Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Safari

Produkter
(logga in för att koppla)

månis

Aktiv medlem
Hej!!
Har tänkt göra en safariresa till Tanzania.Men är lite osäker vilken årstid som är bäst med
tanke på djurens vandringar?Vilken årstid infaller torrperiod resp regntid??Samt om någon
kunde tips på en bra researrangör för safariresor.Tänkte slippa släpa med mej 500mmoptik
man kanske klarar sig med kortare brännvidd??
Med vänlig hälsning Per Månsson
 

djungel

Aktiv medlem
Jag åkte till Tanzania för drygt 2 år sedan med Nomads Africa som är mycket prisvärda men inte 100% inriktade på foto.

500 mm objektiv kan säkert vara bra men då bör du i så fall ha en andra kamera med t.ex. 70-200 samtidigt. Jag tycker zoomar generellt är bättre på safari då allt kan hända mycket snabbt. Plötsligt kan man ha ett lejon 1 meter från bilen och det gäller att hålla armarna innanför chassit om man inte vill bli armlös.
 

Mr Keys

Aktiv medlem
Hej.

Jag och min familj drar på safari nu i september, dock till Kenya i 10 dagar. Om jag förstår det korrekt är migrationen någonstans i den vevan. Nu är jag inte jätte insatt, för det var ett tag sedan vi satt och planerade allting.

Vi använder oss av tourafrica.se (Kicki heter hon vi pratat med), som har skräddarsytt resan efter våra önskemål. Nu har vi inte åkt ännu, så jag kan nog ge mer feedback efter safarin, men hittills (ta i trä) har dom varit bra.
Dom har ett litet kontor i Stockholm, så kunde vi sätta oss ner där och får bra feedback över en kaffe. Vi hade nämligen ingen aning om vart i Afrika vi ville, så hon fick berätta och förklara och ge råd. Dom har ett större kontor nere i södra Sverige tror jag dessutom.

Det är första safarin för mig, men jag har kollat väldigt mkt på olika tele-varianter, och troligtvis landat i att införskaffa en Nikon d7200 och nån tele till den, och köra resten med min a7r2 och kortare objektiv.
 

djungel

Aktiv medlem
Skillnaden mellan de afrikanska bolagen och de svenska är att de senare kan var 2-3 ggr dyrare. Jag tror jag betalade ca 22 000 för knappt fyra veckor och ibland kan en enda vecka med svensk bolag kosta över 30 000 kr. Ofta är det i slutändan samma utförare på plats ändå.

Jag var i bl.a. Serrengeti i slutet december och det var torrperiod med mängder med gnuer och sebror på savannen men ändå inte den riktiga migrationen. Riktigt bra var det i alla fall med lejon, leoparder, geparder och andr kattdjur + mängder med andra arter ofta mycket nära bilen.
 

djungel

Aktiv medlem
Hej.

Jag och min familj drar på safari nu i september, dock till Kenya i 10 dagar. Om jag förstår det korrekt är migrationen någonstans i den vevan. Nu är jag inte jätte insatt, för det var ett tag sedan vi satt och planerade allting.

Vi använder oss av tourafrica.se (Kicki heter hon vi pratat med), som har skräddarsytt resan efter våra önskemål. Nu har vi inte åkt ännu, så jag kan nog ge mer feedback efter safarin, men hittills (ta i trä) har dom varit bra.
Dom har ett litet kontor i Stockholm, så kunde vi sätta oss ner där och får bra feedback över en kaffe. Vi hade nämligen ingen aning om vart i Afrika vi ville, så hon fick berätta och förklara och ge råd. Dom har ett större kontor nere i södra Sverige tror jag dessutom.

Det är första safarin för mig, men jag har kollat väldigt mkt på olika tele-varianter, och troligtvis landat i att införskaffa en Nikon d7200 och nån tele till den, och köra resten med min a7r2 och kortare objektiv.
Jag var nyligen i Botswana och där funkade mitt 150-600 zoom till 95% av alla mina bilder. Endast i kanot i Okavango behövde jag kortare och de var 18-140 perfekt även om bildkvaliten inte är världbäst. Jag har både D7100 och D7200 och de uppfyller alla mina krav på en safari.
 

