat, ja då ser färgerna rätt ut. Om jag däremot i Safari öppnar html-sidorna som pekar till samma bilder - då ser det fel ut!

Här är ett exempel på min hemsida:

Bild på Steninge slott

Denna bild blir i Safari (och även i IE) för röd.

Om jag däremot klickar på bilden en gång till så öppnas själva originalfilen från Lightroom export upp och då blir färgerna rätt i Safari (men inte i IE).

originalet

Varför klarar inte Safari att visa färgerna rätt när JAlbum genererat bilden? Windows bildvisare klarar ju båda.

Mvh
Anders

Kör själv safari på mac os x och där ser båda bilderna likadana ut.
Läste någonstans att man inte ska bädda in någon färgprofil i bilder som ska visas på nätet.
//Leif

Detta är ur minnet så du får ta det för vad det är.
Safari läser om bilden har en färgprofil. Om denna är sRGB så visar Safari bilden enligt färgprofilen. Om ingen färgprofil är angiven för filen så använder Safari skärmens defualt.
Firefox läser av färgprofilen om du slagit på den funktionen vilket inte är standard. Om det finns sRGB angivit i filen visar den det. Om ingen färgfprofil finns angiven så antar Firefox att det är sRGB och visar bilden så. Internet Explorer skiter i vilket och kör standard Windows.

Tack Mats, efter att ha sovit på saken kom jag nog fram till samma slutsats som du - det måste vara jAlbum som plockar bort profilen. Att sedan Windows bildvisare klarar av att via rätt måste bero på att den antar sRBG i avsaknad a profil medans Safari inte gör det.

Ju mer jag håller på och pillar med det här med färgrymder, desto mer frustrerad blir jag...

God Fortsättning!

Anders

ANNONS
Götaplatsens Foto