Annons

Samsung NX objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

Knight Palm

Aktiv medlem
Den marginella vinsten att spegellösa systemkameror är mindre än DSLR försvinner vid längre brännvidder är ju väl känt. Photozone anger brytpunkten vid 50mm brännvidd.

Intressant är att det här makroobjektivet, visserligen stort och klumpigt, både innehåller en ultraljudsmotor, samt att det är bildstabiliserat.

Bildkvalitetsmässigt så verkar APS-C objektiven som vanligt ha problem med kantskärpan vid full bländaröppning, speciellt i kombination med optisk bildstabilisering. Mer accentuerat för kit-zoomen än för makrot dock.

Intressant är därför Samsungs lilla kit-zoom, även här kallad "pancake zoom lens", i kontrast till de övriga två här ovan, faktiskt uppvisar jämförelsevis bra kantskärpa.

P.S. Referensmakrot för de här brännvidderna torde vara Olympus 50mm ƒ/2

Ref:
 
Objektiven är en stor anledning att köpa Samsungs spegellösa, speciellt 16mm/2.8 och 30mm/2.0


Jag skulle köpa Samsung NX200 om det INTE vore för:

Dåligt dynamiskt omfång i Raw-filerna (jämfört med tex Sony-som för övrigt har andra saker jag saknar)
Fult och för mycket brus.
Extremt långsam - skärmen slocknar typ en sekund efter man tagit bilden innan man kan ta en ny.

Men, jag väntar med spänning på vad Samsung har att komma med under nästa år.
 
Bildkvalitetsmässigt så verkar APS-C objektiven som vanligt ha problem med kantskärpan vid full bländaröppning, speciellt i kombination med optisk bildstabilisering. Mer accentuerat för kit-zoomen än för makrot dock.

Obegriplig slutsats. Kantskärpa har inte mycket med objektiv att göra. Du kanske menar "randskärpa" (tyska Randschärfe), som är skärpan ut mot bildens kanter och hörn? Kantskärpa är vad man använder oskarp mask eller andra uppskärpningsmetoder i mjukvaran till att fixa. På film kan den accentueras genom att inte agitera för mycket i framkallningen, och vissa framkallare tar fram kantskärpa i högre grad än andra.
 
Dåligt dynamiskt omfång
Extremt långsam

- Visserligen inte den nya NX200, men DR hos t.ex. Samsung NX100 är varken bättre eller sämre än vad en Sony NEX-7 presterar, i alla enligt dpreviews test
- Hur kan NX100 då vara dålig på DR? I så fall är NEX-7 också dålig, eller hur?

- Visst, trist att Samsung inte komprimerar råfilerna, som nu blir ohemult stora och slöar ner kamerans prestanda.
 
- Visserligen inte den nya NX200, men DR hos t.ex. Samsung NX100 är varken bättre eller sämre än vad en Sony NEX-7 presterar, i alla enligt dpreviews test
- Hur kan NX100 då vara dålig på DR? I så fall är NEX-7 också dålig, eller hur?

- Visst, trist att Samsung inte komprimerar råfilerna, som nu blir ohemult stora och slöar ner kamerans prestanda.

Intressant.. Jag har nämligen själv testat raw-filer själv från photographyblog.com tagna med just nx100 som du nämner och högdagerteckning är fruktansvärd, det utfrätta ser värre och skarpare ut än från min gamla eos 350D.

MEN, det är mycket möjligt att lågdagrarna går att lyfta JÄTTEmycket på NX100 (vilket jag dock tvivlar på), men har inte testat det eftersom bilderna på photographyblog.com inte är exponerade efter högdagrarna.

Faktum är jag ska nog ladda ner några raw-filer igen från Samsung-kamerorna och testa.. de har trots allt de bästa objektiven.. :)
 
Synd, går fortfarande inte öppna nx200 raw-filerna i ACR.. Nåja, den gamla 14mp sensorn funkar ju brusmässigt upp till iso 800 (där bandning uppträder i skuggorna) -men iso 800 klarar även min Panasonic LX3 hyffsat.. eh.. säger tyvärr en hel del om samsungs sensor..
 
Samsung NX 16 mm f/2.4

.
Polska lenstip.com har testat Samsungs vidvinkligaste objektiv, tillika en 'pancake'. Objektivet har bra optiska egenskaper, bra upplösning men vinjetterar visserligen något, samt distorsionen är på sedvanligt och nöjaktigt sätt för CSC/ILC kameror mjukvarukorrigerad. (Tested har en kanske onödigt lång utläggning om distorsion och dess inverkan på bl.a. bildvinkeln.)

I jämförelse med Sonys enda pancake så är Samsung bättre på alla punkter, enligt testet:
"Compared to the Sony E 16 mm f/2.8 it is better in practically all categories: it is faster, its optics and its build quality are superior as well."

P.S.
Den engelska texten är svårläst, då den förmodade översättningen har fått något av en maskin-slavisk karaktär över sig.

Ref:
 
DIY adapter till Samsung

Som om inte de egna anpassade objektiven vore nog, så har en "DIY" gjort en imponerande "reverse engineering" av Samsungs protokoll med egen AF-styrning av godtyckliga objektiv, som får plats inom skillnaden i bajonettavstånd.

Det är inte osannolikt att sådana adaptrar kommer att tas fram och fås tag på via eBay inom något år till samtliga spegellösa kamera-system.

http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1001&message=41409996
 
Utifrån specar, och inte praktisk användning, är det för mig obegripligt att Samsung NX200 inte är en större hit än det är. Jag funderar allvarligt på att gå över till det systemet så småningom, eftersom mina uppdrag inte sällan innebär att marschera hela dagar i sträck i storstadsmiljö.
 
ANNONS