För att svara på din andra fråga –_om det har förändrats. Jag tror att skillnaderna snarare står att finna i olika typer av press, det är tempot snarare än avsikten som driver fram arbetsmetoden.
I tidningar med hög frekvens, dags- och veckopress, är det nog betydligt mer produktionskritiskt att alla bitar hamnar på plats redan vid leverans. I månadspress och publikationer med lägre frekvens än så kan det, även om reporter och fotograf ändå oftast är på plats samtidigt, vara så att text och bild levereras vid väldigt olika tillfällen. Ofta då bilden först – och texten när man har förklarat ordet deadline för skribenten ungefär fem gånger.
Ett bra samarbete mellan reporter och fotograf utvinns definitivt genom en väl definerad vinkel. Varför är vi på den här platsen? Vad är uppdraget? Vilka är nyckelpersoner? Och så vidare, och så vidare. Traditionellt brukar reportern få hålla reda på dessa saker – men för en köpare av mycket text- och bildmaterial kan jag ge ett hållbart råd för fotografer: Ta ett aktivt intresse i vad reportaget faktiskt ska handla om. En intresserad fotograf är ofta en bra fotograf. Att kalla fotografer för bildjournalister göres ofta lite provokativt, men åt två håll. Både för att fotografen ska förstå uppdraget och för att redaktörer och reportrar ska förstå bildens vikt.
Det finns även, rätt intelligenta, tidningsmakare som vill kalla redigerare/formgivare för visuella journalister. Och varför inte…
Vad gäller det väsentliga handhavandet talar Fröderberg här ovan väldigt sant. Ta framför allt till dig av det han säger om bildtexter, det är helt sant. Och det kommer alltid att vara uppskattat att ge förslag/riktning för vad i hela helsefyr det är på bilden. Även om det blir en annan bildtext till slut kommer det att bemötas mycket positivt av köparen att du anstränger dig för att göra rätt.
Men mitt bästa tips är att faktiskt våga ställa krav på att få vinkel på repet förklarat för dig. För om inte en redaktör/reporter klarar av att förklara det så är man defintivt i en "det dunkelt tänkta är det dunkelt sagda"-situation. Och det är det huvudsakliga problemet med de flesta rep som inte blir särskilt bra – att man inte har klargjort vad grejen är. Simpelt men svårt.
/Fredrik