Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Sally Mann bilder

Produkter
(logga in för att koppla)
Lotta,

Ingen fara med namnförväxlingen. Mavericks riktiga namn är minst sagt lätt att förväxla med mitt username.

Tack för upplysningen om att det finns en annan tråd i det här ämnet. Visste inte om det och jag beklagar om jag tuggar om sager som sagts tidigare.

Beträffande din synpunkt vet jag inte om jag tycker att det faktum att man har ett namn skulle betyda att bilderna är ok ur det perspektiv vi diskuterar här. Och Sally Mann har, vad jag vet, också fått mycket kritik för hennes sätt att framställa barn.

Om jag spetsar till frågan lite: Kritiker och fotoälskare gillar bilderna, men om ett av de avbildade barnen skulle må dåligt av bilderna av att i vuxen ålder se sig själv avbildad på ett erotiskt laddat sätt, är bilden fortfarande OK?

Hälsningar

Fredrik

Visst har Sally Mann ofta kritiserats, men trots att många inte gillar hennes foton så verkar det vara minst lika många som älskar dem. Anledningen till min fundering var just att många faktiskt älskar hennes bilder, men jag undrar om samma personer lika öppet skulle älska likvärdiga bilder av en okänd fotograf. Personligen tror jag de skulle "sågas" väldigt snabbt om någon okänd duktig fotograf började publicera dem t e x här på FS.

Min personliga åsikt om foton på nakna barn finns i den den här tråden där vi diskuterade det där med hur vi skulle uppskattat nakenbilder på oss som barn i vuxen ålder.
/Lotta

Själv tycker jag att hennes foton är väldigt intressanta och att de har något speciellt men jag skulle ändå inte komma på tanken att fotografera barn själv på det sättet.

Återigen då angående hur vi mår som vuxna. Som jag sa tidigare så finns det många bilder som ingen av oss gillar när under perioder när vi är vuxna. Ska det hindra oss från att ta bilder?

Jag tror de här barnen som används som professionella modeller kommer att ha en ganska god uppfattning om vad som är verklighet och vad som är fake. Jag tror inte de kommer att må dåligt av dessa bilder då de inte kan identifiera sig med händelsen. De är heller inte utnyttjade på det sätt som offer för pedofiler blir.

I större delen av västvärlden, antar jag, fungerar det ju som så att det är föräldrarna som bestämmer vad som är okej och inte när det gäller barnens framträdande på bild. Tills någon kommer på något bättre så lär det nog förbli så.

Samtidigt så måste du som fotograf ifrågasätta dig själv och dina motiv till att ta en viss typ av bild. Du måste se till att ditt budskap är tydligt eller åtminstone ta avstånd från de tolkningar som är helt fel. Att spekulera i framtida obehag tror jag inte på, det skulle lämna oss till att enbart fotografera djur. För inte ens vuxna vet vad de känner inför en viss typ av bilder efter 20år. Det behöver inte enbart gälla erotiskt laddade bilder som vi så lätt låser oss vid.

När det gäller huruvida någon annan än Sally Mann skulle kunna visa denna typ av bilder ska man väl komma ihåg att även Sally har varit okänd en gång i tiden.

Mvh
Maverick

ANNONS
Götaplatsens Foto