Mr Keys

Aktiv medlem
Jag var nyligen i Botswana och där funkade mitt 150-600 zoom till 95% av alla mina bilder. Endast i kanot i Okavango behövde jag kortare och de var 18-140 perfekt även om bildkvaliten inte är världbäst. Jag har både D7100 och D7200 och de uppfyller alla mina krav på en safari.
jag gillar d7200, så den känns stabil, men velar mellan 80-400, 200-500(5,6) eller Sigma150-600contemporary.

80-400 är ju mest allsidig, men ger inte lika lång räckvidd, men på en aps-c kanske det räcker...(?)
200-500 ger ett ordentligt glapp från min tilltänkta 24-70 på a7r2, men bättre räckvidd och så är den billigare. (kan man leva med glappet?)
sig150-600c lockar pga pris, men jag är osäker på hur bra den egentligen är (?)
 

ErlandH

Aktiv medlem
80-400 är ju mest allsidig, men ger inte lika lång räckvidd, men på en aps-c kanske det räcker...(?)
200-500 ger ett ordentligt glapp från min tilltänkta 24-70 på a7r2, men bättre räckvidd och så är den billigare.
Jag har aldrig varit i Tanzania men har stor erfarenhet av safari i södra Afrika.

Imho är 80/100-400 det perfekta safariobjektivet. Det är viktigare att kunna zooma ut till 100 än att kunna zooma in till 500. Dessutom relativt litet o lätt. Hade jag Nikonkameror skulle jag fundera allvarligt på Sigmas ny 100-400 istf Nikons 80-400.

Det kan finnas tillfällen då man vill sätta på en TC 1,4x men kanske inte så ofta.
 

månis

Aktiv medlem
Jag åkte till Tanzania för drygt 2 år sedan med Nomads Africa som är mycket prisvärda men inte 100% inriktade på foto.

500 mm objektiv kan säkert vara bra men då bör du i så fall ha en andra kamera med t.ex. 70-200 samtidigt. Jag tycker zoomar generellt är bättre på safari då allt kan hända mycket snabbt. Plötsligt kan man ha ett lejon 1 meter från bilen och det gäller att hålla armarna innanför chassit om man inte vill bli armlös.
Tack för ditt svar!! Har ett 70-200/2,8 och et sigma 120-300/2,8 man kanske klarar sig på det!!Har kollat lite på Anderssons resor men inte bestämt mig än...!!
Med vänlig hälsning P Månsson
 

månis

Aktiv medlem
Jag har aldrig varit i Tanzania men har stor erfarenhet av safari i södra Afrika.

Imho är 80/100-400 det perfekta safariobjektivet. Det är viktigare att kunna zooma ut till 100 än att kunna zooma in till 500. Dessutom relativt litet o lätt. Hade jag Nikonkameror skulle jag fundera allvarligt på Sigmas ny 100-400 istf Nikons 80-400.

Det kan finnas tillfällen då man vill sätta på en TC 1,4x men kanske inte så ofta.
Kanske Canons 100-400 skulle vara optimalt (nya versionen)....Har även sigma 120-300/2,8 och Canons 70-200/2,8...Man kanske inte behöver det längsta man har....
MvhP Månssson
 

månis

Aktiv medlem
Jag åkte till Tanzania för drygt 2 år sedan med Nomads Africa som är mycket prisvärda men inte 100% inriktade på foto.

500 mm objektiv kan säkert vara bra men då bör du i så fall ha en andra kamera med t.ex. 70-200 samtidigt. Jag tycker zoomar generellt är bättre på safari då allt kan hända mycket snabbt. Plötsligt kan man ha ett lejon 1 meter från bilen och det gäller att hålla armarna innanför chassit om man inte vill bli armlös.
Ok det det låter som zoom är at föredra..
Med vänlig hälsning P Månsson
 

månis

Aktiv medlem
Hej.

