Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Samma bilder i LR på olika datorer

Produkter
(logga in för att koppla)

recman

Aktiv medlem
Hej,
har så smått börjat kika på en ev. övergång till Lightroom 3. En sak jag dock inte fått koll på är hur man gör om man vill kunna jobba med samma bilder från två olika maskiner, som båda har Lightroom.
Om jag text sitter på dator1 och gör en beskärning, kommer jag då se den beskärningen om jag flytter över bilderna till dator2? Som jag fattat det så ligger infon om beskärningen i nån form av databas som Lightroom har och inte i själva filer, eller? Så hur gör man då?

Hej,
har så smått börjat kika på en ev. övergång till Lightroom 3. En sak jag dock inte fått koll på är hur man gör om man vill kunna jobba med samma bilder från två olika maskiner, som båda har Lightroom.
Om jag text sitter på dator1 och gör en beskärning, kommer jag då se den beskärningen om jag flytter över bilderna till dator2? Som jag fattat det så ligger infon om beskärningen i nån form av databas som Lightroom har och inte i själva filer, eller? Så hur gör man då?

Man kan tixempel ha både databas och bilder på en flyttbar disk som man kopplar till den dator man använder just nu. Alternativt åtminstone databasen flyttbar (smidigast på en usb-pinne kanske) och bilderna på någon slags (nätverks)delad resurs.

Att dela databasen via nätverk rekommenderas i vilket fall inte.

Det är inget som LR är byggt för att hantera.

Om man inte tänker jobba på båda datorerna kan man lägga databasen på en server och sen

1) själv kopiera ner databasen innan man börjar jobba på en dator och sen kopiera tillbaka den till servern när man är klar
2) Skaffa en enklare sync. programvara som kan göra kopieringen mär man startar datorn/stänger av datorn
3) Spara ändringal i .xmp fil (sidecar-file) och sen synca de olika LR databaserna med xmp-informationen. Dock sparas inte all info i xmp.
4) skaffa en SAN lösning eller liknande som lurar OSet och LR att nätverksdisken är lokal. Snyggast men försök inte öppna samma databas från två datorer ;-)

Alt 2. är väl det som de flesta använder i olika former.
I windows kan vanliga Briefcase fungera men som sagt detta funkar bara om man inte redigerar på båda datorerna.

Ok, tack för snabba svar! Då får jag fundera lite till på hur jag vill sätta upp min lösning.

Förslaget om att ha med sig databasen låter väl smidigast, men vad händer om jag har med mig en databas som innehåller info om 100 bilder (de som ligger på dator1) och sen öppnar LR med denna databas på dator2 som bara har tillgång till 20 av dessa bilder. Kommer LR att skrika då eller kommer den att bara addera infon om de 20 bilderna?

Mitt scenario som jag funderar över är att jag har en stationär maskin som jag kommer utföra den större delen av min bildbehandling på. Men så har jag även en bärbar dator som jag vill kunna ta med mig för att bildbehandla direkt de bilder som man tex tagit under en helg då man är bortrest. Den bärbara kommer ju då inte ha access till de bilder som ligger på den stationära maskinen, men när jag kommer hem med den bärbara vill jag kunna koipera över all data (bilder+info) till den stationära. Men det kan bli problem alltså? Är det bäst då att ha bilder (alla) + databas på en extern disk som man flyttar mellan datorerna beroende på vilken man för tillfället kommer att jobba på?

Lägg både bilder o LR katalogen på en snabb (USB3-FW800-USB2 i den ordningen) extern disk. Då har du inga problem om du flyttar disken mellan de olika datorerna.
Annars säker LR till om att bilden inte kan hittas o du får bara upp en preview.

Om du har t ex en stationär "hemma" och villknna köra LR på en bärbar på resa och intebehöver tillgång till bilderna hemma så är det enklare.

Då skapar du en ny katalog på den bärbara och kör in bilderna där, JObbar som vanligt och sen när du kommer hem exporterar du alla bilderna som en databasd/catalogue och den kan du sen importera på din stationära utan problem.
Lite osäker på vad funktionen heter...

Problemet är när man har två datorer och behöver jobba med samma bild omväxlande på den och den andra.

Med tanke på din senaste beskrivning så låter det som rubriken är lite fel, du vill inte jobba med med samma bild på två datorer parallellt utan först på den bärbara och sedan på den stationära. Om detta är rätt uppfattat av mig så är ett annat alternativ att du skapar en ny katalog på din bärbara inför din resa och jobbar med den under resan sedan gör du en export av katalogen när du kommer hem, "Export as Catalog", till en extern eller delad disk och sedan gör du import av katalogen på din stationära. Då får du med alla ändringar, nyckelord etc till din huvudkatalog, Glöm inte att inkludera originalen, det är en kryssruta att klicka i, vid exporten annars måste du flytta dessa manuellt.

Tony & Joakim -> Ni har nog rätt, det är SÅ jag vill kunna göra :) Var nog jag som var kass på att förklara. Men då blir saker ju betydligt lättare. Då ska jag kika på hur man gör en "Export as Catalog" sen när jag kommer hem.

ANNONS
Götaplatsens Foto