Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Saker för Pentax att fixa på K10D

Produkter
(logga in för att koppla)
Personligen hänger jag nog mest upp mig på översättningen av "Exit" till "Utgå". :)

Samt det faktum att "gröna rutan" inte återställer ALLA parametrar till gröna defaultvärden. Det gör det svårt när sambon vill låna kameran för att ta en bild... "Jo, först måste jag ställa tillbaka fokuspunkten och byta från spotmätning till matris. Och just det ja, du fokuserar inte med avtrycket utan med den separata AF-knappen. Den sitter där bak... nej på höger sida... nej inte +/-... äh, ge mig kameran..."

För övrigt skulle det vara kanon om fler knappar kunde programmeras helt valfritt. Då kunde man ju välja att ha kameran enligt Pentax uppsättning, eller enligt någon helt egen variant.

Eller att kunna spara alla parametrar individuellt för varje programläge. Då kunde man ha en uppsättning i P, en annan i Av och en tredje i M-läget t.ex.
 
erro.se skrev:


Samt det faktum att "gröna rutan" inte återställer ALLA parametrar till gröna defaultvärden. Det gör det svårt när sambon vill låna kameran för att ta en bild... "Jo, först måste jag ställa tillbaka fokuspunkten och byta från spotmätning till matris. Och just det ja, du fokuserar inte med avtrycket utan med den separata AF-knappen. Den sitter där bak... nej på höger sida... nej inte +/-... äh, ge mig kameran..."

Låt henne köra USER-programmet där du kan skräddarsy till henne. Själv känner jag att jag nästan aldrig använder grön eller user. Hellre P om det ska ske med automatik.
 
acrylamid skrev:
Låt henne köra USER-programmet där du kan skräddarsy till henne. Själv känner jag att jag nästan aldrig använder grön eller user. Hellre P om det ska ske med automatik.

Men det är väl samma sak där? USER sparar väl inte inställningar som AF-avstängt-på-avtryckaren, vald AF-punkt eller ljusmätningsmetod?

Har inte kameran framför mig nu men ska kika när jag kommer hem. Även om det fungerar så skulle det vara synd att "slösa" bort USER-läget på något som (enligt mig) borde finnas i gröna rutan.
 
Re: Re: Re: Saker för Pentax att fixa på K10D

Lage skrev:
Är det skärpningen eller taggiheten du syftar på?
Skärpningen går att lösa med efterbearbetning som workaround, men jag vill kunna ställa in en skärpning i kameran som tilltalar mig för att slippa detta extra moment.
Vad gäller taggigheten så tycker jag det är något man kan förvänta sig slippa på en kamera i denna prisklass. Det är inte ofta jag sett detta fenomen, men det finns där ibland när man sparar i JPG.
Eftersom det inte syns i raw borde det vera möjligt att lösa med ny firmware.
Skriver man ut hela bilden är det nog som du säger med utskrifterna, men börjar man beskära är det en annan sak.

Det var taggigheten jag tänkte på. Men jag håller med, taggigheten är ju helt klart synbar i Phils testbilder och borde väl kunna fixas med FW.
 
Jaså, då hänger jag med:) Hans test var ju inte speciellt negativ - han skrev ju angående skärpningen att det var en "100% issue" om jag kommer ihåg rätt.
 
Men hans test har vantolkats en hel del av folk som inte läst det (får man förmoda). "ingen skärpa alls i bilderna" och liknande påståenden som är långt från sanningen.
 
Lage skrev:
10. Icke standard mini-USB kontakt. Kan inte syfta till annat än att binda upp konsumenterna(eller reta upp dem).

Jodå, den är standard. Det är det som är så fint med standarder, det fins så många att välja på. ;)

Skämt åsido, den storleken är väl vanligast? jag har för mig att det satt en sån på min förra kamera också (Panasonic). Jag köpte dock en minneskortsläsare idag, och den hade en större "mini-USB".
 
erro.se skrev:
Nu har jag lagt upp en egen "K10D erfarenheter och synpunkter på min hemsida.

http://erro.se/k10d/

Vi K10D-ägare kanske skulle synka våra idéer och skicka det vidare till Pentax?

Jag har också tänkt som du - varför inte använda delete-knapp till nåt när man tar bilder?

Men jag kom fram till att det nog är ett stort misstag att ha dubbla funktioner på delete-knappen - några feltryckningar och risken är att man istället omedvetet har raderat bilder på minneskortet...
 
Kom på två saker till...