Jag och min familj drar på safari nu i september, dock till Kenya i 10 dagar. Om jag förstår det korrekt är migrationen någonstans i den vevan. Nu är jag inte jätte insatt, för det var ett tag sedan vi satt och planerade allting.

Vi använder oss av tourafrica.se (Kicki heter hon vi pratat med), som har skräddarsytt resan efter våra önskemål. Nu har vi inte åkt ännu, så jag kan nog ge mer feedback efter safarin, men hittills (ta i trä) har dom varit bra.
Dom har ett litet kontor i Stockholm, så kunde vi sätta oss ner där och får bra feedback över en kaffe. Vi hade nämligen ingen aning om vart i Afrika vi ville, så hon fick berätta och förklara och ge råd. Dom har ett större kontor nere i södra Sverige tror jag dessutom.

Det är första safarin för mig, men jag har kollat väldigt mkt på olika tele-varianter, och troligtvis landat i att införskaffa en Nikon d7200 och nån tele till den, och köra resten med min a7r2 och kortare objektiv.
tack för din info har funderat lite på Anderssons resror men inte bestämt mig ännu!!
Med vänlig hälsning P Månsson
 

ErlandH

Aktiv medlem
Kanske Canons 100-400 skulle vara optimalt (nya versionen)....
Sorry, jag fick av någon anledning för mig att du hade Nikon ... Jag körde tidigare 100-400 på 7D och tyckte att det var bra, men bytte till mk2 på båda och det är ett riktigt lyft på alla sätt. Har normalzoom på ett andra hus men ute i fält tar jag nog 90 procent med 100-400. Skulle varit kul med en inbyggd tc (som i 200-400) men att sätta på/ta av en tc är det sällan man tycker sig ha tid med.

Fortfarande nyfiken på Sigmas 100-400, liten, lätt, billig och riktigt bra, verkar det. Dessutom möjlighet till skjutzoom!
 

Kiboko

Aktiv medlem
Hej!!
... Vilken årstid infaller torrperiod resp regntid?? ...
Ingen som vet längre ... De senaste åren har det varit väldigt oregelbundet.
Men i normalfall är den lilla regnperioden november-december-januari och den stora någon gång mars-maj ... det senaste året var det väldigt ont om regn under den lilla regnperioden och den stora har varit försenad ... så jag tror inte den är helt slut ännu.

Vad har du för kamera?
Nikon AF-S NIKKOR 300mm f/4E PF ED VR https://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=24898
Tillsammans med extendern x1,4 eller x1,7 är utmärkta ersättare om man vill resa lätt.

Jag har aldrig haft möjligheten att äga ett 500 mm så för mig har det blivit ett prisvärt allternativ. Att det väger mindre än och tar mindre plats än mitt 24-70 är en stor bonus ...

/Jonas
 

månis

Aktiv medlem
Ingen som vet längre ... De senaste åren har det varit väldigt oregelbundet.
Men i normalfall är den lilla regnperioden november-december-januari och den stora någon gång mars-maj ... det senaste året var det väldigt ont om regn under den lilla regnperioden och den stora har varit försenad ... så jag tror inte den är helt slut ännu.

Vad har du för kamera?
Nikon AF-S NIKKOR 300mm f/4E PF ED VR https://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=24898
Tillsammans med extendern x1,4 eller x1,7 är utmärkta ersättare om man vill resa lätt.

Jag har aldrig haft möjligheten att äga ett 500 mm så för mig har det blivit ett prisvärt allternativ. Att det väger mindre än och tar mindre plats än mitt 24-70 är en stor bonus ...

/Jonas
Hej!
Djuren kanske är mer eller mindre aktiva hela året,men det ska väl vara någon vandring nån tid på året men jag vet inte när den är.
Jag kör med Canon 1DX
Med vänlig hälsning P Månsson
 

månis

Aktiv medlem
Sorry, jag fick av någon anledning för mig att du hade Nikon ... Jag körde tidigare 100-400 på 7D och tyckte att det var bra, men bytte till mk2 på båda och det är ett riktigt lyft på alla sätt. Har normalzoom på ett andra hus men ute i fält tar jag nog 90 procent med 100-400. Skulle varit kul med en inbyggd tc (som i 200-400) men att sätta på/ta av en tc är det sällan man tycker sig ha tid med.

