Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Samsung NX500 eller Nikon 1 J5.. eller någon annan?

Produkter
(logga in för att koppla)

Towiie

Ny medlem
Hej!
Letar nu en kamera till min resa i Mars. - Som även kommer att användas flitigt efter resan.
Har kommit fram till att jag vill ha en smidig kamera att ta med mig istället för min Nikon systemkamera. Funderade först på Nikon 1 j5 men snubblade senare förbi Samsung NX500 som också lät mycket trevlig. Det enda jag kan halvt störa mig på är att det inte riktigt är någon sökare i någon av dessa kameror. Mina frågor är då, vilken är bäst av dessa kameror? Finns det någon snarlig kamera? Någon med sökare?
Tack på förhand, Tove

Hade kanske varit lite försiktig med Samsung eftersom det är lite osäkert om de tänker vara kvar i kamerabranschen. Nikon 1 v2 har sökare. Till Nikon 1 v3 kan man ansluta en lös sökare, denna säljs även som paket med kamerhus sökare och grepp och något kit objektiv.

Annars titta på Panasonic GM5 som också är liten och nätt samt har sökare.

Vilka kameror som är bäst beror på vad man ska använda dem till Nikon 1 seriens specialitet är att vara extremt snabb, med autofokus och serietagning. Har dock bara entums sensor varför de ger bildkvalitet ungefär i klass med Sonys RX 100 kompaktkameror.

Samsungen är en APS-C kamera så den bör ge ännu bättre bildkvalitet

ANNONS
Götaplatsens Foto