Bofoto2
Aktiv medlem
Det är väl bara att fråga nån K10D-ägare i tråden om dom vill e-posta den till dig?holmbo skrev:
.... "Var får jag tag på en svensk manual till K10D i PDF-format?" Svaret var att det kommer på svenska hemsidan inom kort.....
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Det är väl bara att fråga nån K10D-ägare i tråden om dom vill e-posta den till dig?holmbo skrev:
.... "Var får jag tag på en svensk manual till K10D i PDF-format?" Svaret var att det kommer på svenska hemsidan inom kort.....
Bofoto2 skrev:
Det är väl bara att fråga nån K10D-ägare i tråden om dom vill e-posta den till dig?
Lage skrev:
12. 13. Dynamiska omfånget i JPG borde gå att få större.
Roland Mabo skrev:
Inställningarna under Special/custom sparas inte i User läget. Ljusmätningsmetod - alltså, det väljs ju via en ratt på kameran. Det skulle kännas underligt om kameran ändrade det läge som ratten står på av sig självt... Samma sak med AF punkterna, det är en ratt på kameran som väljer mellan auto, manuellt eller centrum. Ska man ha en utgångsinställning på dem som kan väljas med att sätta en ratt till grönt, så bör dessa ej finnas i separata knappar utan i en meny - vilket gör det hela krångligare... Nu har ju Pentax färgkodad grejjerna till grönt, så du behöver bara vrida allting så det står på grönt så vet du att du har full automatik.
Men visst är K10D i första hand avsedd för att användas av en person, vill du att frugan använder kameran - köp en egen till henne.
Hälsar
R
Bofoto2 skrev:
Det är väl bara att fråga nån K10D-ägare i tråden om dom vill e-posta den till dig?
Nu är det ju så att du tycker allt är utmärkt med pentax.Roland Mabo skrev:
Inte? Jag tycker den fungerar alldeles utmärkt utomhus.
...
För kameran kan ej skilja på solnedgångar och glödlampor, då behövs det mer intelligens än att bara läsa av färgtemperaturen.
Hälsar
R
Min K100D har CD med olika språk på manualen, kan ju vara så att Pentax väntade med CD:n till K10D pga väntade firmware uppdateringar.holmbo skrev:
... Man får den bara i pappersform. Jag fick min K10D igår och kunde bara konstatera att man inte fick med nån skiva med manualer på som till istDS tex. Det är ju smidigt att ha manualen på den bärbara datorn när man är ute och reser. Svenska Pentax har lagt ut länkar nu under eftermiddagen/kvällen men dom funkar inte ännu (behörighetsproblem) //Lars
Och det är lätt gjort, har antagligen gjort så själv.Bofoto2 skrev:
Nu har antagligen Pentax avancerade antispamprogram, men att lägga ut en E-postadress på nätet innebär att det blir mycket spam dit.
Lage skrev:
Nu är det ju så att du tycker allt är utmärkt med pentax.
Kan bara konstatera att min Canon Powershot S70 klara detta bättre än K10D, så den är väl intelligentare då?
holmbo skrev:
Svenska Pentax har lagt ut länkar nu under eftermiddagen/kvällen men dom funkar inte ännu (behörighetsproblem).
//Lars
Roland Mabo skrev:
5.
7. Ända sedan Pentax lanserade sitt AF system 1987, så finns funktionen "trap focus" när ett manuellt fokuserande objektiv används på kameran ställd i autofokusläget. I detta läge så fyrar kameran automatiskt av när ett motiv träder in på det förinställda fokusavståndet. Bra när man vaktar fågelholkar och vill automatiskt ta en bild när fågeln kommer. Vill man ej ha "trap focus" så använder man det manuella objektivet med kameran i läge manuellt fokus (MF).
Hälsar
R
OK, ny punkt till listan:Mats Öberg skrev:
Lage.
En liten parantes bara; Stäng alltid av kameran när du byter optik.
// Matte
Lage skrev:
OK, ny punkt till listan:
13. Skall gå att byta objektiv utan att stänga av kameran.
Men så kul för dig då.Roland Mabo skrev:
Vad menar du med det? När jag testade hur min kamera exponerar med olika objektiv så var min K10D i läge On hela tiden när jag växlade objektiv. Fungerade hur bra som helst!
Hälsar
R