Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Samma blixt till olika kamerafabrikat

Produkter
(logga in för att koppla)

RolandM

Aktiv medlem
Jag har en Canon EOS 1000F och en Minolta Dimage 7i och är nu intresserad av att komplettera med externa blixtar att montera på kamerorna. De flesta icke originalblixtar som t ex Sigmas blixtar har fattningar för olika kamerafabrikar, som Canon och Minolta. Fattningen på Minoltan passar inte Canon och vice versa. Det skulle vara treviligt att ha en blixt som passar till båda kamerafabrikaten. En tanke som slog mig är om det finns utbytesfattningar till blixtarna eller om de till den ena kameran kan triggas av den inbyggda blixten och på så sätt agera slav.

Har panelen idéer om hur detta kan lösas så att min ekonomi inte helt bryter samman genom att tvingas köpa två lika dana blixtar fast med olika fattning?

/Roland

Jag har för mig att jag har sett en adepter någostans, kan inte komma på vart just nu

Jag vet inte kvalite, eller om det funkar bra med ttl å så..

återkommer om jag hittar den länken

Hej Kompis !!!

Jag kör METZ 54-3 blixt. De är bra för där kan du byta ut fästena med hjälp av en knapptryckning, och skifta till annat märke på några sekunder.

Niklas, ej utbytbar på något sätt

ANNONS
Götaplatsens Foto