Fortfarande nyfiken på Sigmas 100-400, liten, lätt, billig och riktigt bra, verkar det. Dessutom möjlighet till skjutzoom!
Kanske får kolla på Sigmas 100-400...
Jag kör med Canon 1DX
Med vänlig hälsning P Månsson
 

Kiboko

Aktiv medlem
Hej!
Djuren kanske är mer eller mindre aktiva hela året,men det ska väl vara någon vandring nån tid på året men jag vet inte när den är.
Jag kör med Canon 1DX
Med vänlig hälsning P Månsson
Egentligen samma där ... med djuren. Gnuerna vandrar inte på samma sätt om det inte finns grönt gräs. De vet när det regnar. Så, de som egentligen har bäst koll är nog de bolag (safaribolag) som är på plats.

Jag såg något på Instagram att de är på rörelse i norra Serengeti just nu ... vilket håll de gick framgick inte av inlägget.

/Jonas
 

AndreasEriksson

Ny medlem
Safari Tanzania

Hej.
Bästa årstiden för Ngorongoro och Serengeti är slutet av januari till slutet av mars.
Då är migrationen i "området", då även mer rovdjur som följer migrationen.

Vi var där i slutet på januari/början av februari i år, började i Arusha (där de flesta safaris i norra Tanzania utgår från).
Första dagen Lake Manyara national Park, man tar den pparken på vägen, nära till elefanter, vattenbufflar, flodhästar, samt andra djur.
Sedan övernattning i Karatu alldeles utanför Ngorongoro så att man kan åka in i det naturskyddsområdet tidigt på morgonen, man betalar avgift per kalender dygn. I Ngorongoro kratern är det störst chans att se noshörning, vi såg 5 st individer varav 1 unge. Efter en dag i kratern väntar en 3 timmar lång dammig, varm, skumpig bilfärd till Serengeti. Där är det bara att välja vilka lodger man vill bo på, snåla inte, minst 4 stjärnigt. 2st måste i Serengeti: minst 1st morning game drive, samt sova 1natt i tält. Att höra hyenor bråka 2-3 meter från tältet och tillslut höra ett lejon tröttna på hyenornas tjafs och ryta ifrån 3-4 meter utanför tältet är oförglömligt!

Vi åkte med www.haydomsafaris.net , liten aktör som jobbat/jobbar för jambotours. Clement Daniel Paresso heter killen som har denna firma pratar skandinaviska. Han är suverän, han letade upp big 5 på 2 dagar, spottade alla möjliga djur, trots att han körde, man kan fråga vilken fågel är det och han svarar rätt nästan genast utan att slå i böcker. Snackar i kommradion och med andra chaufförer för att leta efter djur. Iom att han är uppvuxen alldeles utanför Ngorongoro och har kännedom och efrarenhet så behöver man ej trängas med andra bilar. Ex. när vi skulle åka från Serengeti så säger han: vi ska bara titta på en gepard. Eeh ok, men detta är ju inget zoo säger vi. Inga problem vi ska nog hitta en säger Clement. Detta kommer ju inte hända tänker vi. Men mycket riktigt, 10 min. senare drar han handbromsen och pekar åt höger: Gepard som går majestätiskt ca 20 meter från bilen. Det var han som hade hittat geparden, ingen annan bil som han hade pratat med.

Jag kan verkligen rekomender honom, suverän!

Om du pratar/skriver till honom så hälsa från Andreas och Arvid: Apor på vägen, förbjudet. Han kommer att förstå!

500 mm dugar alldeles utmärkt, jag har sigma 150-600 och Canon 7D och klarade mig galant.

Mvh: Andreas
 

epar

Aktiv medlem
Hej,

Jag var i Tanzania i oktober'16, körde med 7D samt 1DX med respektive 600 mm fast och 100-400 zoom + 24-105 i sällsynta fall. Denna kombo fungerade utmärkt. Lycka till med din resa.

Mvh, Edward
 
ANNONS