Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Samsung 19 SM920N något att ha?

Produkter
(logga in för att koppla)

TxT

Aktiv medlem
Hej...
Ska inhandla en ny bildskärm och undrar om det här är något att ha Samsung 19 SM920N.
Eller har ni några andra prisvärda förslag var man kan handla.
/Thomas

TxT skrev:
Hej...
Ska inhandla en ny bildskärm och undrar om det här är något att ha Samsung 19 SM920N.
Eller har ni några andra prisvärda förslag var man kan handla.
/Thomas

Hej!

Det är en ganska enkel skärm med tn-teknik i panelen som i första hand är tänkt för kontorsarbete och inte för bildarbete. Det innebär inte med automatik att den är någon dålig skärm, bara att priset har haft högre prioritet än exakta färger och bra inställningsmöjligheter.

Det den här skärmen saknar om du jämför med skärmar för runt 4000-6000 kronor med lite bättre paneler är
- möjligheter att ställa in färgerna lika exakt
- färgrymden är mindre (det totala färgomfånget skärmen klarar att visa)
- den kan inte visa riktigt lika många färgnyanser (närliggande toner kan se lika ut på skärmen)
- färgtemperaturen och färgtoner varierar lite beroende på betraktningsvinkeln.

Jag har aldrig kikat på just den modellen, men jag har sett många liknande skärmar. I den här prisklassen (runt 2000 kronor) är det här med all sannolikhet en så bra skärm som du kan hitta.

Har du något förslag?

Undra om du har något förslag på en något bättre skärm?
/Thomas

Re: Har du något förslag?

TxT skrev:
Undra om du har något förslag på en något bättre skärm?
/Thomas

Hej!

Det är svårt utan att känna till din budget, men i klassen 2000 - 4000 kronor är skärmarna generellt mer inriktade efter pris än efter färgprestanda.

För lite drygt 4000 kan du ofta få en skärm där de inte kompromissat lika hårt. Den enda jag kan komma på så där mer direkt utan att snoka runt är Nec 1970NXP, den har en helt ok mva-panel och är inte avskräckande dyr. Kika efter skärmar med bra betraktningsvinklar, 176/176 eller 178/178 -- det är en bra ledtråd för att hitta skärmar med bättre paneler.

Ett allmänt tips är att dels kika på sajter som prisjakt.nu och allmänt hålla ögonen öppna efter kampanjpriser. Ofta säljs en äldre (men ändå bra) modell som tidigare kanske kostar 4000-6000 kronor ut för kanske 3000-4000 så de får plats i lagret för nyare modeller.

Nu är det ju inte så att de här billigare skärmarna under 3000 kronor är dåliga. Jämför du med en gammal trött skärm kommer även en sådan här att vara ett lyft. Men det finns (som alltid) bättre :)

Sagem skrev:
Jag köpte den här:
http://www.webhallen.com/prod.php?id=49883&traff=1

Webhallen rear ut den. Ligger långt under konkurrenternas pris (Inwarehouse ligger nästan på 7000). Den kostade närmare 10000 när den kom i våras.

Den har IPS-panel,1600*1200 och jag är grymt nöjd med den!

Den skärmen för 4300 är ett mycket bra pris!

Sony har ju nyligen beslutat sig för att lämna bildskärmsmarknaden så deras skärmar säljs ut på många håll. Den här modellen är fin, kikade på den när den kom för ett år sedan och tyckte bra om den. Inbyggd kvm-switch som kul finess - trevligt för den som har två datorer och vill skippa dubbla skärmar, tangentbord och möss.

Grevture skrev:
Den skärmen för 4300 är ett mycket bra pris!

Sony har ju nyligen beslutat sig för att lämna bildskärmsmarknaden så deras skärmar säljs ut på många håll. Den här modellen är fin, kikade på den när den kom för ett år sedan och tyckte bra om den. Inbyggd kvm-switch som kul finess - trevligt för den som har två datorer och vill skippa dubbla skärmar, tangentbord och möss.

Nu när du skriver det där (med tanke på dina kunskaper om bildskärmar) känner jag mig, om möjligt, ännu mer nöjd med mitt köp :)

Jag vill tro att det bara är 205K som har KVM-switch. Sitter 2 USB-portar samt ljuduttag som man kopplar till datorn och sedan 4 USB-utgångar för t.ex mus och tangentbord och ljudutgång för högtalare. Sedan byter man dator med ett knapptryck på skärmen.

Jag köpte först 2 LG 2010T som Webhallen sålde ut. Den ena av dem var defekt och då jag skulle ha dem bredvid varandra så fick jag byta bägge. Men då var de skärmarna slut och motsvarande LG fanns inte i lager så då fick jag 2 styck 205K istället, för 3000 kronor styck inkl. moms. Så Webhallen kan jag rekommendera för deras kundvänlighet.

I vilket fall så är det bra skärmar, men jag tycker inte de är så bra när jag kör via VGA, det blir lite suddigt vilket jag inte upplever med mina Samsung 910T på VGA. Så det är helt klart att rekommendera att köra DVI. Tyvärr har jag inte dual-DVI och då jag för tillfället kör en bärbar är det inte så lätt att byta på den.

ANNONS
Götaplatsens Foto