12. Den automatiska vitbalansen är ju ingen större hit...
13. Dynamiska omfånget i JPG borde gå att få större.
 
erro.se skrev:
Vi K10D-ägare kanske skulle synka våra idéer och skicka det vidare till Pentax?
Låter som en utmärkt idé.
Hur skall vi hitta rätt mottagare hos pentax bara?
Pentax scandinavia svarar ju inte ens på mail... :-(
Hos Pentax i Japan verkar man inte använda mail, finns inte en enda mailadress på deras sida vad jag kan se.
 
Visst är det väl så att Vitbalansen är en
smaksak.?
jag tycker att helt korekt vitbalans
är urtrist.
 
Håller med om vitbalansdiskussionen. På den tid man hade film i kameran var man hänvisad till hur filmen uppfattade omgivningen. Nu kan man ju trixa i efterhand om man vill. Dessutom var ju filmen oftast begränsad till ISO 400, även om det fanns specialfilmer med högre känslighet eller genom att pressa filmen. Snacka om grynighet då. Jag tycker höga ISO-tal på digitala SLR oftast är mycket bra.
 
Lage skrev:
Låter som en utmärkt idé.
Hur skall vi hitta rätt mottagare hos pentax bara?
Pentax scandinavia svarar ju inte ens på mail... :-(
Hos Pentax i Japan verkar man inte använda mail, finns inte en enda mailadress på deras sida vad jag kan se.

Precis, en personlig mailadress till någon teknisk representant skulle kännas bättre.
 
14. Personlig kalibrering av exponeringsmätare.

Kan bara tillägga att jag fick svar från Pentax inom 30 min denna morgon. Visserligen en lätt fråga att svara på "Var får jag tag på en svensk manual till K10D i PDF-format?" Svaret var att det kommer på svenska hemsidan inom kort.

//Lars
 
erro.se skrev:
Men det är väl samma sak där? USER sparar väl inte inställningar som AF-avstängt-på-avtryckaren, vald AF-punkt eller ljusmätningsmetod?

Inställningarna under Special/custom sparas inte i User läget. Ljusmätningsmetod - alltså, det väljs ju via en ratt på kameran. Det skulle kännas underligt om kameran ändrade det läge som ratten står på av sig självt... Samma sak med AF punkterna, det är en ratt på kameran som väljer mellan auto, manuellt eller centrum. Ska man ha en utgångsinställning på dem som kan väljas med att sätta en ratt till grönt, så bör dessa ej finnas i separata knappar utan i en meny - vilket gör det hela krångligare... Nu har ju Pentax färgkodad grejjerna till grönt, så du behöver bara vrida allting så det står på grönt så vet du att du har full automatik. :)

Men visst är K10D i första hand avsedd för att användas av en person, vill du att frugan använder kameran - köp en egen till henne. :)

Hälsar
R
 
Re: Kom på två saker till...

Lage skrev:
12. Den automatiska vitbalansen är ju ingen större hit...

Inte? Jag tycker den fungerar alldeles utmärkt utomhus. Det är bara i glödlampsljus som den ej räcker till, vilket också bekräftas av handboken när vi kollar på arbetsområde. Den sträcker sig inte tillräckligt långt ner. Den fasta inställningen för glödlampsljus är bättre.

Sen kan du ju fininställa vitbalansen också genom att använda ratten runt avtrycket, ta en förtitt och sedan använda 4-vägs knappen på baksidan för att ändra kelvingraderna. Du ser effekten "live" på bilden och kan enkelt få till en vitbalans som passar dig.

Anledningen till att Pentax har valt att strypa den automatiska vitbalansen före glödlampsljus, är för att ej ta bort det varma ljuset som händer i solnedgångar. Det ljuset har en färgtemperatur som påminner om glödlampsljus. Om Auto läget dedekterade detta skulle alla solnedgångar bli helt fel färgmässigt, de skulle bli platta, trista, väldigt vita och sakna den romantiska känsla som kommer av att de är just varma och drar åt gulorange.

Eftersom solnedgångar nog är ett av världens vanligaste fotografiska motiv, så anser jag att det var klokt av Pentax att prioritera en mer romantisk återgivning av dem, än att få till en bra autovitbalans för glödlampor.

För kameran kan ej skilja på solnedgångar och glödlampor, då behövs det mer intelligens än att bara läsa av färgtemperaturen.

Hälsar
R
 
Lars skrev: "Och adressen: [email protected]
Hoppas han inte misstycker."
Nu har antagligen Pentax avancerade antispamprogram, men att lägga ut en E-postadress på nätet innebär att det blir mycket spam dit.
 
ANNONS